Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 09/05/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 09/05/2023 om 20:02.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 18.04.2023 goed.

    • Fiscaliteit

      • Retributiereglement inname openbaar domein - aanpassing

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden
        Regelgeving
        • Artikel 170, §4, van de Grondwet;
        • De desbetreffende artikelen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
        • Gemeenteraadsbesluit van 10 mei 2022 houdende goedkeuring van het retributiereglement op innames van het openbaar domein
        Argumentatie en klimaattoets

        Voor de grootste innames moet een maximumoppervlakte bepaald worden, anders kunnen er ongebreidelde innames zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        ENIG ARTIKEL 1 - Het retributiereglement dd 10.05.2022 betreffende de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein wordt aangepast vanaf 1.06.2023 als volgt : in art 3 wordt een toevoeging gedaan (in het rood)

         

        Artikel 1 Het belastingreglement betreffende belasting op de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein wordt ingetrokken vanaf 1.09.2022.

        Artikel 2 Vanaf 01.09.2022 tot en met 2025 wordt ten voordele van de gemeente Hoegaarden een retributie geheven op de inname van het openbaar domein

        Artikel 3 De tarieven worden als volgt vastgesteld:

        Vaste belasting per dossier : 35 €         

        Afsluiten van de openbare weg: 130 €/kalenderdag

        Voor de privatieve ingebruikname van het openbaar domein wordt een forfaitair tarief vastgesteld per ingebruikname en per week (7 kalenderdagen). De belasting is verschuldigd vanaf de aanvang van de ingebruikname en wordt berekend volgens de ingenomen oppervlakte van het openbaar domein.
        o Oppervlakte kleiner dan 15m²: 15 euro/week
        o Oppervlakte van 15m² tot 30m²: 35 euro/week
        o Oppervlakte van 31m² tot 60m²: 130 euro/week
        o Oppervlakte van 61 m² tot 120 m²: 450 euro/week

         

        Een begonnen week wordt als een volledige week beschouwd en aangerekend.

        De aanvraag moet minstens 5 werkdagen op voorhand gedaan worden.
        Voor aanvragen die later ingediend worden, wordt er een spoedprocedure opgestart .  Hiervoor wordt er een extra kost van €25 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname. Bij een vaststelling van een inname van het openbaar domein zonder vergunning wordt er een regularisatieprocedure opgestart.
        Voor deze procedure wordt er een administratieve boete van €100 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname.

        Artikel 4

        Wordt vrijgesteld van de retributie:

        • gebruik van het openbaar domein uitgaande van of bevolen door de staat, de gemeenschappen, de gewesten, de provincies of de gemeenten.
        • gebruik van het openbaar domein in het kader van de Europese wetgevende, provincieraad- en gemeenteraadsverkiezingen vanaf de datum van indiening der lijsten, voor de partijen die een lijst hebben ingediend en/of voor de kandidaten die erop voorkomen
        • gebruik van het openbaar domein door circussen
        • gebruik van het openbaar domein door de verenigingen die door de gemeente zijn erkend of worden betoelaagd
        • gebruik van het openbaar domein door onderwijsinstellingen voor zover dit louter gericht is op de schoolactiviteiten
        • gebruik van het openbaar domein voor buurt- en/of straatfeesten
        • gebruik van het openbaar domein door nationale of internationale erkende verenigingen met een menslievend doel
        • gebruik van het openbaar domein gedurende maximaal 1 dag (+ de rijweg hoeft niet afgesloten te worden)  LET OP: er moet wel een aanvraag gedaan worden bij de gemeente
        • de eigenaars van onroerende goederen gelegen aan gewestwegen - LET OP: er moet wel een aanvraag gedaan worden bij de gemeente
        • de inname ten behoeve van terrassen bestemd voor horecadoeleinden

        Artikel 5

        Na goedkeuring van de aanvraag, ontvangt de aanvrager een betalingsuitnodiging. Na ontvangst van de betaling wordt het vergunningsdocument verstuurd.
        Zonder betaling wordt de aanvraag geannuleerd.

    • Openbare werken

      • Vernieuwing kleedkamers en kantine SCOH : gunning - dossier behandeld maar niet gestemd

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden
        Feiten en context

        De voetbalinfrastructuur van SC Out-Hoegaarden, meer bepaald de ‘voetbalkantine’ gelegen aan de Tiensestraat (eigendom van de gemeente) dateert van 1981. Ondertussen is de voetbalwereld erg veranderd. Vele clubs hebben het moeilijk. Ze verdwijnen of fusioneren. Ook de recente coronacrisis heeft een negatieve invloed. Voor het gemeentebestuur is het erg belangrijk dat Sporting Club Out– Hoegaarden kan blijven bestaan. Zij zijn immers één van de grootste (sport)verenigingen van de gemeente.

        De auditverslagen van Double Pass tonen aan dat de beschikbare accommodatie niet voldoet aan de gestelde sporteisen. Vooral op het vlak van kleedkamers en andere faciliteiten (EBHO-lokaal, vergaderzaal, kantine) is de score zeer negatief. De aanwezigheid van de sporthal is een groot pluspunt, maar verbetering en uitbreiding van de bestaande infrastructuur dringen zich op.

        Door het fel gestegen aantal spelers heeft SC Out-Hoegaarden bijkomend nood aan meer en grotere kleedkamers (ook om meisjesvoetbal beter te kunnen organiseren).

        Bovenstaande motivering uit het raadsbesluit van 21.12.2021 is uiteraard nog steeds accuraat, de nood werd enkel prangender.

        Het project heeft betrekking op het ontwerp en de realisatie van sportinfrastructuur op de terreinen gelegen Tiensestraat 43A 3320 Hoegaarden in gebruik van de voetbalvereniging Sporting Club Hoegaarden Outgaarden. De te vernieuwen nieuwe sportaccommodatie omvat een kantine, kleedruimtes (inclusief sanitair, EHBO…) en beperkte omgevingsaanleg.

        Bij deze nieuwbouw wordt er maximaal ingezet op duurzame technieken, waardoor dit project ook past in de klimaatdoelstellingen van ons lokaal bestuur:

        •  Drukvaste en duurzame dakisolatie voor zware zonnecollectoren en mogelijkheid voor plaatsing zonnepanelen + makkelijke beloopbaarheid voor onderhoud.
        •  Leidingen en radiatoren gedimensioneerd voor eenvoudige overschakeling naar warmtepomp
        •   Rotswol isolatie gevels
        •  Grotere inhoud regenwaterputten om maximaal te kunnen recupereren


        Het bestaande gebouw op de site wordt gesloopt.

        Sporting Club Hoegaarden Outgaarden zal een belangrijke bijdrage leveren in de financiering van dit gebouw, door het betalen van een jaarlijkse vergoeding (betaalschema gedurende 40 jaar toegevoegd bij dit besluit).  De verdere modaliteiten van deze overeenkomst werden uitgewerkt in een samenwerkingsovereenkomst.

        Lopende de plaatsingsprocedure zijn er dwingende en onvoorzienbare omstandigheden opgedoken die een negatieve impact hebben op de prijs van deze opdracht:

        Eind vorig jaar was er sprake dat de materiaalprijzen zouden stabiliseren omdat de energieprijzen ook terug gedaald waren, maar dit jaar is er toch weer een prijsstijging gekomen.
        Bijvoorbeeld Rockfit Duo 16cm rotswol (gevelisolatie):
        o    1 juli 2022: 31,54 euro/m²
        o    1 januari 2023: 39,03 euro/m²
        Foamglas 20cm (dakisolatie):
        o    1 januari 2022: 103,74 euro/m²
        o    1 september 2022: 122 euro/m²
        o    1 januari 2023: 150 euro/m²
        -    Energie-intensieve materialen zoals metselstenen of cement/beton blijven nog altijd sterk schommelen, waardoor de aannemers hier meer marge zullen nemen.
        -    Dakisolatie, zink staande naad, tribune: wij hebben ons gebaseerd op richtprijzen van de fabrikant omdat we dit minder vaak toepassen. Omdat dit minder standaard is, zullen de aannemers hier ook meer marge op genomen hebben.
        -    Verlichting en leidingwerk HVAC zijn over het algemeen duurder, vermoedelijk omdat de inflatie van de afgelopen maanden hier doorgerekend wordt.
        -    Luchtgroep: er is op de markt een groot tekort aan deze componenten, levertermijnen lopen op en prijzen stijgen hierdoor sterk.

        Om deze redenen kan de gemeenteraad, met toepassing van artikelen 268 en 269 van het Decreet Lokaal Bestuur, besluiten tot het aangaan van deze voorliggende verbintenis.

        Bovendien is lenen met een looptijd van 30 jaar momenteel zeer gunstig, het is belangrijk daar snel werk van te kunnen maken.

        De financiële gevolgen worden opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

        Regelgeving
        • Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
        • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder onder meer de artikelen 268 en 269.
        • In zitting van 21 december 2021 ging de gemeenteraad principieel akkoord met de afbraak en nieuwbouw van de voetbalkantine Hoegaarden. De gemeenteraad machtigde het College om dit dossier verder uit te werken en de bijhorende overheidsopdracht wordt hen nominatief toevertrouwd. De bouw van de voetbalkantine en kleedkamers voetbal Hoegaarden is opgenomen in de MJP 2020-2025.
        • Afbraak en nieuwbouw van de voetbalkleedkamers en kantine SCOH collegebesluit dd 13.02.2023 tot goedkeuring van het aanbestedingsverslag, met een raming van 2.025.976,60 € (incl. BTW), opgemaakt door ontwerper Interleuven.
        Financiële impact

        Binnen het MJP 2020 - 2025 is onder actie ACT 260 een krediet voorzien.

        De financiering van het project gebeurt via een aan te gane lening, een belangrijke bijdrage in de financiering van dit gebouw, wordt geleverd door Sporting Club Hoegaarden Outgaarden via het betalen van een jaarlijkse vergoeding.

        Volgens de berekening van de financieel directeur is deze uitgave haalbaar in functie van het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Resultaat: Met 15 niet gestemd
        BESLUIT

        De volledige oppositie verlaat de zitting (raadsleden Bollens, Fuchs, Collaers, Princen, Dotremont en Ylen).

        Aangezien er slechts 8 raadsleden aanwezig waren kon er niet gestemd worden over dit agendapunt.

    • Patrimonium

      • Goedkeuring overeenkomst af te sluiten met voetbalclub SCOH - punt niet behandeld en niet gestemd

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden
        Feiten en context

        De nieuwe sportaccommodatie ten behoeve van SCOH omvat een cafetaria, kleedruimtes (inclusief sanitair, EHBO…) en aanhorigheden en beperkte omgevingsaanleg. Er dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden om duidelijke afspraken met de club te kunnen vastleggen.

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.
        • Besluit van de gemeenteraad van 9 mei met betrekking tot de realisatie van de nieuwe sportinfrastructuur op de terreinen gelegen te Tiensestraat 3320 Hoegaarden in gebruik van voetbalvereniging SCOH - gunningsbesluit.
        Argumentatie en klimaattoets

        SCOH zal een belangrijke bijdrage leveren in de financiering van dit gebouw, door het betalen van een jaarlijkse vergoeding startend vanaf 25.000 euro. De verdere modaliteiten van de samenwerking werden uitgewerkt in de ontwerpovereenkomst die ter goedkeuring voorgesteld wordt.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Resultaat: Met 15 niet gestemd
        BESLUIT

        De volledige oppositie verliet de zitting (raadsleden Bollens, Fuchs, Collaers, Princen, Dotremont en Ylen).

        Aangezien er slechts 8 raadsleden aanwezig waren kon dit punt niet behandeld worden en kon er evenmin gestemd worden over dit agendapunt.

    • Onderwijs

      • GBS Hoegaarden : verlof tijdelijk andere opdracht (TAO) voor 24 maanden

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Evelien Janssens, Mies Matthijs, Raadsleden
        Feiten en context

        Voor dit punt kwamen de 6 aanwezige oppositieraadsleden terug deelnemen aan de zitting (mn Bollens, Fuchs, Collaers, Princen, Dotremont en Ylen).

         

        Een verlof tijdelijk andere opdracht (TAO) neem je als je tijdelijk wordt belast met een opdracht waarvoor je niet vastbenoemd bent of waarin geen vaste benoeming mogelijk is.

        Verlof TAO is geen recht.
        Tijdelijk belast worden met een andere opdracht is geen recht en kan ook niet als verplichting opgelegd worden.  Het kan enkel met instemming van alle betrokken partijen:
                      - het personeelslid zelf;
                      - de inrichtende macht waar het personeelslid vast benoemd is voor de toekenning van het
                         verlof;
                      - de inrichtende macht waar het personeelslid tijdelijk aangesteld wordt voor de toekenning
                         van de TAO-opdracht.
        Het verlof TAO kan enkel worden opgenomen op voorwaarde dat de inrichtende macht waar het personeelslid benoemd is dat verlof toestaat.  
        Het verlof TAO is een gunst.  Dit wil zeggen dat het schoolbestuur niet verplicht is de TAO toe te staan.  
        Het verlof TAO wordt toegekend voor de duur van een tijdelijke opdracht en heeft bijgevolg geen vaste begin- en einddatum.  Het verlof TAO moet beginnen op de eerste dag van de TAO-opdracht en eindigen op de laatste dag van de TAO-opdracht.
        De mail van OVSG van 10 februari 2022

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen   
        • Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.

        • Besluit van de Vlaamse regering tot regeling van de administratieve en geldelijke toestand van bepaalde vastbenoemde personeelsleden van het onderwijs, de psycho-medisch-sociale centra, de pedagogische begeleidingsdiensten, de inspectie en de dienst voor onderwijsontwikkeling, tijdelijk aangesteld of tijdelijk belast met een opdracht waarvoor ze niet vast benoemd zijn.

        • het collegebesluit dd 20.3.2023 ivm toekenning TAO
        Argumentatie en klimaattoets

        •    Om de continuïteit van de schoolwerking te garanderen is het noodzakelijk dat de inrichtende macht van de gemeentelijke basisschool Hoegaarden een verlof 'tijdelijk andere opdracht' toestaat aan personeelsleden van GBS Hoegaarden voor maximum 24 maanden voor wie een opdracht vervult in een andere school.
        •    De directeur stelt voor om het verlof 'tijdelijk andere opdracht' toe te staan aan personeelsleden van GBS Hoegaarden voor maximum 24 maanden.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: De inrichtende macht van de Gemeentelijke Basisschool Hoegaarden besluit principieel om een verlof 'tijdelijk andere opdracht' toe te staan aan personeelsleden van GBS Hoegaarden voor maximum 24 maanden voor wie een opdracht vervult in een andere school en dit met ingang van 1 september 2023.

        Artikel 2: Het verlof 'tijdelijk andere opdracht' voor personeelsleden van GBS Hoegaarden voor wie een opdracht vervult in een andere school wordt voorgelegd aan het Algemeen Bijzonder Onderhandelingscomité.


De voorzitter sluit de zitting op 09/05/2023 om 20:40.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter