De voorzitter opent de zitting op 19/04/2022 om 20:08.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 8.03.2022 goed.
Eind 2020 bezorgde jeugdhuis De Klup aan het gemeentebestuur een prioriteitenlijst met noodzakelijke herstellingen in het jeugdhuis De Klup.
In overleg met de technische dienst werden tijdens het college van 21/12/2020 enkele van deze prioriteiten geschrapt (vervangen vloer, vervangen glazen deur richting toiletten, vervangen schuiframen naar grote zaal) en werden er toelating gegeven voor andere herstellingen (mits prijsvraag) zoals het vervangen van de achterdeur en de ramen in de keuken, het vernieuwen van een 3 puntvergrendeling en panieksluiting op de voordeur, het creëren van een extra bergruimte, de aanleg van een nieuw terras en pad naar de achterdeur en enkele kleinere herstellingen door de technische dienst.
Daarnaast had De Klup ook gevraagd of de gemeente een deftige keuken infrastructuur wou voorzien. Het college ging toen akkoord met een basismodel keuken (vgl. met 't Paenhuys) en vroeg De Klup om een voorstel all-in formule uit te werken voor maximum 10.000 EUR, conform alle brand- en veiligheidsvoorschriften.
Bij aan aanpassing van het MJP werd er onder 2021/ACT-194/0742-02/2210400/GEMEENTE/CBS/IP-31 extra budget voorzien om de eerder opgesomde werken te laten uitvoeren. Voor de keuken werd er echter nog geen budget voorzien
Dit extra budget zal voorzien worden in aanpassing 3 van het meerjarenplan.
De Gemeenteraad gaat principieel akkoord om bij budgetwijziging 10.000 EUR te voorzien voor de keuken van de Klup.
Het Jeugdhuis De Klup zal bij de aanwending van de toelage de overheidsopdrachtenwetgeving toepassen.
Jeugdhuis De Klup zal hiervoor een voorstel all-in formule uitwerken voor maximum 10.000 EUR, conform alle brand- en veiligheidsvoorschriften. De toelage zal slechts uitbetaald worden na het voorleggen van de desbetreffende facturen.
Huis van het Kind richt in samenwerking met de bibliotheek een spelotheek op. De spelotheek is een collectie (gezelschaps)spellen die kunnen worden ontleend in de bibliotheek. Momenteel beperkt de collectie zich tot een 35-tal spellen. Er wordt verwacht de spelotheek officieel te kunnen openen in juni.
Vermits de spelotheek een samenwerkingsverband is tussen bibliotheek en Huis van het Kind en vermits er regels en voorwaarden zijn verbonden aan het uitlenen van spelmateriaal, wordt een apart reglement voorzien, los van het eigenlijke dienstreglement van de bibliotheek.
er werd een gunstig advies verleend door de cultuurraad op 30.03.2022.
In deze 'proefperiode' wordt de spelotheek gefinancierd door Huis van het Kind Hoegaarden. Daarna is deze mogelijks over te nemen door de bibliotheek mits het vrijkomen van de nodige budgetten.
Voor bepaalde retributies aangaande het spelmateriaal wordt verwezen naar het dienstreglement van de bibliotheek.
Artikel 1: Definitie
De spelotheek is een gezamenlijk initiatief van Huis van het Kind Hoegaarden en Bib Hoegaarden.
De spelotheek is een collectie spellen voor jong en oud, toegankelijk tijdens de openingsuren van de bibliotheek.
Artikel 2: Ontlening van spellen
Om spelmateriaal te lenen, moet je als lid van de bibliotheek geregistreerd zijn.
Je kan gratis maximum 2 spellen lenen voor een periode van 1 maand.
Artikel 3: Verlenging en reservering
Je kan ontleende spellen eenmalig verlengen, met uitzondering van gereserveerd materiaal.
Spellen die uitgeleend zijn kan je reserveren. Per gereserveerd materiaal wordt een kost aangerekend, zoals bepaald in het dienstreglement van de bibliotheek.
