De voorzitter opent de zitting op 21/12/2021 om 20:10.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 09.11.2021 goed.
In het kader van de vaccinatiecampagne tegen het COVID-19-virus richtten de stad Tienen, de gemeenten Boutersem, Hoegaarden, Glabbeek en Kortenaken, het Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart, de ELZOH, de HAZOH en de Alexianen Zorggroep Tienen, 'Vaccinatie Tienen', een intergemeentelijk samenwerkingsverband op. Hiertoe diende een overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband 'Vaccinatie Tienen' afgesloten te worden met alle partijen. Artikel 6 van deze overeenkomst bepaalt dat de overeenkomst van tijdelijke bezetting van het voormalige RAC voor de oprichting van een vaccinatiecentrum, afgesloten tussen de stad en de toenmalige eigenaars, afloopt op 31 december 2021. Met het oog op de derde vaccinatie van de bevolking, diende deze overeenkomst verlengd te worden tot 30 april 2022, verlengbaar tot 30 juni 2022. De overeenkomsten dienen dan ook in die zin aangepast te worden door middel van het afsluiten van een addendum.
Artikel 6 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband ‘Vaccinatie Tienen’ dient derhalve aangepast te worden. Tevens dient de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tienen en de vzw Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Tienen inzake de organisatie en coördinatie van ‘Vaccinatie Tienen’ die als bijlage gevoegd was bij de overeenkomst met statutaire draagkracht, in die zin aangepast te worden door middel van een addendum dat als bijlage bij de overeenkomst zal gevoegd worden.
Artikel 1: Met de gemeenten Glabbeek, Boutersem, Hoegaarden en Kortenaken, het Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Tienen, de ELZOH, de HAZOH en de Alexianen Zorggroep Tienen wordt, conform het ontwerp als bijlage, een addendum bij de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband 'Vaccinatie Tienen' afgesloten.
Artikel 2: Met de gemeenten Glabbeek, Boutersem, Hoegaarden en Kortenaken, het Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Tienen, de ELZOH, de HAZOH en de Alexianen Zorggroep Tienen wordt, conform het ontwerp als bijlage, een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Tienen en de vzw Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Tienen inzake de organisatie en coördinatie van ‘Vaccinatie Tienen’ afgesloten.
EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.
In het kader van een efficiënte en burgergerichte dienstverlening bij de opstart van de diensten geleverd door EcoWerf is het nodig dat er een snelle gegevensuitwisseling bij een verhuis plaatsvindt. Hiervoor is de machtiging ontoereikend doordat de gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden. Om de efficiënte dienstverlening te bereiken is de relevante gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf wenselijk in het kader van hetgeen hierna omschreven wordt.
Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol wordt bekendgemaakt op de website van alle partijen.
Dit is een protocol in twee richtingen:
De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij verhuis (binnen de gemeente / nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken.
Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.
In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S. Het protocol is dan ook het resultaat van het overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO’s van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het protocol inzake de gegevensuitwisseling met EcoWerf goed.
Artikel 2: De gemeenteraad machtigt de burgemeester en algemeen directeur om het protocol in naam en voor rekening van het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 3: De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in 2019 en 2020 elk hun deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld, conform art.257 van het D.L.B. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 december 2021 zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt daarmee aanpassing 2 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.
In de gemeenteraad van 9/2/2021 werd een renteloze lening goedgekeurd van 450.000 € ter financiering van de werken vernieuwen kleedkamers en kantine van SC Out-Hoegaarden.
In de gemeenteraad van heden wordt de principebeslissing betreffende afbraak en nieuwbouw voetbalkantine Hoegaarden met lokaal bestuur Hoegaarden als bouwheer goedgekeurd.
De renteloze lening werd voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder ACT-196.
De nodige aanpassingen zullen voorzien worden in aanpassing 3 van het MJP.
Artikel 1: De gemeenteraad trekt haar beslissing van 09.02.2021 in. Er wordt geen renteloze lening toegestaan aan SC Out- H oegaarden
Artikel 2: Dit besluit wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.
AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) stelt perceel [3de afdeling (Outgaarden), sectie G, nr. 197L) voor verkoop beschikbaar via een ‘rechtstreekse aankoop’. Met een (rechtstreekse) verkoop voor algemeen belang wordt bedoeld: een verkoop op basis van artikel 4, lid 4, 2° van het decreet van 30/11/2018 met uitsluiting van enige vorm van publiciteit. Een dergelijke verkoop geschiedt steeds tegen de geschatte waarde: deze bedraagt 100.000 EUR (schatting van de afdeling Vastgoedtransacties d.d. 11/10/2021).
Het perceel biedt voor de gemeente mogelijkheden voor een (combinatie van) waterbuffering, bosuitbreiding en de aanleg van zonnepanelen.
