Voor de grootste innames moet een maximumoppervlakte bepaald worden, anders kunnen er ongebreidelde innames zijn.
ENIG ARTIKEL 1 - Het retributiereglement dd 10.05.2022 betreffende de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein wordt aangepast vanaf 1.06.2023 als volgt : in art 3 wordt een toevoeging gedaan (in het rood)
Artikel 1 Het belastingreglement betreffende belasting op de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein wordt ingetrokken vanaf 1.09.2022.
Artikel 2 Vanaf 01.09.2022 tot en met 2025 wordt ten voordele van de gemeente Hoegaarden een retributie geheven op de inname van het openbaar domein
Artikel 3 De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Vaste belasting per dossier : 35 €
Afsluiten van de openbare weg: 130 €/kalenderdag
Voor de privatieve ingebruikname van het openbaar domein wordt een forfaitair tarief vastgesteld per ingebruikname en per week (7 kalenderdagen). De belasting is verschuldigd vanaf de aanvang van de ingebruikname en wordt berekend volgens de ingenomen oppervlakte van het openbaar domein.
o Oppervlakte kleiner dan 15m²: 15 euro/week
o Oppervlakte van 15m² tot 30m²: 35 euro/week
o Oppervlakte van 31m² tot 60m²: 130 euro/week
o Oppervlakte van 61 m² tot 120 m²: 450 euro/week
Een begonnen week wordt als een volledige week beschouwd en aangerekend.
De aanvraag moet minstens 5 werkdagen op voorhand gedaan worden.
Voor aanvragen die later ingediend worden, wordt er een spoedprocedure opgestart . Hiervoor wordt er een extra kost van €25 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname. Bij een vaststelling van een inname van het openbaar domein zonder vergunning wordt er een regularisatieprocedure opgestart.
Voor deze procedure wordt er een administratieve boete van €100 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname.
Artikel 4
Wordt vrijgesteld van de retributie:
Artikel 5
Na goedkeuring van de aanvraag, ontvangt de aanvrager een betalingsuitnodiging. Na ontvangst van de betaling wordt het vergunningsdocument verstuurd.
Zonder betaling wordt de aanvraag geannuleerd.