De gemeente Hoegaarden houdt een register van verwaarloosde gebouwen en woningen bij.
De procedurele regels voor het verwaarlozingsregister en de belasting worden bepaald in een reglement.
• Vlaamse Codex Wonen
• Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en latere wijzigingen
• Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
• Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
• Bestuursdecreet van 7 december 2018
• Ministerieel besluit van 14 maart 2025 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031
• Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 tot goedkeuring van het reglement op de inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen
• Gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 tot goedkeuring van het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en/of woningen
• Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2025 tot goedkeuring van het subsidiedossier voor de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ voor de periode 2026-2031
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt de gemeente aan als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.
Gemeenten kunnen, zoals bepaald in de Vlaamse Codex Wonen, een register van verwaarloosde gebouwen en woningen bijhouden.
Daarbij kunnen ze nadere materiële en procedurele regels voor het verwaarlozingsregister bepalen.
Er zijn meerdere redenen om verwaarloosde gebouwen en woningen te registreren en te belasten:
De gemeente maakt deel uit van interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’. Het activiteitenpakket van de vereniging bevat het opsporen, registreren en aanpakken van verwaarloosde gebouwen en woningen. De interlokale vereniging wordt door het gemeentebestuur belast met de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het verwaarlozingsregister.
De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen, sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Het reglement van registratie en belasting van verwaarloosde gebouwen en woningen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Artikel 1. De gemeenteraad hecht na beraadslaging zijn goedkeuring aan het reglement van registratie en belasting van verwaarloosde gebouwen en woningen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031, in bijlage, dewelke integraal deel uitmaakt van de beslissing.
Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur zijn gemachtigd het reglement te ondertekenen.
Artikel 3. De interlokale vereniging 'Beter Wonen aan de Gete' wordt door het gemeentebestuur belast met de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het verwaarlozingsregister.