De waterbuffer zou regenwater van de E40 en spoorweg kunnen bufferen en eventueel ter beschikking gesteld worden van landbouwers tijdens lange periodes van droogte. De haalbaarheid kan onderzocht worden binnen het project Water-Land-Schap, een landinrichtingsproject van de VLM met specifieke projecten in droogtegevoelige landbouwplateau in Outgaarden.
Tegelijk wil het bestuur in overleg met spoorwegbeheerder Infrabel de mogelijkheid bekijken om op een deel van het perceel (bijvoorbeeld op de taluds van de waterbuffer) zonnepanelen te plaatsen. De aanleg van zonnepanelen kan opgenomen worden in het lokaal klimaat- en energiepact.
Het bestuur wil dit alles graag combineren met bosuitbreiding. Er kan gekozen worden voor de aanplant van een bos op dit perceel zelf, maar het is ook mogelijk een deel van dit perceel (± 3 ha) te ruilen met een landbouwperceel in de buurt. Op die manier kan het nieuwe bosje aansluiten bij ons bestaande (speel)bos dichter bij het centrum. Zo’n aansluiting met een bestaand bosje dichter bij het centrum is interessanter naar biodiversiteit als toegankelijkheid. Het perceel is groot genoeg voor de aanplant van ongeveer 7.000 bomen, wat neerkomt op “één boom per inwoner”. Een van de acties uit het lokaal klimaat- en energiepact.
Kortom: de aankoop van dit perceel is een mooie investering in het algemeen belang.
De afdeling Vastgoedtransacties (facilitair bedrijf Vlaanderen) heeft op 11/10/2021 de waarde van de grond geschat op 100.000 EUR (schattingsverslag in bijlage). Zij vragen om dit verslag met de nodige privacy te behandelen.
Binnen aanpassing 2 MJP 20-225 is onder actie ACT-260 het nodige krediet voorzien.
Artikel 1: De grond gelegen te Outgaarden en kadastraal gesitueerd 3de afdeling (Outgaarden), sectie G, nr. 197L met een vermoedelijke oppervlakte van 4 ha en eigendom van AWV wordt met (rechtstreekse) verkoop voor algemeen belang aangekocht voor de prijs van 100.000 EUR.
Artikel 2: De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte van aankoop.
Naar aanleiding van het Lokaal Energie- en Klimaatpact werd een gemeentelijk reglement voor geveltuinen uitgewerkt.
De laatste jaren zijn er bij de technische dienst meerdere aanvragen binnengekomen voor geveltuinen. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren al een aantal geveltuintjes aangelegd door de eigenaar van het gebouw zelf. Een reglement heeft als voordeel dat de gemeente zelf voorwaarden kan stellen voor het inrichten van een geveltuin, zodat er bij de aanleg ervan voldoende rekening wordt gehouden met toegankelijkheid, onderhoud en uniformiteit met andere geveltuinen.
Bovendien kunnen geveltuinen bijdragen tot de gewenste vergroening in het kader van het lokaal energie- en klimaatpact. Het Vlaamse streefcijfer is 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030.
Het reglement heeft geen impact op het budget van de gemeente, aangezien aanleg door de technische dienst tegen betaling gebeurt.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het voorgestelde reglement voor geveltuinen goed.
Naar aanleiding van het Lokaal Energie- en Klimaatpact werd een gemeentelijk subsidiereglement ontharding en vergroening voortuinen uitgewerkt.
De gemeente Hoegaarden voorziet een subsidie van max. 500 euro voor inwoners die de verharding in hun voortuin vervangen door gazon en (streekeigen) planten. Zo krijgt het water de mogelijkheid in de bodem te sijpelen bij overvloedige neerslag en is er minder kans op wateroverlast.
Ontharding is één van de doelstellingen van het lokaal klimaat- en energiepact. Het Vlaamse streefcijfer is 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030. Door verharding in te ruilen voor groen zorgen we ervoor dat bij overvloedige neerslag het water de mogelijkheid heeft om in de bodem te sijpelen. Bij extreme hitte zal een ontharde voortuin ook minder warmte afgeven en blijft het koeler. Op deze manier draagt dit reglement dus bij in de strijd tegen klimaatverandering.
Eénjarige beplantingen komen niet in aanmerking voor subsidie.
In AMJP zal vanaf 2022 5000 EUR per jaar voorzien worden voor uitvoering van dit subsidiereglement.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het voorgestelde subsidiereglement ontharding en vergroening voortuinen goed.
