De gemeenteraad heeft in zitting van 23 april 2019 zijn goedkeuring gehecht aan het reglement voor de inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen. Dit reglement werd in zitting van heden aangepast.
De gemeente heeft geen belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen.
Het is wenselijk dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare patrimonium voor wonen optimaal benut wordt. Verwaarloosde gebouwen en woningen kunnen aan de hand van het reglement inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen als dusdanig geïnventariseerd worden zonder enig gevolg voor de eigenaar van zo een geregistreerd verwaarloosd gebouw of geregistreerd verwaarloosde woning. Om de verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente daadkrachtig te bestrijden is het aangewezen om als rechtstreeks gevolg van de inventarisatie een heffing te koppelen aan deze inventarisatie. Deze heffing is een jaarlijkse gemeentebelasting die gevestigd wordt op de woningen en gebouwen die minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
De inkomsten van deze belasting zullen gelinkt worden aan ACT-21 van het MJP.
Enig artikel. De Raad keurt het bijgevoegde belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen goed.