De voorzitter opent de zitting op 13/06/2023 om 20:00.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 9.05.2023 goed.
In uitvoering het algemeen kader en het actieplan organisatiebeheersing rapporteert de algemeen directeur jaarlijks (vóór 30 juni) aan de raad over de organisatie en de werking van de interne controle
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.
De gemeente neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
Op 08.05.2023 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 24.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Goedkeuring verslagen AV 16-12-2022
2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2022 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en
commissaris-revisor) (document 1)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2022 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité:
Aanstelling nieuwe leden raad van bestuur:
5. Varia
Artikel 1: Dhr Stefan Puttemans, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 23.06.2023 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de afgevaardigde van de gemeente en IGO.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
Op 27.04.2023 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van Hofheide van 28.06.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van Hofheide.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 28.06.2023 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
Op 28.04.2023 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 28.06.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering d.d. 14/12/2022
3. Jaarverslag 2022:
3.1. Verslag van de activiteiten
3.2. Jaarrekening per 31/12/2022 (jaarrekening EcoWerf, geconsolideerde
jaarrekening) – verslag van de commissaris-revisor
4. Decharge bestuurders, decharge bedrijfsrevisor
5. Diversen
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Conny Gevens, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Ecowerf.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 28.06.2023 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen in werking treden op 1 januari 2025
ARTIKEL 1 [agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 28 augustus 2023:
ARTIKEL 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ZENNE-DIJLE NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS EN/OF OPENBARE VERLICHTING EN/OF WARMTE EN/OF STRATEGISCHE PARTICIPATIES EN/OF OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIENETWERKEN VAN DE GEMEENTEN Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
ARTIKEL 3 [STATUTENWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
ARTIKEL 4
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 5
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 6
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
[1] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[2] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[3] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[4] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[5] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[6] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[7] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[8] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[9] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[10] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[11] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[12] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[13] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[14] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
[15] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
Jaarlijks wordt het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen wordt in bijlage toegevoegd.
ENIG ARTIKEL - Het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen, bijgevoegd in bijlage, wordt integraal goedgekeurd.
De jaarrekening van het lokaal bestuur wordt door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Ieder raadslid heeft hiervan een exemplaar ontvangen, minstens 14 vrije dagen vóór deze zitting, zoals voorzien door het decreet lokaal bestuur.
Het volledige dossier bestaande uit twee bijlagen (enerzijds deel 1, deel 2 en deel 3 anderzijds deel 4) ,wordt toegevoegd in bijlage.
Art 1 – Het deel OCMW jaarrekening 2022 wordt goedgekeurd. De geïntegreerde jaarrekening gemeente/OCMW Hoegaarden voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld zoals ze werd voorgelegd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in 2019 en 2020 elk hun deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld, conform art.257 van het D.L.B. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 december 2021 zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Artikel 1: De gemeenteraad wijzigt de kredieten van boekjaar 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 4 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt daarmee aanpassing 4 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.
Raadslid Johan Bollens verlaat de zitting gedurende de behandeling en stemming over dit agendapunt, vermits hij bestuurslid is van Tennifun.
Tennisclub Tennifun vraagt waarborg van een lening aan ter financiering van de uitbreiding van een luchthal om de trainingen en wedstrijden in de herfst en winter ter plaatse te kunnen laten doorgaan. De luchthal voor 2 velden heeft zoveel succes dat het aangewezen is om ook een derde veld mee te integreren.
Deze waarborg voor een lening heeft slechts impact wanneer Tennifun niet (meer) zou afbetalen, Tennifun was echter steeds een betrouwbare partner voor het gemeentebestuur.
Art 1 – Er wordt een waarborgverlening goedgekeurd van 35.000 € ter financiering van de uitbreiding van een luchthal van tennisclub Tennifun.
Art 2 – Dit besluit wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.
Naar aanleiding van de aansluiting van de gemeente Hoegaarden op het nieuwe Vastgoedinformatieplatform voor vastgoedinformatie worden via een gemeenteraadsbeslissing alle belastings- en retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers vanaf 13 juni 2023 vervangen door een nieuw reglement. Dit is van toepassing op alle aanvragen die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform vanaf de bekendmaking van desbetreffende reglement. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP. Om de retributie meteen voor iedereen gelijk te trekken, wordt onderhavig besluit genomen.
Het gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast om in overeenstemming te zijn met het nieuwe retributiereglement voor vastgoedinlichitngen die aangevraagd worden via het nieuwe vastgoedinformatieplatform. De retributie zal vanaf 13 juni 2023 anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag van 110 euro betaald worden, via dit besluit zal e retributie ook van toepassing zijn voor de (uitzonderlijke) aanvragen via particulieren.
De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel, wordt uitgebreid door aanvragen die niet via het vastgoedplatform gebeuren.
Artikel 1. Deze retributie wordt geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie waarvoor opzoekingswerk vereist is, de retributie bedraagt 110 € per vastgoeddossier, aangevraagd door particulieren.
Art. 2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager (particulier).
Art. 3. De retributie is betaalbaar na ontvangst van een factuur.
Art. 4. De retributie moet betaald worden binnen 30 dagen na verzending van de factuur.
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1.07.2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2023.
Het dossier “opfrissing refter” van GBS Doelstraat is opgenomen in de MJP 2020 -2025 en het budget is voorzien onder ACT-158. Hierin zijn ook de ontdubbeling van de riolering en de aanpak van het dak van de polyvalente zaal opgenomen.
Het is noodzakelijk dat dit dossier begin juli 2023 bij Agion (subsidiërende instantie) kan ingediend worden en dat het college gemachtigd wordt om het ontwerpdossier goed te keuren.
Het dossier 'slopen diverse gebouwen De Polder' is opgenomen in de MJP 2020 -2025, het budget is voorzien onder ACT-265. Deze werken zouden best in augustus uitgevoerd worden, ook voor dit dossier dient het college gemachtigd te worden om het ontwerpdossier goed te keuren.
Artikel 1. De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om volgende dossiers verder uit te werken en de bijhorende overheidsopdracht wordt hen nominatief toevertrouwd:
De nieuwe sportaccommodatie ten behoeve van SCOH omvat een cafetaria, kleedruimtes (inclusief sanitair, EHBO…) en aanhorigheden en beperkte omgevingsaanleg. Er dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om duidelijke afspraken met de club te kunnen vastleggen.
SCOH zal een belangrijke bijdrage leveren in de financiering van dit gebouw, door het betalen van een jaarlijkse vergoeding startend vanaf 25.000 euro. De verdere modaliteiten van de samenwerking werden uitgewerkt in de ontwerpovereenkomst die ter goedkeuring voorgesteld wordt.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:
OVEREENKOMST GEMEENTE HOEGAARDEN – SCOH
TUSSEN
DE GEMEENTE HOEGAARDEN, vertegenwoordigd door Jean-Pierre Taverniers, burgemeester-voorzitter van de gemeenteraad en Bart Hendrix, algemeen directeur,
hiertoe gemachtigd door de gemeenteraad van Hoegaarden in zitting van 9 mei 2023, hierna genoemd “de GEMEENTE”;
EN
VZW Sporting Club Hoegaarden-Outgaarden met zetel Tiensestraat 43 3320 Hoegaarden
bij deze vertegenwoordigd door Roel Heyvaert, voorzitter en Peter Haegeman, secretaris.
hierna genoemd “SCOH”;
WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
De GEMEENTE bouwt een nieuwe infrastructuur ten voordele van de voetbalclub SCOH, aan de voetbalterreinen aan de Tiensestraat te Hoegaarden, bestaande uit een nieuwe kantine en kleedkamers.
De gemeente voorziet hiervoor afdoende krediet in het meerjarenplan 2020-2025.
Deze nieuwe infrastructuur is eigendom van de GEMEENTE en zal gebruikt worden door de SCOH.
SCOH betaalt een jaarlijkse gebruiksvergoeding. SCOH gebruikt het gebouw als een goede huisvader en is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en de kleine herstellingen van het gebouw.
Deze overeenkomst somt de engagementen op van beide hoger genoemde partijen in het kader van de bouw door de gemeente en het gebruik door SCOH van deze nieuwe sportinfrastructuur, door haar eerste ploeg, senioren- en alle jeugdploegen.
De overeenkomst omvat volgende verplichtingen:
1.1 In de sportieve visie van SCOH staan de jeugdopleiding en doorstroming naar het eerste elftal centraal. Daarom streeft SCOH naar een interprovinciaal niveau in de sportieve omkadering van de jeugd (trainers en coördinatoren). Dit is momenteel behaald na de audit door Voetbal Vlaanderen. In het seinzoen 2022-2023 wordt er voor het eerst interprovinciaal jeugdvoetbal gespeeld bij SCOH.
