Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 13/06/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 13/06/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 9.05.2023 goed.

      • Kennisneming jaarlijks rapport 2022 organisatiebeheersing

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        In uitvoering het algemeen kader en het actieplan organisatiebeheersing rapporteert de algemeen directeur  jaarlijks (vóór 30 juni) aan de raad over de organisatie en de werking van de interne controle

        Regelgeving
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. In het bijzonder hoofdstuk 5 “Organisatiebeheersing en audit”
        • Algemeen kader en actieplan organisatiebeheersing gemeente & OCMW Hoegaarden, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23/06/2020
        BESLUIT

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2022.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • IGO gewone algemene vergadering 23.6.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
        Op 08.05.2023 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 24.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie en klimaattoets

        De agenda omvat volgende punten:

        Agenda:
        1. Goedkeuring verslagen  AV 16-12-2022
        2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2022 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en
        commissaris-revisor) (document 1)
        3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2022 (document 2)
        4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité:

        •  Ann Spaepen vervangt Anne Van Goidsenhoven (OCMW Holsbeek)

        Aanstelling nieuwe leden raad van bestuur:

        • Kristof Mollu vervangt Laure Schurmans (cluster Geetbets/Glabbeek/Kortenaken)
        • Ludo Pluymers vervangt Kim Soetaers (cluster Linter/Zoutleeuw)

        5. Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: Dhr Stefan Puttemans,  gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 23.06.2023 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de afgevaardigde van de gemeente en IGO.

      • Hofheide gewone algemene vergadering 28.06.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
        Op 27.04.2023 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van Hofheide van 28.06.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie en klimaattoets
        1. Goedkeuring von het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022
        2. Goedkeuring von het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 25 januari 2023
        3. Vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag 2022
        4. Verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        5. Werking van het crematorium
        6. Varia
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:
        Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van Hofheide.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 28.06.2023 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.

      • Ecowerf algemene vergadering 28.06.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
        Op 28.04.2023 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 28.06.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie en klimaattoets

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering d.d. 14/12/2022
        3. Jaarverslag 2022:
        3.1. Verslag van de activiteiten
        3.2. Jaarrekening per 31/12/2022 (jaarrekening EcoWerf, geconsolideerde
        jaarrekening) – verslag van de commissaris-revisor
        4. Decharge bestuurders, decharge bedrijfsrevisor
        5. Diversen

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Conny Gevens, raadslid, wordt aangeduid als  afgevaardigde op de algemene vergadering van Ecowerf.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 28.06.2023 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.

      • Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 28 augustus 2023: goedkeuring agenda, partiële splitsing, statutenwijziging, mandaat vertegenwoordiger

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.

         

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.

         

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.

         

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.

         

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

         

        Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)

        De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.

        Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

         

        Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.

        Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.

        Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.

         

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.

         

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.

         

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.

         

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

         

        Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)

        De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.

        Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

         

        Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.

        Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.

        Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen in werking treden op 1 januari 2025

         

         

        Regelgeving
        • Het Energiedecreet van 8 mei 2009,
        • Het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        ARTIKEL 1 [agenda]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 28 augustus 2023:

         

        1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.

         

        1.    Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken[1]met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
                                                                    i.     De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken[2] met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
                                                                  ii.     De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
                                                                 iii.     De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
          Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
                                                                    i.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
                                                                  ii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[3] verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
                                                                 iii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
                                                                 iv.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[4] verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
                                                                   v.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
                                                                 vi.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
                                                               vii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[5] verbonden aan de gemeente Halle (1500);
                                                             viii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
                                                                 ix.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[6] verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
                                                                   x.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties  en openbare elektronische-communicatienetwerken[7] verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
                                                                 xi.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
                                                               xii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
                                                              xiii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[8] verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
                                                              xiv.     de  activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[9] verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
                                                               xv.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties  verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
                                                              xvi.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
                                                            xvii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
                                                          xviii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
                                                              xix.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties  en openbare elektronische-communicatienetwerken[10] verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
                                                               xx.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[11] verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
                                                              xxi.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
                                                            xxii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[12] verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
                                                          xxiii.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[13] verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
                                                          xxiv.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[14] verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
                                                            xxv.     de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[15] verbonden aan de gemeente Zemst (1980).
                                                                    i.     De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
                                                                  ii.     De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
                                                                 iii.     Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving; 
                                                                 iv.     De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
                                                                   v.     Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
                                                                 vi.     Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
          1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
          2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
            De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iverlek kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
          3. Goedkeuring van:
          1. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
          2. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

         

        1.    Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.

         

        1. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.

         

         

        ARTIKEL 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ZENNE-DIJLE NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS EN/OF OPENBARE VERLICHTING EN/OF WARMTE EN/OF STRATEGISCHE PARTICIPATIES EN/OF OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIENETWERKEN VAN DE GEMEENTEN Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst]

        Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.

        Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.

         

        ARTIKEL 3 [STATUTENWIJZIGINGEN]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.

        Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).

         

        ARTIKEL 4

        De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

         

        ARTIKEL 5

        De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

         

        ARTIKEL 6

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.



        [1] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [2] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [3] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [4] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [5] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [6] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [7] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [8] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [9] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [10] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [11] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [12] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [13] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [14] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

        [15] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.

      • Goedkeuring evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Jaarlijks wordt het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen wordt in bijlage toegevoegd.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        ENIG ARTIKEL - Het evaluatieverslag en jaarrekening 2022 van de ILV Academie Regio Tienen, bijgevoegd in bijlage,  wordt integraal goedgekeurd.

    • Financiën

      • Vaststelling gemeenterekening dienstjaar 2022 (geïntegreerde jaarrekening gemeente/OCMW)

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De jaarrekening van het lokaal bestuur wordt door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.

        Ieder raadslid heeft hiervan een exemplaar  ontvangen, minstens 14 vrije dagen vóór deze zitting, zoals voorzien door het decreet lokaal bestuur.

         

         

         

        Regelgeving
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
        Argumentatie en klimaattoets

        Het volledige dossier bestaande uit twee bijlagen (enerzijds deel 1, deel 2 en deel 3 anderzijds deel 4) ,wordt toegevoegd in bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Onthouders: Liselore Fuchs, Christel Scheepmans
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 onthoudingen
        BESLUIT

        Art 1 – Het deel OCMW jaarrekening 2022 wordt goedgekeurd. De geïntegreerde jaarrekening gemeente/OCMW Hoegaarden voor het dienstjaar 2022 wordt vastgesteld zoals ze werd voorgelegd.

      • Goedkeuring aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 - gemeente en OCMW Hoegaarden

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Besluit Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de BBC.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de BBC.
        • Beslissing Gemeenteraad en OCMW-raad van 17 december 2019 betreffende goedkeuring origineel meerjarenplan 2020-2025
        • Beslissing Gemeenteraad en OCMW-raad van 21 december 2021 betreffende goedkeuring aanpassing 2 meerjarenplan 2020-2025
        Argumentatie en klimaattoets

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in 2019 en 2020 elk hun deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.

        Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld, conform art.257 van het D.L.B. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

        Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 december  2021 zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Onthouders: Liselore Fuchs, Christel Scheepmans
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 onthoudingen
        BESLUIT

        Artikel 1: De gemeenteraad wijzigt de kredieten van boekjaar 2023.

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 4 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt daarmee aanpassing 4 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.

      • Waarborg lening Tennifun

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Afwezig: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Raadslid Johan Bollens verlaat de zitting gedurende de behandeling en stemming over dit agendapunt, vermits hij bestuurslid is van Tennifun.

        Tennisclub Tennifun vraagt waarborg van een lening aan ter financiering van de uitbreiding van een luchthal om de trainingen en wedstrijden in de herfst en winter ter plaatse te kunnen laten doorgaan. De luchthal voor 2 velden heeft zoveel succes dat het aangewezen is om ook een derde veld mee te integreren.

         

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Financiële impact

        Deze waarborg voor een lening heeft slechts impact wanneer Tennifun niet (meer) zou afbetalen, Tennifun was echter steeds een betrouwbare partner voor het gemeentebestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 – Er wordt een waarborgverlening goedgekeurd van 35.000 € ter financiering van de uitbreiding van een luchthal van tennisclub Tennifun.

        Art 2 – Dit besluit wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.

    • Fiscaliteit

      • Uitbreiding gemeentelijk retributiereglement op afgifte van administratieve stukken 'omgeving'

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de aansluiting van de gemeente Hoegaarden op het nieuwe Vastgoedinformatieplatform voor vastgoedinformatie worden via een gemeenteraadsbeslissing alle belastings- en retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers vanaf 13 juni 2023 vervangen door een nieuw reglement. Dit is van toepassing op alle aanvragen die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform vanaf de bekendmaking van desbetreffende reglement. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP. Om de retributie meteen voor iedereen gelijk te trekken, wordt onderhavig besluit genomen.

        Regelgeving
        • artikel 173, van de Grondwet;
        • artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        • artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
        • De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 belasting administratieve stukken omgeving – vernieuwing
        Argumentatie en klimaattoets

        Het gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast om in overeenstemming te zijn met het nieuwe retributiereglement voor vastgoedinlichitngen die aangevraagd worden via het nieuwe vastgoedinformatieplatform. De retributie zal vanaf 13 juni 2023 anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag van 110 euro betaald worden, via dit besluit zal e retributie ook van toepassing zijn voor de (uitzonderlijke) aanvragen via particulieren.

