Terug
Gepubliceerd op 25/01/2023

Besluit  College van burgemeester en schepen

ma 19/12/2022 - 20:05

Intern meldpunt klokkenluidersregeling

Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Schepenen
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Filip Havet, Schepen
Feiten en context

Op 18 november 2022 bekrachtigde de Vlaamse Regering een wijziging aan het Bestuursdecreet die een aangescherpte klokkenluidersregeling invoert, elk lokaal bestuur moet een intern meldpunt organiseren.

Regelgeving
  • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
  • bestuursdecreet dd 7.12.2018 en latere wijzigingen
Argumentatie

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.
De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.

BESLUIT

artikel 1 -  Het interne meldpunt in het kader van de klokkenluidersregeling voor het Lokaal bestuur Hoegaarden (gemeente en OCMW) is de algemeen directeur.

De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:     Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag. Binnen de 7 kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de 3 maanden de feedback.

Het Bestuursdecreet geeft duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.
Het intern meldpunt is verplicht om Audit Vlaanderen zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van ontvangen meldingen.

Artikel 2 - dit besluit wordt bekendgemaakt in de bij alle medewerkers.