Het aandeel elektrische wagens op de baan wordt steeds groter, je ziet ze dan ook meer en meer in het straatbeeld. Sommige bedrijven schakelen volledig over op een groen wagenpark en ook particulieren zien steeds meer de voordelen in van een elektrische wagen. Het handigste aan een elektrische wagen is dat je die eenvoudig kan opladen wanneer je thuis bent zodat je 's morgens kan vertrekken met een volle batterij. Spijtig genoeg heeft niet iedereen de optie om de wagen in een garage of op de eigen oprit te zetten. Dit stelt de gemeente voor het probleem dat ze deze mensen op de een of andere manier moeten voorzien van stroom. Momenteel hebben we nog maar enkele publieke laadpalen staan in Hoegaarden en op 1 plek heb ik al een oplaadkabel over het trottoir zien liggen. Aangezien de vraag naar oplaadpunten in de toekomst enkel zal toenemen, zouden we graag hebben dat de gemeente nadenkt over het inrichten van de openbare ruimte.
Hoeveel aanvragen hebben jullie al gekregen van inwoners die willen kunnen laden voor de deur?
Zal er een plan opgesteld worden om de publieke ruimte zo optimaal mogelijk in te delen?
Wat met al de nieuwbouw appartementen in Hoegaarden + nieuwbouwwoningen en renovaties, wordt er rekening gehouden met laadpalen?
Wat zijn de meest logische plaatsen voor publieke laadpalen in Hoegaarden?
Hoeveel elektrische wagens rijden er momenteel rond in Hoegaarden?
Hebben jullie een overzicht van hoe vaak de laadpalen in Hoegaarden gebruikt worden?
Op 01 januari 2017 werd de bevoegdheid voor verwaarloosde woningen en gebouwen, zowel de inventarisatie als de heffing, van het Vlaamse niveau overgeheveld naar het gemeentelijk niveau.
Op 23 april 2019 keurde de gemeenteraad het reglement inzake de registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen goed. Sindsdien worden verwaarloosde woningen en gebouwen op het grondgebied opgenomen in het verwaarlozingsregister.
Sinds de aanvang van de opname van verwaarloosde woningen en gebouwen is gebleken dat door de registratie op basis van een puntensysteem er niet snel kan opgetreden worden bij verwaarlozing. Zo komt het voor dat slechts 1 gevel zichtbaar is waardoor een pand met sterk verwaarloosde indruk vaak niet voldoende punten scoort in het verslag om te voldoen aan de registratie verwaarlozing. Met als gevolg dat een pand verder moet vervallen alvorens er kan opgetreden worden.
Door te werken met een beschrijvend verslag kan er sneller ingegrepen worden en kan de verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente Hoegaarden voorkomen en bestreden worden en wordt de verloedering van de leef- en woonomgeving tegengegaan.
De inventarisatie van de verwaarloosde woningen en gebouwen en de inventarisatie van de leegstaande woningen en gebouwen zijn de instrumenten die de gemeente heeft om het beschikbare patrimonium op het grondgebied van de gemeente Hoegaarden te activeren en optimaal te benutten. Het voorliggend reglement werd besproken en goedgekeurd door het lokaal woonoverleg van 15 september 2021 en het College van 8 november 2021.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het bijgevoegd reglement inventarisatie van verwaarloosde woningen en gebouwen goed.
De gemeenteraad heeft in zitting van 23 april 2019 zijn goedkeuring gehecht aan het reglement voor de inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen. Dit reglement werd in zitting van heden aangepast.
De gemeente heeft geen belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen.
Het is wenselijk dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare patrimonium voor wonen optimaal benut wordt. Verwaarloosde gebouwen en woningen kunnen aan de hand van het reglement inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen als dusdanig geïnventariseerd worden zonder enig gevolg voor de eigenaar van zo een geregistreerd verwaarloosd gebouw of geregistreerd verwaarloosde woning. Om de verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente daadkrachtig te bestrijden is het aangewezen om als rechtstreeks gevolg van de inventarisatie een heffing te koppelen aan deze inventarisatie. Deze heffing is een jaarlijkse gemeentebelasting die gevestigd wordt op de woningen en gebouwen die minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
De inkomsten van deze belasting zullen gelinkt worden aan ACT-21 van het MJP.
Enig artikel. De Raad keurt het bijgevoegde belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen goed.
In kader van de toegekende subsidie aan de interlokale vereniging Beter Wonen aan de Gete moet de gemeente eind 2021 een goedgekeurde visie sociaal wonen hebben. Het betreft hier een verplichte activiteit.
De verplichte activiteit van het goedgekeurd subsidiedossier voor Beter Wonen aan de Gete bepaalt dat de gemeente een visie sociaal wonen moet opmaken.
De voorliggende visie werd opgemaakt aan de hand van de cijfers zoals deze werden aangeleverd door de Vlaamse Woonmaatschappij Sociaal Wonen en het Agentschap Wonen Vlaanderen.
In deze visie wordt enerzijds gekeken naar het bindend sociaal objectief, het huidige aanbod en de lopende projecten en de mogelijkheden van de toekomst.
Deze visie werd besproken op het lokaal woonoverleg van 15 september 2021 en het College van 29 november 2021.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de visie Sociaal Wonen, zoals in bijlage toegevoegd goed.
De voetbalinfrastructuur van SC Out-Hoegaarden, meer bepaald de ‘voetbalkantine’ gelegen aan de Tiensestraat (eigendom van de gemeente) dateert van 1981. Ondertussen is de voetbalwereld erg veranderd. Vele clubs hebben het moeilijk. Ze verdwijnen of fusioneren. Ook de recente coronacrisis heeft een negatieve invloed. Voor het gemeentebestuur is het erg belangrijk dat Sporting Club Out– Hoegaarden kan blijven bestaan. Zij zijn immers één van de grootste (sport)verenigingen van de gemeente.
De auditverslagen van Double Pass tonen aan dat de beschikbare accommodatie niet voldoet aan de gestelde sporteisen. Vooral op het vlak van kleedkamers en andere faciliteiten (EBHO-lokaal, vergaderzaal, kantine) is de score zeer negatief. De aanwezigheid van de sporthal is een groot pluspunt, maar verbetering en uitbreiding van de bestaande infrastructuur dringen zich op.
Door het fel gestegen aantal spelers heeft SC Out-Hoegaarden bijkomend nood aan meer en grotere kleedkamers (ook om meisjesvoetbal beter te kunnen organiseren).
Interleuven maakte een raming nieuwbouw voetbalkantine van 1.723.100,50 EUR (incl. BTW).
De gemeente Hoegaarden is eigenaar van de voetbalinfrastructuur aan de Tiensestraat en moet dus hiervoor als een goede huisvader instaan. Renovatie van de bestaande gebouwen is geen optie. Vandaar dat er gekozen wordt voor afbraak en nieuwbouw. Hierbij zal de gemeente optreden als bouwheer en de volledige investering ten laste nemen. Door het gebouw zelf op te richten blijft de gemeente ook volledig eigenaar.
Het lokaal bestuur schrijft de oprichtingskost af over 33 jaar. De nieuwe infrastructuur zal verhuurd worden aan SC Out-Hoegaarden. De huurprijs begint aan 20.000 EUR/per jaar (te indexeren) en wordt progressief verhoogd. Het eerste jaar wordt er evenwel een vrijstelling voorzien, om aan te passen aan de nieuwe situatie en de verliezen van de coronacrisis te compenseren.
Indien de huurder verdwijnt blijft dit polyvalent gebouw volledig ter beschikking van de gemeente.
Raming kostprijs door Interleuven
|
Prijs/m² |
Oppervlakte in m² |
Excl. BTW in EUR |
BTW in EUR |
Incl. BTW in EUR |
Ruwbouw |
|
782 |
681.150,00 |
143.041,50 |
824.191,50 |
Technieken |
550 |
782 |
430.100,00 |
90.320,00 |
520.421,00 |
Afwerking |
400 |
782 |
312.800,00 |
65.688,00 |
378.488,00 |
|
|
TOTAAL |
1.424.050,00 |
299.050,50 |
1.723.100,50 |
Details en ontwerpplan in bijlage.
Binnen aanpassing 2 MJP 2020 - 2025 is onder actie ACT 260 het nodige krediet voorzien.
Er zijn geen subsidies voor deze vorm van sportinfrastructuur via de Vlaamse overheid.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de afbraak en nieuwbouw van de voetbalkantine Hoegaarden, zoals hierboven beschreven.
Artikel 2: De gemeenteraad machtigt het College om dit dossier verder uit te werken en de bijhorende overheidsopdracht wordt hen nominatief toevertrouwd.
Het Gecoördineerd Politiereglement van de Politiezone Getevallei, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 September 2020 wordt geactualiseerd/bijgestuurd.
Naast een aantal details, betreffen de voornaamste wijzigingen de toevoeging van Afdeling 9 aan Hoofdstuk II inzake schadelijke middelen (zoals lachgas) en de verwijdering van 4.4 Parkeren op de openbare weg met beperkte parkeertijd in Hoofdstuk III, afdeling 4. Reden van toevoeging is het stijgend gebruik van lachgas als roesmiddel waardoor meerdere gemeentebesturen zijn overgegaan tot opname hiervan in het GAS-reglement. Reden van schrapping van het artikel inzake parkeren op de openbare weg met beperkte parkeertijd is omwille van het feit dat dit reeds omvat zit in een retributiereglement.
Artikel 1: Het Gecoördineerd Politiereglement van de Politiezone Getevallei, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 September 2020, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2022
Artikel 2: De aangepaste versie van het Gecoördineerd Politiereglement van de Politiezone Getevallei, zoals weergegeven in bijlage wordt goedgekeurd en treedt in werking op 1 januari 2022
Artikel 3: Dit reglement zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2021 om 21:45.
Namens Gemeenteraad,
Pieter Hendrix
Wnd. wnd. Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter