Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  OCMW-raad

di 12/09/2023 - 22:01 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Leden Vast bureau
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Evelien Janssens, Philip Collaers, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 12/09/2023 om 20:10.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Leden Vast bureau
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Philip Collaers, Raadsleden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 13.06.2023 goed.

    • Sociale zaken

      • Aanpassing reglement voedselbedeling ESF+

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Leden Vast bureau
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Vanaf 2024 start de eerste voedselcampagne van ESF+. Het ESF+ is het resultaat van de samenvoeging van verschillende fondsen en programma’s:

        - Het Europees Sociaal Fonds (ESF),

        - Het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD),

        - Het jongerenwerkgelegenheidsinitiatief (YEI),

        - Het Europees programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie (EaSI).

        Het ESF+ investeert in 3 belangrijke sleuteldomeinen: 1) onderwijs, opleiding en een leven lang leren; 2) efficiënte arbeidsmarkten en gelijke toegang tot kwaliteitsvol werk; 3) sociale inclusie en armoedebestrijding.

        De Europese financiering daalt, maar dit wordt gecompenseerd door extra federale middelen. Om een bestelling van levensmiddelen te kunnen indienen bij de POD MI of om te kunnen genieten van een overdracht van FEAD-producten, moeten de OCMW’s en partnerorganisaties erkend zijn door de POD MI. De partnerorganisaties die over een erkenning beschikken in het kader van het FEAD, moeten geen nieuwe aanvraag indienen voor de campagne 2024. De OCMW’s moeten zich wel registreren bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Het OCMW beschikt over een lokaal voor voedselbedeling dat voldoet aan de gestelde voorwaarden. 

        De levensmiddelen worden gratis en uitsluitend onder de meest behoeftige personen verdeeld. Het gemeentelijk plafond voor Hoegaarden bedraag 142 personen. De“meest behoeftige personen” zijn natuurlijke personen — individuen, gezinnen, huishoudens of groepen van personen, met inbegrip van kinderen in kwetsbare situaties en daklozen — van wie de behoefte aan hulp is vastgesteld aan de hand van objectieve criteria die door de bevoegde nationale autoriteiten in overleg met relevante belanghebbenden, onder vermijding van belangenconflicten, zijn vastgesteld en die elementen kunnen bevatten waarmee de hulp kan worden afgestemd op de meest behoeftige personen in bepaalde geografische gebieden. In de Belgische context gaat het om alle personen die onder de armoedegrens leven. Het uitvoeren van een inkomensonderzoek wordt verplicht en de verplichte statistieken wijzigen.

        Volgende personen worden automatisch erkend om in aanmerking te komen voor voedselhulp: dit zijn mensen met een RVT (recht op een verhoogde tegemoetkoming), mensen zonder papieren, daklozen, mensen met een sociaal tarief voor energie en cliënten van het OCMW. Personen in een lokaal opvanginitiatief behoren niet tot de doelgroep van het ESF+ en ontvangen bijgevolg geen voedselhulp vanuit het programma.

        OCMW's moeten begeleidende maatregelen aanbieden. Dit is een activiteit ter aanvulling van de verdeling van voedselhulp en/of materiële basishulp die tot doel heeft sociale uitsluiting tegen te gaan en bij te dragen tot de uitbanning van armoede, zoals verwijzingen naar of verstrekking van sociale en gezondheidsdiensten, met inbegrip van psychologische bijstand, of verstrekking van relevante informatie over openbare diensten of advies over het beheer van een gezinsbudget.

        Het OCMW is verwerkingsverantwoordelijke in kader van AVG en GDPR. Er kan slechts rechtmatig persoonsgegevens verwerkt worden indien:

        -              De betrokkene toestemming heeft gegeven

        -              Indien de verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokken persoon partij is

        -              De verwerking noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust

        -              De vitale belangen van de betrokkene te beschermen.

