Naar aanleiding van de aansluiting van de gemeente Hoegaarden op het nieuwe Vastgoedinformatieplatform voor vastgoedinformatie worden via een gemeenteraadsbeslissing alle belastings- en retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers vanaf 13 juni 2023 vervangen door een nieuw reglement. Dit is van toepassing op alle aanvragen die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform vanaf de bekendmaking van desbetreffende reglement. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP. Om de retributie meteen voor iedereen gelijk te trekken, wordt onderhavig besluit genomen.
Het gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast om in overeenstemming te zijn met het nieuwe retributiereglement voor vastgoedinlichitngen die aangevraagd worden via het nieuwe vastgoedinformatieplatform. De retributie zal vanaf 13 juni 2023 anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag van 110 euro betaald worden, via dit besluit zal e retributie ook van toepassing zijn voor de (uitzonderlijke) aanvragen via particulieren.
De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel, wordt uitgebreid door aanvragen die niet via het vastgoedplatform gebeuren.
Artikel 1. Deze retributie wordt geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie waarvoor opzoekingswerk vereist is, de retributie bedraagt 110 € per vastgoeddossier, aangevraagd door particulieren.
Art. 2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager (particulier).
Art. 3. De retributie is betaalbaar na ontvangst van een factuur.
Art. 4. De retributie moet betaald worden binnen 30 dagen na verzending van de factuur.
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1.07.2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2023.