Terug
Gepubliceerd op 26/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 13/06/2023 - 20:00

Uitbreiding gemeentelijk retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 'omgeving'

Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
Feiten en context

Naar aanleiding van de aansluiting van de gemeente Hoegaarden op het nieuwe Vastgoedinformatieplatform voor vastgoedinformatie worden via een gemeenteraadsbeslissing alle belastings- en retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers vanaf 13 juni 2023 vervangen door een nieuw reglement. Dit is van toepassing op alle aanvragen die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform vanaf de bekendmaking van desbetreffende reglement. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP. Om de retributie meteen voor iedereen gelijk te trekken, wordt onderhavig besluit genomen.

Regelgeving
  • artikel 173, van de Grondwet;
  • artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
  • artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
  • De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 belasting administratieve stukken omgeving – vernieuwing
Argumentatie

Het gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast om in overeenstemming te zijn met het nieuwe retributiereglement voor vastgoedinlichitngen die aangevraagd worden via het nieuwe vastgoedinformatieplatform. De retributie zal vanaf 13 juni 2023 anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag van 110 euro betaald worden, via dit besluit zal e retributie ook van toepassing zijn voor de (uitzonderlijke) aanvragen via particulieren.

Financiële impact

De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel, wordt uitgebreid door aanvragen die niet via het vastgoedplatform gebeuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. Deze retributie wordt geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie waarvoor opzoekingswerk vereist is, de retributie bedraagt 110 € per vastgoeddossier, aangevraagd door particulieren.

Art. 2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager (particulier).
Art. 3. De retributie is betaalbaar na ontvangst van een factuur.
Art. 4. De retributie moet betaald worden binnen 30 dagen na verzending van de factuur.
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1.07.2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2023.