         

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        • OCMW-wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen;
        • Reglement campagne 2024 ESF+ (vordering EU 2021/1057). 
        • Reglement voedselbedeling goedkeuring: RMW 09.03.2023
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel goedkeuring te geven aan onderstaand reglement voedselbedeling ESF+, 2024

         

        Begunstigden en procedure van de gratis voedselverdeling in het kader van ESF+, reglement 2024

         

        Artikel 1. De Raad keurt onderstaand reglement goed met ingang van 01.01.2024. Dit reglement regelt de voedselbedeling voor cliënten van het OCMW Hoegaarden. De levensmiddelen worden gratis en uitsluitend onder de meest behoeftige personen verdeeld. De “meest behoeftige personen” zijn natuurlijke personen — individuen, gezinnen, huishoudens of groepen van personen, met inbegrip van kinderen in kwetsbare situaties en daklozen — van wie de behoefte aan hulp is vastgesteld aan de hand van objectieve criteria die door de bevoegde nationale autoriteiten in overleg met relevante belanghebbenden, onder vermijding van belangenconflicten, zijn vastgesteld en die elementen kunnen bevatten waarmee de hulp kan worden afgestemd op de meest behoeftige personen in bepaalde geografische gebieden. In de Belgische context gaat het om alle personen die onder de armoedegrens leven. Het uitvoeren van een inkomensonderzoek wordt verplicht en de verplichte statistieken wijzigen.

        # 1 De begunstigden van de gratis verdeling

        Art. 2.  De drie hoofdcategorieën van de doelgroep van de gratis voedselbedeling worden als volgt omschreven:

        - alleenstaanden met een inkomen kleiner of gelijk aan € 16.388 netto per jaar.

        - 2 volwassenen met 2 kinderen met een inkomen kleiner of gelijk aan € 34.415 netto per jaar.

        Voor andere gezinssamenstellingen: Aan de eerste volwassene wordt een gewicht 1 toegekend, aan alle andere personen ouder dan veertien jaar gewicht 0,5 en aan kinderen van veertien jaar en jonger gewicht 0,3.

        Art. 3. Om het inkomen van een persoon te berekenen bekijken we de werkelijk beschikbare bestaansmiddelen. Er kan rekening gehouden worden met situaties van hoge schulden of gevallen van uitzonderlijk hoge medische kosten op voorwaarde dat de procedure en berekeningen duidelijk worden neergeschreven.

        Art. 4. Met volgende inkomsten wordt geen rekening gehouden: kinderbijslag, studietoelage, onderhoudsgeld voor de kinderen, inkomen uit Wijkwerken, tegemoetkomingen FOD en de zorgpremie.

        Art. 5. In geval van een collectieve schuldenregeling en/of budgetbegeleiding wordt rekening gehouden met het reële  inkomen van het gezin en dus niet met het leefgeld dat wordt doorgestort naar de klant. De behandelende maatschappelijk assistent kan dan in deze gevallen afwijken van de hierboven vermelde inkomensgrenzen.

        Art. 6. Een uitzondering op de inkomensgrens is eveneens toegestaan bij dringende hulpverlening.  Bij dringende hulpvragen beslist de maatschappelijk assistent(e) of de voedselvraag gegrond is en wordt een noodpakket ter beschikking gesteld.

        Art. 7. Volgende personen worden automatisch erkend om in aanmerking te komen voor voedselhulp: dit zijn mensen met een RVT (recht op een verhoogde tegemoetkoming), mensen zonder papieren, daklozen, mensen met een sociaal tarief voor energie en cliënten van het OCMW.

        Art. 8. Personen die verblijven in een lokaal opvanginitiatief hebben geen recht op de gratis voedselverdeling, gezien deze personen van het OCMW Hoegaarden reeds het maximumbedrag aan leefgeld ontvangen.

        Art. 9. OCMW-cliënten die verhuizen buiten de gemeente worden geschrapt van de voedselbedelingslijst. Ook cliënten waarvan de financiële toestand gewijzigd is, en daardoor niet meer aan de voorwaarden voldoen, worden geschrapt van de voedselbedelingslijst.

        # 2 Procedure

        Art. 10.  Personen die wensen gebruik te maken van de voedselverdeling dienen een inkomstenbewijs te overhandigen aan de sociale dienst.

        Er wordt per gezin een identiteitsfiche opgemaakt en een dossier bijgehouden met de nodige informatie. De binnengebrachte informatie wordt door de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst afgetoetst aan de armoedegrens om na te gaan of betrokkenen recht hebben op deze levensmiddelen. Het standaardformulier sociaal onderzoek (model POD MI) wordt gebruiken om toe te laten te verifiëren of de eindbegunstigden voldoen aan de voorwaarden om hulp te ontvangen.

        Art. 11. De levensmiddelen worden verdeeld via een winkelsysteem en door de sociale dienst verpakt in pakketten per begunstigde. Begunstigden hebben 1 winkelbeurt per 2 maanden, deze beurt is niet overdraagbaar. De sociale dienst voorziet indien noodzakelijk leveringen aan huis.