1.2 SCOH zal zijn jeugdopleiding in de breedte blijven uitbouwen en het sociale karakter ervan blijvend realiseren.
1.3 SCOH zal blijvend focussen op de jeugdopleiding via het inschakelen van voornamelijk gediplomeerde jeugdtrainers. SCOH zal een werking garanderen voor spelertjes (jongens en meisjes) van de gemeente Hoegaarden en nabije omgeving. Een inschrijvingsstop is mogelijk als de maximumcapaciteit bereikt is.
1.4 SCOH bevordert en waardeert samenwerking, engagement en vrijwillige inzet. SCOH verbindt er zich toe deze vrijwilligers op een correcte manier in te schakelen in de werking van de club en hierbij alle wettelijke bepalingen te respecteren.
1.5 Binnen de club en in het bijzonder bij de jeugdopleiding gaat er ook aandacht naar sociale projecten (fairplay, zero tolerance tav racisme, teamgeest, gezonde voeding en maatschappelijk engagement, energie- en milieubewustzijn,…).
2 Jaarlijkse gebruiksvergoeding
SCOH is de gebruiker van de infrastructuur en betaalt jaarlijks een gebruiksvergoeding aan de GEMEENTE voor het gebruik van het nieuwe complex. Het startbedrag is 25.000 €. De betalingen lopen over een termijn van 40 jaar. Er is een jaarlijkse verhoging met 1.200 € tot jaar 6. Vanaf jaar 7 dan is er een jaarlijkse verhoging met 1,5 %. In jaar 40 is de jaarlijkse gebruiksvergoeding te betalen door SCOH 51.428,89 €. De totale bijdrage van SCOH in het project bedraagt dan 1.550.354,72 €. Het bijgevoegde schema van de jaarlijks door SCOH te betalen bedragen maakt integraal deel uit van onderhavige overeenkomst. De jaarlijkse betaling zal gebeuren via de VZW Struthio Camelus.
3 Onderverhuring
SCOH kan het gebouw onderverhuren.
4 Onderhoud en herstellingen
Alle installaties blijven eigendom van de GEMEENTE, tenzij anders overeengekomen. SCOH zorgt ervoor dat de terreinen en het gebouw worden onderhouden. SCOH exploiteert alle terreinen en het gebouw als een goed huisvader en zorgt voor het verwijderen van het afval.
Alle kosten van dagelijks onderhoud en alle kosten voor kleine herstellingen van de infrastructuur zijn ten laste van SCOH.
Alle afval (waaronder maaisel en snoeisel) zal correct afgevoerd worden. Groenonderhoud (buiten de grasvelden) zal gebeuren zonder gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Het onderhoud en reiniging van de tapinstallatie gebeurt door de SCOH
Alle grote herstellingen en grote verbeteringswerken worden gedragen door de GEMEENTE, in onderling overleg met en na uitdrukkelijk verzoek van de SCOH. Zij brengt de GEMEENTE onverwijld op de hoogte van defecten, noodzakelijke herstellingen en beschadigingen.
Voor het bepalen van de kleine en grote herstellingen verwijzen partijen naar de Lijst van kleine herstellingen, bijlage bij het Vlaams Woning Huurdecreet.
SCOH zal evenwel zelf instaan voor de vernieuwing van de kunstgrasmat, omstreeks 2031.
5 Verzekeringen, keuringen en lasten
De onroerende voorheffing en de verzekering van het gebouw worden gedragen door de GEMEENTE. Zij laat jaarlijks de infrastructuur controleren op brandveiligheid. De GEMEENTE is verantwoordelijk voor de standaard verzekeringen voor gebouwen. Ook zal zij de nodige keuringen van elektriciteit, lift ea laten uitvoeren, alsook de autdit i.k.v. het legionella- beheersplan. SCOH neemt een verzekering voor de inboedel.
6 Duurtijd en evaluatie
Deze overeenkomst is van onbepaalde duur.
Indien 1 van de partijen niet voldoet aan zijn of haar verplichtingen wordt men hiervan via een aangetekend schrijven in kennis gesteld. De andere partij krijgt dan zes maanden de tijd vanaf de datum van het aangetekend schrijven om aan de verplichtingen te voldoen. Tijdens die periode plegen partijen overleg. Bij gebreke aan akkoord in het kader van het niet voldoen van aan zijn of haar verplichtingen kan de overeenkomst beëindigd worden, met inachtneming van een tweede opzegtermijn van 6 maanden.
Elk jaar zal door SCOH aan de GEMEENTE een jaarlijkse toelichting worden gegeven over haar sportieve engagementen, het gebruik, onderhoud en onderverhuring van het gebouw, waarbij de gemeente punten ter verbetering of bijkomende verwachtingen kan aanreiken. Indien nodig zal deze overeenkomst in die zin kunnen worden aangepast zodat ze up to date blijft.
Wanneer SCOH een nieuwe investering plannen of noodzakelijk vinden op de site zal zij de GEMEENTE hiervan op de hoogte brengen en kan zij de GEMEENTE tevens verzoeken om hierin tussen te komen.
De partijen verbinden er zich toe de overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.
Raadslid Christel Scheepmans verlaat de zitting gedurende de behandeling en stemming over dit agendapunt, vermits ze bestuurslid is van RC Meldert.
Nav de vernieuwingswerken in de kantine en kleedkamers van voetbalclub RC Meldert dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om duidelijke afspraken met de club te kunnen vastleggen.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:
OVEREENKOMST GEMEENTE HOEGAARDEN – RC MELDERT
TUSSEN
DE GEMEENTE HOEGAARDEN, vertegenwoordigd door Jean-Pierre Taverniers, burgemeester-voorzitter van de gemeenteraad en Bart Hendrix, algemeen directeur,
hiertoe gemachtigd door de gemeenteraad van Hoegaarden in zitting van 13 juni 2023, hierna genoemd “de GEMEENTE”;
EN
RC Meldert met zetel Meerstraat 3320 Hoegaarden
bij deze vertegenwoordigd door Paul Schoovaerts, voorzitter en Christel Scheepmans, secretaris.
hierna genoemd “RC MELDERT”;
WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
De GEMEENTE vernieuwt de infrastructuur ten voordele van de voetbalclub RC Meldert, aan de voetbalterreinen aan de Meerstraat te Hoegaarden, bestaande uit renovatiewerken in de kantine en kleedkamers en de verlichtingsarmaturen van de terreinen.
De gemeente voorziet hiervoor afdoende krediet in het meerjarenplan 2020-2025.
Deze nieuwe infrastructuur is eigendom van de GEMEENTE en zal gebruikt worden door RC Meldert.
RC Meldert betaalt een jaarlijkse gebruiksvergoeding. RC Meldert gebruikt het gebouw als een goede huisvader en is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en de kleine herstellingen van het gebouw.
Deze overeenkomst somt de engagementen op van beide hoger genoemde partijen in het kader van de renovatiewerken in de kantine en kleedkamers en de verlichtingsarmaturen van de terreinen en het gebruik hiervan door de eerste ploeg, senioren- en alle jeugdploegen van RC Meldert.
De overeenkomst omvat volgende verplichtingen:
1.1 In de sportieve visie van RC Meldert staan de jeugdopleiding en doorstroming naar het eerste elftal centraal.
1.2 RC Meldert zal zijn jeugdopleiding in de breedte blijven uitbouwen en het sociale karakter ervan blijvend realiseren.
1.3 RC Meldert zal blijvend focussen op de jeugdopleiding via het inschakelen van voornamelijk gediplomeerde jeugdtrainers. RC Meldert zal een werking garanderen voor spelertjes (jongens en meisjes) van de gemeente Hoegaarden en nabije omgeving. Een inschrijvingsstop is mogelijk als de maximumcapaciteit bereikt is.
1.4 RC Meldert bevordert en waardeert samenwerking, engagement en vrijwillige inzet. RC Meldert verbindt er zich toe deze vrijwilligers op een correcte manier in te schakelen in de werking van de club en hierbij alle wettelijke bepalingen te respecteren.
1.5 Binnen de club en in het bijzonder bij de jeugdopleiding gaat er ook aandacht naar sociale projecten (fairplay, zero tolerance tav racisme, teamgeest, gezonde voeding en maatschappelijk engagement, energie- en milieubewustzijn,…).
2 Jaarlijkse gebruiksvergoeding
RC Meldert is de gebruiker van de infrastructuur en betaalt jaarlijks een gebruiksvergoeding aan de GEMEENTE voor het gebruik van het vernieuwde complex. De gebruiksvergoeding bedraagt 2.500 € per jaar (niet indexeerbaar) en loopt over een periode van 20 jaar, met ingang van 1.07.2023 tot en met 30.06.2043.
3 Onderverhuring
RC Meldert kan het gebouw onderverhuren.
4 Onderhoud en herstellingen
Alle installaties blijven eigendom van de GEMEENTE, tenzij anders overeengekomen. RC Meldert zorgt ervoor dat de terreinen en het gebouw worden onderhouden. RC Meldert exploiteert alle terreinen en het gebouw als een goed huisvader en zorgt voor het verwijderen van het afval.
Alle kosten van dagelijks onderhoud en alle kosten voor kleine herstellingen van de infrastructuur zijn ten laste van RC Meldert .
Alle afval (waaronder maaisel en snoeisel) zal correct afgevoerd worden. Groenonderhoud (buiten de grasvelden) zal gebeuren zonder gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Het onderhoud en reiniging van de tapinstallatie gebeurt door RC Meldert
Alle grote herstellingen en grote verbeteringswerken worden gedragen door de GEMEENTE, in onderling overleg met en na uitdrukkelijk verzoek van RC Meldert . Zij brengt de GEMEENTE onverwijld op de hoogte van defecten, noodzakelijke herstellingen en beschadigingen.
Voor het bepalen van de kleine en grote herstellingen verwijzen partijen naar de Lijst van kleine herstellingen, bijlage bij het Vlaams Woning Huurdecreet.
RC Meldert zal evenwel zelf instaan voor de vernieuwing van de terreinen.
5 Verzekeringen, keuringen en lasten
De onroerende voorheffing en de verzekering van het gebouw worden gedragen door de GEMEENTE. Zij laat jaarlijks de infrastructuur controleren op brandveiligheid. De GEMEENTE is verantwoordelijk voor de standaard verzekeringen voor gebouwen. Ook zal zij de nodige keuringen van elektriciteit, lift ea laten uitvoeren, alsook de autdit i.k.v. het legionella- beheersplan. RC Meldert neemt een verzekering voor de inboedel.
6 Duurtijd en evaluatie
Deze overeenkomst is van onbepaalde duur.
Indien één van de partijen niet voldoet aan zijn of haar verplichtingen wordt men hiervan via een aangetekend schrijven in kennis gesteld. De andere partij krijgt dan zes maanden de tijd vanaf de datum van het aangetekend schrijven om aan de verplichtingen te voldoen. Tijdens die periode plegen partijen overleg. Bij gebreke aan akkoord in het kader van het niet voldoen van aan zijn of haar verplichtingen kan de overeenkomst beëindigd worden, met inachtneming van een tweede opzegtermijn van 6 maanden.
Elk jaar zal door RC Meldert aan de GEMEENTE een jaarlijkse toelichting worden gegeven over haar sportieve engagementen, het gebruik, onderhoud en onderverhuring van het gebouw, waarbij de gemeente punten ter verbetering of bijkomende verwachtingen kan aanreiken. Indien nodig zal deze overeenkomst in die zin kunnen worden aangepast zodat ze up to date blijft.
Wanneer RC Meldert een nieuwe investering plannen of noodzakelijk vinden op de site zal zij de GEMEENTE hiervan op de hoogte brengen en kan zij de GEMEENTE tevens verzoeken om hierin tussen te komen.
De partijen verbinden er zich toe de overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.
Vanuit het bestuur is de vraag gekomen om het mogelijk te maken voor inwoners om hun gras en
bladeren gratis naar de Ecowerf recyclageparken te kunnen brengen. Dit tijdens de periode van 1
oktober tot eind december.
Uit de berekening blijkt dat de financiële impact voor de gemeente jaarlijks zeer beperkt is en
geschat wordt op een 850 euro.
Op deze verandering door te kunnen voeren is er een aanpassing in het contantbelastingsreglement
nodig.
Artikel 3
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
|
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
|
Gras en blad[1] |
0,20 |
0,20 |
|
Harde plastics |
0,08 |
0,12 |
|
Sloophout |
0,08 |
0,12 |
|
Boomstronken |
0,04 |
0,08 |
|
Snoeihout |
0,04 |
0,08 |
|
Steenafval |
0,04 |
0,08 |
|
Cellenbeton |
0,04 |
0,08 |
|
Gips |
0,04 |
0,08 |
|
Keramiek |
0,04 |
0,08 |
|
Asbest |
0,00 |
0,00 |
|
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
|
Landbouwfolie[2] |
0,18 |
0,18 |
|
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
[1] Gratis van 1 oktober tot en met 31 december
[2] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht.
Plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken. Advies ingevolge het onderzoek "de commodo et incommodo".
- Artikel 70 van de wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen uit kracht van de wet, gewijzigd bij de wet van 11 augustus 1978 met bijzondere
bepalingen eigen aan het Vlaams Gewest.
Gelet op de plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken, opgemaakt door het Ruilverkavelingscomité Willebringen, overeenkomstig de voorschriften van artikel 70 van de wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen uit kracht van de wet, zoals aangevuld dor de wet van 11 augustus 1978, houdende bijzondere bepalingen eigen aan het Vlaamse gewest;
Gelet op het proces-verbaal dd. 05/04/2023 waarbij akte wordt genomen van de neerlegging van de stukken ten zetel van het gemeentebestuur;
Gelet op het proces-verbaal van opening en sluiting van het onderzoek, opgemaakt respectievelijk op 05/04/2023 en 21/04/2023 door het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het attest van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 25/04/2023, waaruit blijkt dat de door het gemeen recht voorgeschreven formaliteiten inzake onderzoek "de commodo et incommodo" werden vervuld;
Er werden geen mondelinge (en schriftelijke) bezwaren door zekere belanghebbenden werden geuit tijdens het onderzoek;
Na afloop van het onderzoek dd. 26/04/2023 ontving de gemeente een bezwaar van Natuurpunt Velpe-Mene. Dit bezwaar werd bijgevolg te laat bezorgd en bijgevolg niet opgenomen in het proces-verbaal gesloten op 21/04/2023.
Overwegende dat
- de voorgestelde afschaffingen aanvaard kunnen worden omdat deze wegen niet meer in gebruik zijn of storend zijn voor het landbouwgebruik of natuurontwikkeling.
- de voorgestelde heraanleg en nieuwe wegen grotendeels aanvaard kunnen worden omwille van een betere ligging of betere ontsluiting. Concreet voor volgende wegen wenst de gemeenteraad het volgende aan te vullen:
Artikel 1. De gemeenteraad brengt een gunstig advies met voorwaarden uit op de goedkeuring van de plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken.
Voorwaarden:
De statuten van de interlokale vereniging bepalen dat het financieel jaarverslag ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het werkingsjaar van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ liep van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Het financieel jaarverslag wordt opgesteld ter verantwoording van de activiteiten. Deze moeten aan de subsidiërende overheden worden voorgelegd.
Het financieel jaarverslag werd goedgekeurd door het beheerscomité.
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van het financieel jaarverslag van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’.
De statuten van de interlokale vereniging bepalen dat het inhoudelijk jaarverslag ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het werkingsjaar van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ liep van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Het inhoudelijk jaarverslag wordt opgesteld ter verantwoording van de activiteiten. Deze moeten aan de subsidiërende overheden worden voorgelegd.
De voorliggende jaarverslagen werden goedgekeurd door het beheerscomité en de stuurgroep.
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke jaarverslagen van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 5.06.2023 heeft het ( digitaal ) overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat volgt het resultaat;Het aangepaste schoolreglement wordt bijgevoegd als bijlage, met in kleur de aanpassingen.
Artikel 1 - Het bijgevoegde aangepaste schoolreglement wordt integraal goedgekeurd. Dit reglement treedt in werking vanaf 01.09.2023.
De Dienst Aangepast Vervoer van vzw Mobiel heeft een samenwerking met Hoegaarden. Dit houdt onder meer in dat hun dienst de inwoners van uw gemeente de garantie op een aanbod in rolstoelvervoer aan een sociaal tarief aanbiedt.
De provincie Vlaams-Brabant geeft geen financiële ondersteuning meer, ook de Vlaamse overheid maakt weinig middelen vrij voor dit initiatief, daarnaast zijn de kosten sterk gestegen.
Daarom wordt er voorgesteld een addendum goed te keuren met een bedrage van 0,30 € per inwoner, jaarlijks indexeerbaar.
Art 1 – Het bijgevoegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Mobiel vzw wordt goedgekeurd.
De voorzitter sluit de zitting op 13/06/2023 om 21:12.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter