Op 01 januari 2017 werd de bevoegdheid voor verwaarloosde woningen en gebouwen, zowel de inventarisatie als de heffing, van het Vlaamse niveau overgeheveld naar het gemeentelijk niveau.
Op 23 april 2019 keurde de gemeenteraad het reglement inzake de registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen goed. Sindsdien worden verwaarloosde woningen en gebouwen op het grondgebied opgenomen in het verwaarlozingsregister.
Sinds de aanvang van de opname van verwaarloosde woningen en gebouwen is gebleken dat door de registratie op basis van een puntensysteem er niet snel kan opgetreden worden bij verwaarlozing. Zo komt het voor dat slechts 1 gevel zichtbaar is waardoor een pand met sterk verwaarloosde indruk vaak niet voldoende punten scoort in het verslag om te voldoen aan de registratie verwaarlozing. Met als gevolg dat een pand verder moet vervallen alvorens er kan opgetreden worden.
Door te werken met een beschrijvend verslag kan er sneller ingegrepen worden en kan de verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente Hoegaarden voorkomen en bestreden worden en wordt de verloedering van de leef- en woonomgeving tegengegaan.
De inventarisatie van de verwaarloosde woningen en gebouwen en de inventarisatie van de leegstaande woningen en gebouwen zijn de instrumenten die de gemeente heeft om het beschikbare patrimonium op het grondgebied van de gemeente Hoegaarden te activeren en optimaal te benutten. Het voorliggend reglement werd besproken en goedgekeurd door het lokaal woonoverleg van 15 september 2021 en het College van 8 november 2021.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het bijgevoegd reglement inventarisatie van verwaarloosde woningen en gebouwen goed.