        Art. 12. Per winkelbeurt kan er van elk product maximaal 1 eenheid per hoofd worden meegenomen. Voor melk is dit 3 eenheden per hoofd. Voor noodpakketten kan hiervan afgeweken worden op advies van de maatschappelijk assistent.

        Art. 13.  Er wordt een gescheiden voorraadadministratie bijgehouden, die toelaat de bestemming en het gebruik van de levensmiddelen te verifiëren. 

        Art. 14.  Indien er een overaanbod aan levensmiddelen is worden deze goederen doorgegeven aan de BOM, bezorgd om mensen Tienen met wie hiervoor een samenwerkingsovereenkomst is afgesloten.  OCMW-cliënten die nood hebben aan extra voedselhulp kunnen, met een doorverwijspas, terecht bij de BOM.

        # 3 Begeleidende maatregelen

        Art. 15. OCMW's moeten begeleidende maatregelen aanbieden. Dit is een activiteit ter aanvulling van de verdeling van voedselhulp en/of materiële basishulp die tot doel heeft sociale uitsluiting tegen te gaan en bij te dragen tot de uitbanning van armoede, zoals verwijzingen naar of verstrekking van sociale en gezondheidsdiensten, met inbegrip van psychologische bijstand, of verstrekking van relevante informatie over openbare diensten of advies over het beheer van een gezinsbudget.

        Aan te bieden minimale maatregel

        Beschrijving: hulp die elke organisatie actief in het kader van het ESF + luik voedselhulp minimum moet aanbieden

        Doorverwijzing naar het OCMW van de gemeente, bevoegde sociale diensten

        Om iedereen in staat te stellen een waardig leven te leiden, verleent het Openbaar Centrum voor Maatschappelijke Welzijn (OCMW) een aantal diensten en zorgt het voor het welzijn van elke burger. Enkele voorbeelden van diensten zijn:
        * financiële bijstand
        * huisvesting
        * medische bijstand
        * thuishulp en verzorging
        * tewerkstelling
        * schuldbemiddeling
        * psychosociale ondersteuning
        * rechtsbijstand
        * toelating tot instellingen
        * opvang in de centra maatschappelijk welzijn
        * crisisopvang
        * steun en financiële bijstand voor energievoorziening
        * culturele vouchers om sociale en culturele participatie te bevorderen
        * ...

        Functie van luisteren, onthaal, eerste oriëntatie en ontmoetingsplek

        Warm onthaal tijdens de voedselverdeling, met respect voor de waardigheid van ieder persoon. Actief luisteren, gezelligheid (koffie, soep, enz.), permanentie, enz.

        Facultatief: andere maatregelen/ gepersonaliseerde hulp in de vorm van begeleiding of advies

        Beschrijving: geïndividualiseerde begeleiding van de begunstigde met de hulp van of de interventie van gespecialiseerde professionelen of gespecialiseerde diensten

        Informatie en administratieve bijstand (hulp en advies bij het invullen van formulieren, ontvangen brieven, inschrijving voor sociale huisvesting). Schuldbemiddeling/ beheer/ psychologische ondersteuning/ …

        Het doel is om mensen in staat te stellen om oplossingen te vinden (om hun schulden af te lossen en tegelijkertijd fatsoenlijk te leven, om zich van een afhankelijkheid te ontdoen, om hun budget te beheren, enz.).
        De interventie van professionals kan per thema worden bekeken: huisvesting, gezondheid, recht, budget, professionele integratie, enz.
        Dit is individuele ondersteuning voor mensen die daarom vragen.

         

        # 4 slotbepaling

        Art. 17.  Dit reglement vervangt het bestaande reglement voedselbedeling (goedkeuring: RMW 09.03.2021) en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website, conform de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur.

      • Reglement ondersteuning inburgering OCMW-cliënten.

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Leden Vast bureau
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 1 maart 2022 wijzigde het inburgeringsdecreet. Door die wijziging breidde het inburgeringstraject ondertussen uit met twee onderdelen, naast de bestaande onderdelen maatschappelijke oriëntatie en Nederlands leren:

        • het traject naar werk,
        • het participatie- en netwerktraject.

        In diezelfde wijziging van het inburgeringsdecreet stond dat het inburgeringstraject betalend wordt. Dat gebeurt in Vlaanderen effectief vanaf 1 september 2023. Wie vanaf 1 september 2023 een inburgeringscontract ondertekent, betaalt voor de onderdelen maatschappelijke oriëntatie (MO) en Nederlands als tweede taal (NT2). De rest van het inburgeringstraject blijft gratis.

        Tarieven:

        -          Persoonlijke begeleiding € 0

        -          Lessen maatschappelijke oriëntatie (MO) + test: max. € 180

        -          Lessen Nederlands (NT2) + test max. € 180

        -          Traject naar werk € 0

        -          Participatietraject € 0

        Wie niet slaagt voor de test MO en de test opnieuw doet, betaalt opnieuw voor de test.

        Wie niet slaagt voor de test NT2 en (een deel van) de test opnieuw doet, betaalt opnieuw per deel van de test.

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        • OCMW-wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen;
        • Inburgeringsdecreet van 1 maart 2022;
        Financiële impact

        Dit kan geboekt worden onder financiële steun niet terugvorderbaar.

        Voor bewoners van het LOI komt dit onder steun LOI.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1

        Het OCMW van Hoegaarden betaalt voor zijn cliënten éénmalig

        -          Lessen maatschappelijke oriëntatie (MO) + test

        -          Lessen Nederlands (NT2) + test

        Artikel 2 - Bedrag

        De maximale tussenkomst bedraagt per persoon en per lessenreeks + test, maximaal € 180. 

        Artikel 3 - Procedure

        Bij de aanvraag van een tussenkomst inburgering moet de cliënt het inschrijvingsbewijs en factuur voorleggen.

        De toekenning gebeurt via een individuele steunbeslissing op voorstel van de maatschappelijke assistent en mits akkoord van het Bijzonder Comité Sociale Dienst. 

        Het OCMW betaalt rechtstreeks aan de begunstigde:

        - Voor maatschappelijke oriëntatie betaalt het OCMW aan het Agentschap Integratie en Inburgering.

        - Voor Nederlands leren betaalt het OCMW aan de aanbodverstrekkers NT2.

        Artikel 4

        § 1Er zijn acht vrijstellingscategorieën:

        1. Ingeschreven in het Rijksregister in Brussel-Hoofdstad

        2. Geen diploma secundair onderwijs en ingeschreven voor opleiding

        Inburgeraars die geen houder zijn van een diploma van het secundair onderwijs en ingeschreven zijn voor: geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren, Regie over het Eigen Leren, een opleiding in de leergebieden van de basiseducatie, een opleiding in de studiegebieden aanvullende algemene vorming of algemene vorming.

        3. Leefloon of inkomen via maatschappelijke dienstverlening

        4. Gedetineerden

        Inburgeraars die op het moment van inschrijving gedetineerd zijn zoals is bepaald in artikel 2, 16° bis van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs.

        5. Werkzoekend met opleiding richting werk

        Inburgeraars die werkzoekend zijn, zoals bepaald in artikel 2, 47° bis, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs en een opleiding volgen die kadert in een traject naar werk of gepast opleidingsaanbod vastgesteld door VDAB. VDAB erkent een opleiding binnen het studiegebied NT2 als een opleiding in het kader van een traject naar werk.

        6. Niet-werkenden, ingeschreven als werkzoekende en geen recht op inschakelingsuitkering

        7.  Ingeschreven voor opleiding van Ligo

        Inburgeraars die ingeschreven zijn voor een opleiding zoals bedoeld in artikel 64bis van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs. Deze categorie omvat inburgeraars die voor het volgen van NT2 toegewezen werden aan een centrum voor basiseducatie, maar toch hun opleiding moeten volgen in een centrum voor volwassenenonderwijs. Dit is het geval als in de betrokken centra voor basiseducatie wachtlijsten zijn. Deze regeling is een bevoegdheid van het departement Onderwijs. 

        8. Minderjarigen

        Minderjarige inburgeraars zoals vermeld in artikel 26, § 1, eerste lid, 3° van het Vlaamse integratie- en inburgeringsdecreet. Onder deze vrijstellingscategorie vallen de minderjarigen die 18 worden tussen september en december en niet meer leerplichtig zijn. Leerplichtigen hebben ook de mogelijkheid om inburgering te volgen aanvullend bij het reguliere onderwijsaanbod

        9. Personen met een beperking
        Personen met een beperking krijgen een vrijstelling van inschrijvingsgeld. Ook cursisten ten laste van een persoon met een beperking.

        §2 Personen die aanmerking komen voor de hierboven vermelde vrijstellingen komen niet in aanmerking voor de tussenkomst.

        §3 Het OCMW komt ook niet tussen in de kosten van een hertesting.

        Artikel 5

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1/9/2023 en wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

      • Goedkeuring afsprakenkader REMI

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Leden Vast bureau
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        In het kader van een proefproject voorziet de federale overheid tijdelijk een toelage waardoor de REMI-tool gratis ter beschikking gesteld wordt van de deelnemende OCMW’s. Daarnaast kunnen die OCMW’s een betoelaging krijgen voor de verleende aanvullende financiële steun.


        ALGMENE Voorwaarden betoelaging door POD – MI

        - Het OCMW heeft zich uiterlijk op 31 maart 2023 ingeschreven via het deelnameformulier

        - Het OCMW heeft de REMI-tool gebruikt in het betrokken dossier;
        - Het OCMW heeft aanvullende financiële steun verleend aan een gerechtigde die tot de
        doelgroep behoort op basis van het door de REMI-tool berekende budget;
        - De datum van de beslissing bevindt zich binnen de toelageperiode, met name tussen 1 mei
        2023 en 29 februari 2024;
        - De aan dit OCMW toegekende enveloppe voor aanvullende steun is niet uitgeput;
        - De verleende aanvullende financiële steun is minder dan of gelijk aan het door de REMI-tool
        aangegeven bedrag

        VERPLICHT ACTIVERINGSTRAJECT

        Elke gerechtigde op een aanvullende financiële steun in het kader van deze toelage moet zich ertoe
        verbinden een traject voor sociale of professionele activering te volgen. Dit activeringstraject kan erop gericht zijn de inkomsten te verhogen door middel van een traject naar
        werk, maar kan ook gericht zijn op volledige participatie aan de samenleving (met name
        taalbeheersing, persoonlijke ontwikkeling, budgetbeheer, ...). De maatschappelijk assistent bepaalt de inhoud en de duur van het activeringstraject in overleg met de gerechtigde.
        Dit activeringstraject zal worden verwezenlijkt via een GPMI. 

        Er zijn uitzonderingen op deze verplichting om in te schrijven in een activeringstraject:
        1° indien gezondheids- of billijkheidsredenen dit verhinderen;

        Gezien het moeilijk is om een activeringstraject op te zetten voor personen die éénmalig een hulpvraag komen stellen, kiest het OCMW ervoor om voor deze doelgroep geen activeringstraject op te starten omwille van billijkheidsredenen.

        2° indien de gerechtigde zich reeds in een activeringstraject bevindt (bv. als werkzoekende);
        3° indien de gerechtigde reeds aan het werk is (al dan niet deeltijds).

        CONTROLE

        De verantwoording van de aanwending van de toelage gebeurt uiterlijk op 30 april 2024 via
        het Uniek Verslag. De nodige gegevens om de REMI-steun te rechtvaardigen zullen uit het maandbudget van de cliënten overgenomen worden.

        Regelgeving

        -        de organieke wet van het OCMW van 8 juli 1976 en latere wijzigingen;

        -        de desbetreffende artikels van het decreet lokaal bestuur;

        -        het Koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden

        -        de omzendbrief van 10 maart 2023 betreffende het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden

        -        het MB 18/4/2023 waarin de enveloppe REMI-steun voor het lokaal bestuur Hoegaarden werd bepaald: tussenkomst licentiekost 1379,40 EUR en tussenkomst aanvullende steunen volgens Remi 8200,19 EUR.

        Argumentatie en klimaattoets

        Er moet ASAP een standpunt ingenomen worden -> eerste subsidieperiode loopt maar tot 29/2/2024.

        Het aangepast voorstel kreeg principieel positief advies van BCSD, zij maakte wel volgende bemerkingen

        • Mogelijk aanzuigeffect wegens extra financiële ondersteuning in vergelijking met buurgemeenten
        • Moeten we mensen financieel bij steunen die hier niet om vragen.

        We hebben wel nog niet veel reglementen van buurgemeenten om mee te vergelijken.

        Reglement Tienen zit in bijlage.

        Boutersem heeft ook ingetekend maar nog geen reglement.

        Bierbeek heb ik niet kunnen contacteren.

        Financiële impact

        We ramen een meerkost van 50.000 EUR per jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel: De raad keurt het bijgevoegde REMI-afsprakenkader goed.

De voorzitter sluit de zitting op 12/09/2023 om 20:22.

Namens OCMW-raad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Voorzitter