Terug
Gepubliceerd op 29/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 21/12/2021 - 20:00

Belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen

Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
Pieter Hendrix, Wnd. wnd. Algemeen directeur
Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Eva Ylen, Raadsleden
Feiten en context

De gemeenteraad heeft in zitting van 23 april 2019 zijn goedkeuring gehecht aan het reglement voor de inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen. Dit reglement werd in zitting van heden aangepast.

De gemeente heeft geen belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen.

Regelgeving
  • Grondwet, in het bijzonder artikel 170, §4 
  • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen 
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen 
  • Decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996 
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021  
  • Ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Beter Wonen aan de Gete 
  • Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit  
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 april 2019 betreffende het gemeentelijk reglement op de inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen 
  • Goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025, in bijzonder ACT-21 Leegstand en verwaarlozing woningen opsporen, registreren en aanpakken.
Argumentatie

Het is wenselijk dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare patrimonium voor wonen optimaal benut wordt. Verwaarloosde gebouwen en woningen kunnen aan de hand van het reglement inventarisatie van verwaarloosde gebouwen en/of woningen als dusdanig geïnventariseerd worden zonder enig gevolg voor de eigenaar van zo een geregistreerd verwaarloosd gebouw of geregistreerd verwaarloosde woning. Om de verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van de gemeente daadkrachtig te bestrijden is het aangewezen om als rechtstreeks gevolg van de inventarisatie een heffing te koppelen aan deze inventarisatie.  Deze heffing is een jaarlijkse gemeentebelasting die gevestigd wordt op de woningen en gebouwen die minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.

Finaciële impact

De inkomsten van deze belasting zullen gelinkt worden aan ACT-21 van het MJP.

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Pieter Hendrix
Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Stefke Puttemans, Johan Bollens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Enig artikel. De Raad keurt het bijgevoegde belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen goed.