Artikel 4: Inleveren van spellen
Terugbrengen van spellen kan aan de zelfuitleenbalie. Teruggebracht spelmateriaal geef je na het scannen af aan de infobalie. Spellen mogen niet worden teruggebracht via de inleverbus.
Bij laattijdig terugbrengen betaal je maningsgeld, zoals bepaald in het dienstreglement van de bibliotheek.
Artikel 5: Verlies of beschadiging
Indien het spel dat je wil lenen reeds beschadigd of onvolledig is, dien je de bibliotheek hiervan op de hoogte te stellen. Je kan tot één dag na uitleen beschadigingen of ontbrekende stukken melden. Zoniet kan jij ervoor aansprakelijk worden gesteld.
Na het terugbrengen controleert de bibliotheek de spellen op beschadigingen en ontbrekende stukken. Je kan tot 14 dagen na inlevering gecontacteerd worden om een schadevergoeding te betalen. Indien een spelstuk ontbreekt of beschadigd is, bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding volgens billijkheid. Bij totale beschadiging of verlies van een essentieel onderdeel van een spel, dient het spel volledig te worden vergoed.
Artikel 6: Gebruik van het materiaal
Bij gebruik dienen alle schriftelijke en/of mondeling verstrekte richtlijnen aangaande gebruik en behandeling strikt nageleefd te worden. De lener is zelf verantwoordelijk voor het ontleende materiaal. De materialen moeten ordelijk, proper en volledig worden teruggebracht.
Artikel 7: Aansprakelijkheid
De bibliotheek kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen of eventueel andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleende materiaal.
Artikel 8: Naleving reglement
Door het ontlenen van materiaal verklaart de lener zich akkoord met de bepalingen van dit reglement.
Alle betwiste en in dit reglement niet voorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld.
Artikel 9: Onderhavig reglement treedt in werking vanaf de opening van de spelotheek.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; het bestuur voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Tot op heden was ons bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd.
Het bestuur dat voorziet in een tweede pensioenpijler, heeft de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zal zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance vereist geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
De mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage bestaat: het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen; in elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen , 0% voor passieve aangeslotenen ) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen; binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks worden tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte zijn bijgevoegd in bijlage.
Het protocol van akkoord werd na syndicaal overleg afgesloten op 8.04.2022;
De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning;
Het college stelt voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
De intentie wordt geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: gemeente en OCMW Hoegaarden, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De intentieverklaring van het college en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 7.04.2022 besproken deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Na de beslissing tot toetreding, zal dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden, de algemene vergadering van OFP PROLOCUS zal de kandidatuur goedkeuren.
Artikel 1 :
De raad neemt kennis en stemt in met :
• de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS
• Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement .
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2 :
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 :
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4
De pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon tot het conventioneel plafond van 63.944,74 EUR en 3% van het pensioengevend loon dat dit conventioneel plafond overschrijdt.
Het bestuur vormt samen met het OCMW Hoegaarden een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 5
De heer Hans Decoster, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Evelien Janssens, raadslid, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 6
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Recent voerde Gewoon Wit een enquête uit naar de leefbaarheidssituatie in deelgemeente Outgaarden. Waar onze eerste insteek was om de mobiliteitssituatie - na verschillende opmerkingen hierover te hebben ontvangen - te bekijken bleek uit de respons op onze vraagstelling dat er heel wat meer onvrede heerst in Outgaarden. Outgaarden voelt zich stiefmoederlijk behandeld.
Volgende aandachtspunten kwamen duidelijk naar boven:
1> Ondermaats onderhoud.
2> Algemene mobiliteitssituatie (snelheid, parkeren, zwaar doorgaand verkeer).
3> Gebrek aan ontmoetingsruimte.
Hoe denkt het college met deze algemene bemerkingen om te gaan?
Onze suggesties die op een zeer korte termijn kunnen worden uitgevoerd:
1> Plaatsen van een snelheidsindicatie (oplichtend scherm), niet enkel langs zijde Sint-Niklaasstraat maar ook voor wie van uit Goetsenhoven komt (bovenaan de berg vanaf het bewoonde gedeelte Goetsenhovenstraat).
2> Tonnagebeperking zwaar doorgaand verkeer (uitz. lokale landbouw, openbaar vervoer en lokale dienstleveringen).
3> Knip in de Melkstraat om er doorrijdend verkeer onmogelijk te maken (toegang tot garages bewoners ofwel via Kerkstraat of Boterstraat behouden).
4> Bijzondere aandacht voor oversteek voetgangers / fietser (extra verlichting, extra signalisatie / aanduiding van de voetgangers en fietsoversteek) op de N29 / Bleystraat.
5> Herbekijken en creëren van extra parkeerplaatsen in Sint Niklaasstraat en Kerkstraat.
6> Extra aandacht voor algemeen onderhoud en reinheid van zitbanken, voetpaden, fietspaden en weginfrastructuur.
7> Afsprakennota met het dorpscomité om de pastorietuin in te richten tot permanente ontmoetingsruimte.
Raadslid Herwig Princen legt uit dat er eind december 2021 een enquête georganiseerd werd in Outgaarden door Gewoon Wit. Het ging om een leefbaarheidsbevraging, met als insteek mobiliteit. Iedereen werd bezocht, we kregen 70 antwoorden, 26 mensen vroegen meer aandacht voor verkeer, er werd vaak verwezen naar een gevoelsmatig ondermaats onderhoud van de infrastructuur.
Het raadslid overloopt de 7 vragen, zoals omschreven in het bijkomend agendapunt.
De burgemeester-voorzitter antwoordt dat zijn fractie de enquête niet te zien kreeg en zal dus de vragen gewoon overlopen.
De weg (project Goetsenhovenstraat) zal heel binnenkort vernieuwd worden, in afwachting wordt er geen onderhoud meer gedaan.
Inzake de tonnagebeperking is het zo dat er in Outgaarden een aardappelbedrijf is, dat heeft heel wat vrachtwagentransport tot gevolg. Het is niet mogelijk om onderscheid te maken tussen het (vele) plaatselijke vrachtvervoer en eventueel doorgaand verkeer.
Voor de Melkstraat is er volgens de burgemeester-voorzitter al een en ander uitgewerkt, maar dit moet wachten tot de afwerking van de Goetsenhovenstraat.
Er zal daar eenrichtingsverkeer voorzien worden (van Boterstraat naar Melkstraat).
Wanneer dit dossier afgewerkt is, zal er al een heel ander dorpsbeeld zijn, het onderhoud zal ook veel praktischer zijn.
Er worden in Outgaarden wel heel wat onderhoudswerken gedaan (net zoals in het centrum en andere deelgemeenten) : wachtbekkens, perkjes, men is voortdurend bezig.
Raadslid Liselore Fuchs vraagt ook naar de toestand van de Paenhuysbeekstraat: de burgemeester antwoordt dat dit tot de bevoegdheid van de provincie hoort.
De burgemeester-voorzitter antwoordt ivm vraag 5 dat dit niet zo duidelijk is: er kan niet veel bijkomend voorzien worden, vermits er wettelijke afstanden moeten gerespecteerd worden.
Wat betreft de oversteekplaats aan de N29 zal er een brief naar minister Lydia Peeters verstuurd worden, ondertekend door alle raadsleden, met de vraag om nog extra beveiliging te voorzien.
De burgemeester-voorzitter verklaart ivm vraag 7 dat er vanavond geen antwoord gegeven wordt op deze vraag.
Mensen vragen om bij kerst wat verlichting aan te brengen bij het binnenrijden van de dorpskernen.
Is dit bespreekbaar?
De burgemeester-voorzitter verklaart dat de voeding het belangrijkst is, de verlichtingspalen moeten aangepast zijn, in de palen in het centrum zijn stopcontacten ingebouwd. In Hoksem rond de kerk wordt dit mogelijks voorzien, net zoals in Meldert. De palen zijn van Fluvius, we moeten dus de vraag aan hen stellen. Momenteel is de infrastructuur in de deelgemeenten nog niet aangepast. In Outgaarden kunnen we dat ook bekijken, wanneer er daar een vernieuwing voorzien wordt.
De voorzitter sluit de zitting op 19/04/2022 om 20:46.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter