Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 18/02/2025 - 20:00

Retributie op afgifte administratieve stukken dienst Burgerzaken goedkeuring

Aanwezig: Evelien Janssens, Voorzitter
Joris Verbaeten, Burgemeester
Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Filip Havet, Loes Ginckels, Schepenen
Marc Rimanque, Christel Scheepmans, Conny Gevens, Katrien Vits, Hanne Wynants, Benjamin Lefevre, Hans van Stiphout, Joris Denhaen, Eddy Buccauw, Hilde Schoovaerts, Glenn Coenen, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Feiten en context

Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken. De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een eerste aflevering, een duplicaat, een levering met spoed en een levering met superspoed.

De bedragen worden afgerond volgens de afrondingsregels.

Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.

Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 25 maart 2003 dat ertoe strekt uitvoering te geven aan de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, en latere wijzigingen.

De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.

De omzendbrief van 11 juli 2018 (Publicatie B.S. 18/07/2018) betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waar bij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld.

Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en latere wijzigingen.

Publieke stemming
Aanwezig: Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Filip Havet, Loes Ginckels, Marc Rimanque, Christel Scheepmans, Conny Gevens, Katrien Vits, Hanne Wynants, Benjamin Lefevre, Hans van Stiphout, Joris Denhaen, Eddy Buccauw, Hilde Schoovaerts, Glenn Coenen, Bart Hendrix
Voorstanders: Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Filip Havet, Loes Ginckels, Marc Rimanque, Christel Scheepmans, Conny Gevens, Katrien Vits, Hanne Wynants, Benjamin Lefevre, Hans van Stiphout, Joris Denhaen, Eddy Buccauw, Hilde Schoovaerts, Glenn Coenen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Art 1 - Vanaf 10.03.2025 wordt er een retributie geheven op de afgifte van allerlei administratieve stukken.

Alle eerdere raadsbesluiten in dit verband worden opgeheven me ingang van 10.03.2025.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Art 2 - De tarieven bijgevoegd in bijlage, die integraal deel uitmaakt van dit besluit zijn van toepassing vanaf 10.03.2025.