        Financiële impact

        De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel, wordt uitgebreid door aanvragen die niet via het vastgoedplatform gebeuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1. Deze retributie wordt geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie waarvoor opzoekingswerk vereist is, de retributie bedraagt 110 € per vastgoeddossier, aangevraagd door particulieren.

        Art. 2. De retributie is verschuldigd door de aanvrager (particulier).
        Art. 3. De retributie is betaalbaar na ontvangst van een factuur.
        Art. 4. De retributie moet betaald worden binnen 30 dagen na verzending van de factuur.
        Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1.07.2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2023.

    • Openbare werken

      • GBS Doelstraat-opfrissing refter en sloping gebouwen De Polder : nominatieve machtiging college van burgemeester en schepenen

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Het dossier “opfrissing refter” van GBS Doelstraat is opgenomen in de MJP 2020 -2025 en het budget is voorzien onder ACT-158. Hierin zijn ook de ontdubbeling van de riolering en de aanpak van het dak van de polyvalente zaal opgenomen.

        Het is noodzakelijk dat dit dossier begin juli 2023 bij Agion (subsidiërende instantie) kan ingediend worden en dat het college gemachtigd wordt om het ontwerpdossier goed te keuren.

        Het dossier 'slopen diverse gebouwen De Polder' is opgenomen in de MJP 2020 -2025, het budget is voorzien onder ACT-265. Deze werken zouden best in augustus uitgevoerd worden, ook voor dit dossier dient het college gemachtigd te worden om het ontwerpdossier goed te keuren.

        Regelgeving
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1. De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om volgende dossiers verder uit te werken en de bijhorende overheidsopdracht wordt hen nominatief toevertrouwd:

        • het dossier 'opfrissing refter GBS'
        • het dossier 'slopen diverse gebouwen De Polder'
    • Patrimonium

      • Goedkeuring overeenkomst af te sluiten met voetbalclub SCOH

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De nieuwe sportaccommodatie ten behoeve van SCOH omvat een cafetaria, kleedruimtes (inclusief sanitair, EHBO…) en aanhorigheden en beperkte omgevingsaanleg. Er dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om duidelijke afspraken met de club te kunnen vastleggen.

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.
        • Besluit van heden tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
        Argumentatie en klimaattoets

        SCOH zal een belangrijke bijdrage leveren in de financiering van dit gebouw, door het betalen van een jaarlijkse vergoeding startend vanaf 25.000 euro. De verdere modaliteiten van de samenwerking werden uitgewerkt in de ontwerpovereenkomst die ter goedkeuring voorgesteld wordt.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:

         

        OVEREENKOMST GEMEENTE HOEGAARDEN – SCOH

         

        TUSSEN

         

        DE GEMEENTE HOEGAARDEN, vertegenwoordigd door Jean-Pierre Taverniers, burgemeester-voorzitter van de gemeenteraad en Bart Hendrix, algemeen directeur,

         

        hiertoe gemachtigd door de gemeenteraad van Hoegaarden in zitting van 9 mei 2023, hierna genoemd “de GEMEENTE”;

        EN

         

        VZW Sporting Club Hoegaarden-Outgaarden met zetel Tiensestraat 43 3320 Hoegaarden

        bij deze vertegenwoordigd door Roel Heyvaert, voorzitter en Peter Haegeman, secretaris.

         

        hierna genoemd “SCOH”;

         

        WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

         

        1. VOORAFGAANDE UITEENZETTING

         

        De GEMEENTE bouwt een nieuwe infrastructuur ten voordele van de voetbalclub SCOH, aan de voetbalterreinen aan de Tiensestraat te Hoegaarden, bestaande uit een nieuwe kantine en kleedkamers.

        De gemeente voorziet hiervoor afdoende krediet in het meerjarenplan 2020-2025.

        Deze nieuwe infrastructuur is eigendom van de GEMEENTE en zal gebruikt worden door de SCOH.

         

        SCOH betaalt een jaarlijkse gebruiksvergoeding. SCOH gebruikt het gebouw als een goede huisvader en is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en de kleine herstellingen van het gebouw.

         

         

        1. EIGENLIJKE OVEREENKOMST

         

        Deze overeenkomst somt de engagementen op van beide hoger genoemde partijen in het kader van de bouw door de gemeente en het gebruik door SCOH van deze nieuwe sportinfrastructuur, door haar eerste ploeg, senioren- en alle jeugdploegen.

         

        De overeenkomst omvat volgende verplichtingen:

         

        1. Sportieve engagementen

         1.1  In de sportieve visie van SCOH staan de jeugdopleiding en doorstroming naar het eerste elftal centraal. Daarom streeft SCOH naar een interprovinciaal niveau in de sportieve omkadering van de jeugd (trainers en coördinatoren). Dit is momenteel behaald na de audit door Voetbal Vlaanderen. In het seinzoen 2022-2023 wordt er voor het eerst interprovinciaal jeugdvoetbal gespeeld bij SCOH.

        1.2  SCOH zal zijn jeugdopleiding in de breedte blijven uitbouwen en het sociale karakter ervan blijvend realiseren.

        1.3  SCOH zal blijvend focussen op de jeugdopleiding via het inschakelen van voornamelijk gediplomeerde jeugdtrainers. SCOH zal een werking garanderen voor spelertjes (jongens en meisjes) van de gemeente Hoegaarden en nabije omgeving. Een inschrijvingsstop is mogelijk als de maximumcapaciteit bereikt is.

        1.4  SCOH bevordert en waardeert samenwerking, engagement en vrijwillige inzet. SCOH verbindt er zich toe deze vrijwilligers op een correcte manier in te schakelen in de werking van de club en hierbij alle wettelijke bepalingen te respecteren.

        1.5  Binnen de club en in het bijzonder bij de jeugdopleiding gaat er ook aandacht naar sociale projecten (fairplay, zero tolerance tav racisme, teamgeest, gezonde voeding en maatschappelijk engagement, energie- en milieubewustzijn,…).

        2 Jaarlijkse gebruiksvergoeding

        SCOH  is de gebruiker van de infrastructuur en betaalt jaarlijks een gebruiksvergoeding aan de GEMEENTE voor het gebruik van het nieuwe complex. Het startbedrag is 25.000 €. De betalingen lopen over een termijn van 40 jaar. Er is een jaarlijkse verhoging met 1.200 € tot jaar 6. Vanaf jaar 7 dan is er een jaarlijkse verhoging met 1,5 %. In jaar 40 is de jaarlijkse gebruiksvergoeding te betalen door SCOH  51.428,89 €. De totale bijdrage van SCOH in het project bedraagt dan 1.550.354,72 €. Het bijgevoegde schema van de jaarlijks door SCOH te betalen bedragen maakt integraal deel uit van onderhavige overeenkomst. De jaarlijkse betaling zal gebeuren via de VZW Struthio Camelus.

        3   Onderverhuring

        SCOH kan het gebouw onderverhuren.

        4   Onderhoud en herstellingen

        Alle installaties blijven eigendom van de GEMEENTE, tenzij anders overeengekomen. SCOH zorgt ervoor dat de terreinen en het gebouw worden onderhouden. SCOH exploiteert alle terreinen en het gebouw als een goed huisvader en zorgt voor het verwijderen van het afval.

        Alle kosten van dagelijks onderhoud en alle kosten voor kleine herstellingen van de infrastructuur zijn ten laste van SCOH.

        Alle afval (waaronder maaisel en snoeisel) zal correct afgevoerd worden. Groenonderhoud (buiten de grasvelden) zal gebeuren zonder gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Het onderhoud en reiniging van de tapinstallatie gebeurt door de SCOH

        Alle grote herstellingen en grote verbeteringswerken worden gedragen door de GEMEENTE, in onderling overleg met en na uitdrukkelijk verzoek van de SCOH. Zij brengt de GEMEENTE onverwijld op de hoogte van defecten, noodzakelijke herstellingen en beschadigingen.

        Voor het bepalen van de kleine en grote herstellingen verwijzen partijen naar de Lijst van kleine herstellingen, bijlage bij het Vlaams Woning Huurdecreet.

        SCOH zal evenwel zelf instaan voor de vernieuwing van de kunstgrasmat, omstreeks 2031.

        5 Verzekeringen, keuringen en lasten

        De onroerende voorheffing en de verzekering van het gebouw worden gedragen door de GEMEENTE. Zij laat jaarlijks de infrastructuur controleren op brandveiligheid. De GEMEENTE is verantwoordelijk voor de standaard verzekeringen voor gebouwen. Ook zal zij de nodige keuringen van elektriciteit, lift ea laten uitvoeren, alsook de autdit i.k.v. het legionella- beheersplan. SCOH neemt een verzekering voor de inboedel.

        6 Duurtijd en evaluatie

        Deze overeenkomst is van onbepaalde duur.

        Indien 1 van de partijen niet voldoet aan zijn of haar verplichtingen wordt men hiervan via een aangetekend schrijven in kennis gesteld. De andere partij krijgt dan zes maanden de tijd vanaf de datum van het aangetekend schrijven om aan de verplichtingen te voldoen. Tijdens die periode plegen partijen overleg. Bij gebreke aan akkoord in het kader van het niet voldoen van aan zijn of haar verplichtingen kan de overeenkomst beëindigd worden, met inachtneming van een tweede opzegtermijn van 6 maanden.

        Elk jaar zal door SCOH aan de GEMEENTE een jaarlijkse toelichting worden gegeven over haar sportieve engagementen, het gebruik, onderhoud en onderverhuring van het gebouw, waarbij de gemeente punten ter verbetering of bijkomende verwachtingen kan aanreiken. Indien nodig zal deze overeenkomst in die zin kunnen worden aangepast zodat ze up to date blijft.

        Wanneer SCOH een nieuwe investering plannen of noodzakelijk vinden op de site zal zij de GEMEENTE hiervan op de hoogte brengen en kan zij de GEMEENTE tevens verzoeken om hierin tussen te komen.

        De partijen verbinden er zich toe de overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.

         

      • Goedkeuring overeenkomst af te sluiten met voetbalclub RC Meldert

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Raadslid Christel Scheepmans verlaat de zitting gedurende de behandeling en stemming over dit agendapunt, vermits ze bestuurslid is van RC Meldert.

        Nav de vernieuwingswerken in de kantine en kleedkamers van voetbalclub RC Meldert dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om duidelijke afspraken met de club te kunnen vastleggen.

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.
        • Collegebesluit dd 24.4.2023 goed te keuren overzicht uit te voeren werken voetbalkantine Meldert
        • Collegebesluit dd 8.05.2023 vernieuwen verlichtingsarmaturen RC Meldert
        Argumentatie en klimaattoets

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 1 niet gestemd
        BESLUIT

        Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:

         

        OVEREENKOMST GEMEENTE HOEGAARDEN – RC MELDERT

         

        TUSSEN

         

        DE GEMEENTE HOEGAARDEN, vertegenwoordigd door Jean-Pierre Taverniers, burgemeester-voorzitter van de gemeenteraad en Bart Hendrix, algemeen directeur,

         

        hiertoe gemachtigd door de gemeenteraad van Hoegaarden in zitting van 13 juni 2023, hierna genoemd “de GEMEENTE”;

        EN

         

        RC Meldert met zetel Meerstraat 3320 Hoegaarden

        bij deze vertegenwoordigd door Paul Schoovaerts, voorzitter en Christel Scheepmans, secretaris.

         

        hierna genoemd “RC MELDERT”;

         

        WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

         

        1. VOORAFGAANDE UITEENZETTING

         

        De GEMEENTE vernieuwt de infrastructuur ten voordele van de voetbalclub RC Meldert, aan de voetbalterreinen aan de Meerstraat te Hoegaarden, bestaande uit renovatiewerken in de kantine en kleedkamers en de verlichtingsarmaturen van de terreinen.

        De gemeente voorziet hiervoor afdoende krediet in het meerjarenplan 2020-2025.

        Deze nieuwe infrastructuur is eigendom van de GEMEENTE en zal gebruikt worden door RC Meldert.

         

        RC Meldert betaalt een jaarlijkse gebruiksvergoeding. RC Meldert gebruikt het gebouw als een goede huisvader en is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en de kleine herstellingen van het gebouw.

         

         

        1. EIGENLIJKE OVEREENKOMST

         

        Deze overeenkomst somt de engagementen op van beide hoger genoemde partijen in het kader van de renovatiewerken in de kantine en kleedkamers en de verlichtingsarmaturen van de terreinen en het gebruik hiervan door de eerste ploeg, senioren- en alle jeugdploegen van RC Meldert.

         

        De overeenkomst omvat volgende verplichtingen:

         

        1. Sportieve engagementen

         1.1  In de sportieve visie van RC Meldert staan de jeugdopleiding en doorstroming naar het eerste elftal centraal.

        1.2  RC Meldert zal zijn jeugdopleiding in de breedte blijven uitbouwen en het sociale karakter ervan blijvend realiseren.

        1.3  RC Meldert zal blijvend focussen op de jeugdopleiding via het inschakelen van voornamelijk gediplomeerde jeugdtrainers. RC Meldert zal een werking garanderen voor spelertjes (jongens en meisjes) van de gemeente Hoegaarden en nabije omgeving. Een inschrijvingsstop is mogelijk als de maximumcapaciteit bereikt is.

        1.4  RC Meldert bevordert en waardeert samenwerking, engagement en vrijwillige inzet. RC Meldert verbindt er zich toe deze vrijwilligers op een correcte manier in te schakelen in de werking van de club en hierbij alle wettelijke bepalingen te respecteren.

        1.5  Binnen de club en in het bijzonder bij de jeugdopleiding gaat er ook aandacht naar sociale projecten (fairplay, zero tolerance tav racisme, teamgeest, gezonde voeding en maatschappelijk engagement, energie- en milieubewustzijn,…).

        2 Jaarlijkse gebruiksvergoeding

        RC Meldert  is de gebruiker van de infrastructuur en betaalt jaarlijks een gebruiksvergoeding aan de GEMEENTE voor het gebruik van het vernieuwde complex. De gebruiksvergoeding bedraagt 2.500 € per jaar (niet indexeerbaar) en loopt over een periode van 20 jaar, met ingang van 1.07.2023 tot en met 30.06.2043.

        3   Onderverhuring

        RC Meldert  kan het gebouw onderverhuren.

        4   Onderhoud en herstellingen

        Alle installaties blijven eigendom van de GEMEENTE, tenzij anders overeengekomen. RC Meldert   zorgt ervoor dat de terreinen en het gebouw worden onderhouden. RC Meldert   exploiteert alle terreinen en het gebouw als een goed huisvader en zorgt voor het verwijderen van het afval.

        Alle kosten van dagelijks onderhoud en alle kosten voor kleine herstellingen van de infrastructuur zijn ten laste van RC Meldert  .

        Alle afval (waaronder maaisel en snoeisel) zal correct afgevoerd worden. Groenonderhoud (buiten de grasvelden) zal gebeuren zonder gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen. Het onderhoud en reiniging van de tapinstallatie gebeurt door RC Meldert  

        Alle grote herstellingen en grote verbeteringswerken worden gedragen door de GEMEENTE, in onderling overleg met en na uitdrukkelijk verzoek van RC Meldert  . Zij brengt de GEMEENTE onverwijld op de hoogte van defecten, noodzakelijke herstellingen en beschadigingen.

        Voor het bepalen van de kleine en grote herstellingen verwijzen partijen naar de Lijst van kleine herstellingen, bijlage bij het Vlaams Woning Huurdecreet.

        RC Meldert   zal evenwel zelf instaan voor de vernieuwing van de terreinen.

        5 Verzekeringen, keuringen en lasten

        De onroerende voorheffing en de verzekering van het gebouw worden gedragen door de GEMEENTE. Zij laat jaarlijks de infrastructuur controleren op brandveiligheid. De GEMEENTE is verantwoordelijk voor de standaard verzekeringen voor gebouwen. Ook zal zij de nodige keuringen van elektriciteit, lift ea laten uitvoeren, alsook de autdit i.k.v. het legionella- beheersplan. RC Meldert neemt een verzekering voor de inboedel.

        6 Duurtijd en evaluatie

        Deze overeenkomst is van onbepaalde duur.

        Indien één van de partijen niet voldoet aan zijn of haar verplichtingen wordt men hiervan via een aangetekend schrijven in kennis gesteld. De andere partij krijgt dan zes maanden de tijd vanaf de datum van het aangetekend schrijven om aan de verplichtingen te voldoen. Tijdens die periode plegen partijen overleg. Bij gebreke aan akkoord in het kader van het niet voldoen van aan zijn of haar verplichtingen kan de overeenkomst beëindigd worden, met inachtneming van een tweede opzegtermijn van 6 maanden.

        Elk jaar zal door RC Meldert aan de GEMEENTE een jaarlijkse toelichting worden gegeven over haar sportieve engagementen, het gebruik, onderhoud en onderverhuring van het gebouw, waarbij de gemeente punten ter verbetering of bijkomende verwachtingen kan aanreiken. Indien nodig zal deze overeenkomst in die zin kunnen worden aangepast zodat ze up to date blijft.

        Wanneer RC Meldert een nieuwe investering plannen of noodzakelijk vinden op de site zal zij de GEMEENTE hiervan op de hoogte brengen en kan zij de GEMEENTE tevens verzoeken om hierin tussen te komen.

        De partijen verbinden er zich toe de overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.

         

    • Milieu en duurzaamheid

      • Aanpassing contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2023-2025

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Vanuit het bestuur is de vraag gekomen om het mogelijk te maken voor inwoners om hun gras en
        bladeren gratis naar de Ecowerf recyclageparken te kunnen brengen. Dit tijdens de periode van 1
        oktober tot eind december.
        Uit de berekening blijkt dat de financiële impact voor de gemeente jaarlijks zeer beperkt is en
        geschat wordt op een 850 euro.
        Op deze verandering door te kunnen voeren is er een aanpassing in het contantbelastingsreglement
        nodig.

        Regelgeving
        • Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 inzake de motivering van beslissingen.
        • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
        • De omzendbrief KB ABB-2019/2 Coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
        • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2021 betreffende de verlenging van EcoWerf en de beheersoverdrachten aan EcoWerf voor de inzameling van verschillende afvalfracties en voor de exploitatie van het recyclagepark.
        • Het besluit van de gemeenteraad van 11 oktober 2022 betreffende het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2023-2025.
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2023 betreffende het gratis aanbrengen gras en bladeren op de Ecowerf recyclageparken voor inwoners in het najaar.
        • Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 3

         

        § 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht

        De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.

         

        Particulier (euro)

        KMO (euro)

         

        Grofvuil

        0,30

        0,30

         

        Gras en blad[1]

        0,20

        0,20

         

        Harde plastics

        0,08

        0,12

         

        Sloophout

        0,08

        0,12

         

        Boomstronken

        0,04

        0,08

         

        Snoeihout

        0,04

        0,08

         

        Steenafval

        0,04

        0,08

         

        Cellenbeton

        0,04

        0,08

         

        Gips

        0,04

        0,08

         

        Keramiek

        0,04

        0,08

         

        Asbest

        0,00

        0,00

         

        Autobanden

        0,00

        0,00

         

        Landbouwfolie[2]

        0,18

        0,18

        Tarief grote hoeveelheden

        Vanaf een totale aanvoer

        op jaarbasis boven de 2.000

        kg worden de KMO-tarieven

        van toepassing op de

        betrokken particulier

         

        Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.



        [1] Gratis van 1 oktober tot en met 31 december

        [2] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht.


    • Ruimtelijke ordening en stedenbouw

      • Ruilverkaveling Willebringen deel 5 - nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken- gemeentelijk advies

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken.  Advies ingevolge het onderzoek "de commodo et incommodo".

        Regelgeving

        - Artikel 70 van de wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen uit kracht van de wet, gewijzigd bij de wet van 11 augustus 1978 met bijzondere
        bepalingen eigen aan het Vlaams Gewest.

        Argumentatie en klimaattoets

        Gelet op de plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken, opgemaakt door het Ruilverkavelingscomité Willebringen, overeenkomstig de voorschriften van artikel 70 van de wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen uit kracht van de wet, zoals aangevuld dor de wet van 11 augustus 1978, houdende bijzondere bepalingen eigen aan het Vlaamse gewest;

        Gelet op het proces-verbaal dd. 05/04/2023 waarbij akte wordt genomen van de neerlegging van de stukken ten zetel van het gemeentebestuur;

        Gelet op het proces-verbaal van opening en sluiting van het onderzoek, opgemaakt respectievelijk op 05/04/2023 en 21/04/2023 door het College van Burgemeester en Schepenen;

        Gelet op het attest van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 25/04/2023, waaruit blijkt dat de door het gemeen recht voorgeschreven formaliteiten inzake onderzoek "de commodo et incommodo" werden vervuld;

        Er werden geen mondelinge (en schriftelijke) bezwaren door zekere belanghebbenden werden geuit tijdens het onderzoek;

        Na afloop van het onderzoek dd. 26/04/2023 ontving de gemeente een bezwaar van Natuurpunt Velpe-Mene. Dit bezwaar werd bijgevolg te laat bezorgd en bijgevolg niet opgenomen in het proces-verbaal gesloten op 21/04/2023.

        Overwegende dat

        - de voorgestelde afschaffingen aanvaard kunnen worden omdat deze wegen niet meer in gebruik zijn of storend zijn voor het landbouwgebruik of natuurontwikkeling.

        - de voorgestelde heraanleg en nieuwe wegen grotendeels aanvaard kunnen worden omwille van een betere ligging of betere ontsluiting. Concreet voor volgende wegen wenst de gemeenteraad het volgende aan te vullen:

        • de gemeenteraad kan akkoord gaan dat buurtweg 12 zal hersteld en opnieuw ingericht worden. Dit is nodig om onderhoudswerken aan de gracht en riolering te kunnen uitvoeren wanneer nodig.
        • Voetweg 79: Door de herverkaveling en herverdeling van landbouwgronden is deze weg noodzakelijk als secundaire ontsluitingsweg voor de landbouwers met gronden langs deze weg. Er kan bij (her)aanleg uiteraard niet geraakt worden aan het beschermd kasteeldomein en het VEN en de Speciale Beschermingszone. In een eerdere omgevingsvergunningsvergunning (dd. 07/07/2022 – deel 4) werd de heraanleg van het eerste gedeelte van de weg ter hoogte van de aansluiting aan de Waversesteenweg vergund binnen het bestaand wegprofiel, als secundaire landbouwontsluitingsweg. Bij de heraanleg van de rest van deze weg dient de breedte zo beperkt mogelijk te zijn en zoveel mogelijk binnen de huidige wegbreedte. Er kan geen schade toegebracht worden aan de taluds.
        • Zavelbeemdenstraat zal buurtweg 22 vervangen. Het tracé van deze nieuwe weg dient steeds buiten het VEN-gebied te lopen. Er kan door de aanleg geen onvermijdbare of onherstelbare schade aan de natuur veroorzaakt worden.
        • Afschaffing deel van Rottebeek en vervanging door wachtbekken: De aanleg van het wachtbekken op deze locatie kan aanvaard worden. Er zullen hogerop ook nog grasstroken voorzien worden om het afstromende water af te remmen.
        • B40 dient van buurtweg naar voetweg omgezet te worden met een beperkte breedte om gebruik door gemotoriseerd verkeer te voorkomen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1. De gemeenteraad brengt een gunstig advies met voorwaarden uit op de goedkeuring van de plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en de daarbij behorende kunstwerken.

        Voorwaarden:

        • Voetweg 79: de breedte dient zo beperkt mogelijk te zijn en kan er geen schade toegebracht worden de taluds.
        • B40 dient van buurtweg naar voetweg omgezet te worden met een beperkte breedte om gebruik door gemotoriseerd verkeer te voorkomen.
    • Wonen

      • Kennisneming van het financieel jaarverslag van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De statuten van de interlokale vereniging bepalen dat het financieel jaarverslag ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • het decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijk samenwerking
        • het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid
        • het ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Beter Wonen aan de Gete’
        • het besluit van de deputatie van Vlaams-Brabant van 02 april 2020 betreffende de toekenning en vereffening van de subsidieaanvraag voor Beter Wonen aan de Gete
        • het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2008 waarbij de interlokale vereniging ‘lokaal woonbeleid Landen-Linter-Hoegaarden’ - nu genaamd ‘Beter Wonen aan de Gete’ –  werd opgericht en waarbij de statuten en de overeenkomst werden goedgekeurd
        • het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 waarbij de wijziging van de statuten van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ werd goedgekeurd
        Argumentatie en klimaattoets

        Het werkingsjaar van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ liep van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
        Het financieel jaarverslag wordt opgesteld ter verantwoording van de activiteiten. Deze moeten aan de subsidiërende overheden worden voorgelegd.
        Het financieel jaarverslag werd goedgekeurd door het beheerscomité.

        Financiële impact

         

         

        BESLUIT

        Enig artikel -  De gemeenteraad neemt kennis van het financieel jaarverslag van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’.

      • Kennisneming inhoudelijk jaarverslag Beter Wonen aan de Gete

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De statuten van de interlokale vereniging bepalen dat het inhoudelijk jaarverslag ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • het decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijk samenwerking
        • het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 betreffende het lokaal woonbeleid
        • het ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Beter Wonen aan de Gete’
        • het besluit van de deputatie van Vlaams-Brabant van 02 april 2020 betreffende de toekenning en vereffening van de subsidieaanvraag voor Beter Wonen aan de Gete
        • het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2008 waarbij de interlokale vereniging ‘lokaal woonbeleid Landen-Linter-Hoegaarden’ - nu genaamd ‘Beter Wonen aan de Gete’ –  werd opgericht en waarbij de statuten en de overeenkomst werden goedgekeurd
        • het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 waarbij de wijziging van de statuten van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ werd goedgekeurd
        Argumentatie en klimaattoets

        Het werkingsjaar van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ liep van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
        Het inhoudelijk jaarverslag wordt opgesteld ter verantwoording van de activiteiten. Deze moeten aan de subsidiërende overheden worden voorgelegd.
        De voorliggende jaarverslagen werden goedgekeurd door het beheerscomité en de stuurgroep.

        BESLUIT

        Enig artikel -  De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke jaarverslagen van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’.

    • Onderwijs

      • GBS goedkeuring aanpassing schoolreglement

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context
        • Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
        • Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
        • Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
        • Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op datum. …   is aan actualisatie  toe wegens gewijzigde regelgeving  en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
        • Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving,
        • Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs
        • De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

          Op 5.06.2023 heeft het ( digitaal ) overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat volgt het resultaat;
        Regelgeving
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
        • Het decreet leersteun van 3 mei 2023 :artikel 16
        • CAO XIIhet decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°; (enkel voor het Vlaams Gewest)
        • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119; (enkel voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
        Argumentatie en klimaattoets

        Het aangepaste schoolreglement wordt bijgevoegd als bijlage, met in kleur de aanpassingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - Het bijgevoegde aangepaste schoolreglement wordt integraal goedgekeurd. Dit reglement treedt in werking vanaf 01.09.2023.

    • Sociale zaken

      • Goedkeuring addendum samenwerkingsovereenkomst met Mobiel vzw

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Mies Matthijs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De Dienst Aangepast Vervoer van vzw Mobiel heeft een samenwerking met Hoegaarden. Dit houdt onder meer in dat hun dienst de inwoners van uw gemeente de garantie op een aanbod in rolstoelvervoer aan een sociaal tarief aanbiedt.

        De provincie Vlaams-Brabant geeft geen financiële ondersteuning meer, ook de Vlaamse overheid maakt weinig middelen vrij voor dit initiatief, daarnaast zijn de kosten sterk gestegen.

        Daarom wordt er voorgesteld een addendum goed te keuren met een bedrage van 0,30 € per inwoner, jaarlijks indexeerbaar.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie en klimaattoets

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 – Het bijgevoegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Mobiel vzw wordt goedgekeurd.

De voorzitter sluit de zitting op 13/06/2023 om 21:12.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter