Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 14/02/2023 om 20:02.

Naar aanleiding van de zeer zware aardbevingsramp in het grensgebied van Turkije en Syrië op 6.0.2023 wordt er een minuut stilte gehouden.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 20.12.2022 goed.

      • Goedkeuring motie met oog op vrijlating van Olivier Vandecasteele, inwoner van de stad Doornik

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Humanitair werker Olivier Vandecasteele, inwoner van de stad Doornik, werd op 24 februari 2022 gearresteerd in Iran, zonder enige vorm van motivering. Het gaat om een willekeurige arrestatie. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Om te protesteren tegen deze onrechtvaardigheid, heeft Olivier Vandecasteele sinds half november een hongerstaking ondernomen, die zijn gezondheid verder schade berokkent.

        België heeft, via haar diplomatieke relaties en federale parlement, stappen ondernomen met als doel om de inwoner van Doornik uit deze situatie te halen. Op 20 juli 2022 werd het wetsvoorstel aangenomen voor een verdrag dat het mogelijk had kunnen maken om gevangenen te ruilen tussen België en Iran. Dit verdrag opende een deur voor een ruil tussen gevangenen, enerzijds een Iraanse diplomaat die in België tot 20 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, en anderzijds Olivier Vandecasteele. Uiteindelijk heeft het Grondwettelijk Hof op 8 december 2022 dit wetsontwerp houdende de instemming geschorst. 

        De familie van Olivier Vandecasteele is uiterst bezorgd om deze situatie die uitzichtloos lijkt. Bovendien zijn de laatste berichten onrustwekkend: Olivier Vandecasteele werd op 14 december veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 jaar na een schijnproces.

        Om deze reden mobiliseert de familie van de gevangene de bewoners om Olivier Vandecasteele te steunen, meer bepaald via een petitie die intussen al meer dan 35.000 handtekeningen heeft verzameld. Bovendien ondersteunt de Stad Doornik, die de geboortestad is van de familie, deze mobilisering. Zij nemen deel aan een grote campagne met affiches om de publieke opinie te informeren. Aan de Gemeenteraad zal tijdens de zitting van januari ook worden gevraagd om een motie in te dienen met als onderwerp de bevrijding van Olivier Vandecasteele te vragen. De stad Doornik vraagt ook aan onze gemeenteraad om deze motie te ondersteunen.


         

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - De volgende motie wordt goedgekeurd:

        Inleiding

        Sinds 24 februari is de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele gevangen in Iran, zonder enige vorm van motivering. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Bovendien werd zijn recht op verdediging niet gerespecteerd.

        Op 8 december heeft het Grondwettelijk Hof beslist om het wetsvoorstel, gestemd in juli, te schorsen dat het mogelijk zou maken om gevangenen te ruilen tussen België en Iran. Alle diplomatieke oplossingen moeten worden geactiveerd om Olivier Vandecasteele te bevrijden. Dit is wat deze motie voorstelt.

         

         

        Motie

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele, humanitair medewerker, werd aangehouden op 24 februari 2022 zonder enige motivering van de Iraanse autoriteiten;

        Overwegende dat het dus gaat over een willekeurige arrestatie;

        Gelet op de te betreuren en onmenselijke omstandigheden, waarin Olivier Vandecasteele zich bevindt;

        Overwegende dat de Belgische ambassadeur slechts 6 bezoeken heeft kunnen bekomen in 9 en een halve maand tijd, ondanks herhaaldelijk aandringen, en bovendien onder hoog toezicht;

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele dus niet het recht heeft om tijdens deze ontmoetingen de onderwerpen te bespreken die hij zou willen;  

        Gelet op de gezondheid van deze persoon sterk en snel achteruitgaat;

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele de consulaire dienst heeft geïnformeerd dat hij voor de rechtbank was verschenen zonder medeweten van de lokale Belgische autoriteiten noch van zijn Iraanse advocaten. Zijn Iraanse ‘advocaat’ die werd aangesteld door de Iraanse rechtbank heeft op geen enkel moment het woord genomen tijdens zijn ‘proces’. Olivier Vandecasteele heeft ook laten weten dat hij werd veroordeeld voor alle aanklachten tegen hem zonder dat hij toestemming had om te communiceren over de aanklachten;

        Overwegende dat deze ongerechtigheid en het gebrek aan perspectieven voor Olivier Vandecasteele zijn mentale en fysieke weerbaarheid ernstig beschadigen;

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele een hongerstaking heeft ingezet sinds half november;

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele sinds 285 dagen in totaal isolement verblijft en dat hij wordt vastgehouden in onmenselijke omstandigheden, wat als een foltering wordt aanzien door de Verenigde Naties en Amnesty International;

        Overwegende dat het federaal parlement op 20 juli instemde met een wetsontwerp voor een verdrag dat de uitwisseling van gevangenen met andere landen mogelijk maakt, waaronder het uitwisselen van gevangenen tussen België en Iran;

        Overwegende dat dit verdrag de deur open zou houden voor de uitwisseling van gevangenen, enerzijds de Iraanse diplomaat die in 2021 in België veroordeeld werd tot 20 jaar gevangenisstraf voor de voorbereiding van een aanslag in Frankrijk, en anderzijds, Olivier Vandecasteele;

        Overwegende dat het Grondwettelijk Hof op 8 december 2022 heeft beslist dit wetsvoorstel voor het verdrag dat een uitwisseling mogelijk zou kunnen maken op te schorten;

        Overwegende dat Olivier Vandecasteele op 14 december werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 jaar;

        Overwegende dat de familie van Olivier Vandecasteele ten einde raad is in deze situatie;

        Gelet op de mobilisatie van de burgers voor steun aan Olivier Vandecasteele, namelijk via een petitie die meer dan 35.000 handtekeningen heeft verzameld;

        Vraagt de Gemeenteraad van de gemeente Hoegaarden :

         

        Aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om dringend alle mogelijke diplomatieke procedures in te zitten die kunnen leiden tot de vrijlating van Olivier Vandecasteele;

        Aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om te waken over de waardigheid van de omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele gevangen zit;

        Aan de Eerste minister, de minister van justitie en de minister van buitenlandse betrekkingen om een internationaal initiatief te nemen, bijvoorbeeld onder de vorm van een nieuw verdrag of een nieuwe internationale verklaring tegen gijzelneming tussen staten.

        Artikel 2 -Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de stad Doornik

    • Financiën

      • Goedkeuring borgstelling gemeente Hoegaarden voor renovatie lokalen Chiro

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        CHIRO HOEGAARDEN VZW, RPR Leuven, BTW BE 0506.937.539, met maatschappelijke zetel TIENSESTRAAT   54 te 3320 HOEGAARDEN

        hierna genoemd "de kredietnemer",

        besloten heeft bij Belfius Bank NV, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 -1210 Brussel, RPM Brussel, BTW BE 0403.201.185, FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) nr 019649 A,

        hierna genoemd "Belfius Bank",

        een kredietopening aan te gaan ten belope van 125.000,00 EUR (honderdvijfentwintigduizend euro).

        Aangezien deze kredietopening zal worden omgezet in een krediet bestemd voor de bouw van Chiro lokalen volgens de in de kredietbrief van 16/12/2022 bepaalde modaliteiten.

        Aangezien dit krediet met nr 071-0692293-65 van 125.000,00 EUR (honderdvijfentwintigduizend euro) dient gewaarborgd te worden door de gemeente

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie en klimaattoets

        Voor het voltooien van de renovatiewerken van de Chirolokalen is er nog een laatste lening noodzakelijk. Voor het lokaal bestuur is

        het belangrijk dat de kinderen in degelijke en (brand)veilige lokalen kunnen spelen en hun jeugdverenigingsactiviteiten kunnen ontplooien.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad keurt het onderstaande goed:

        De gemeente verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten ( verwijlinteresten inbegrepen ), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.

        De gemeente machtigt Belfius Bank op het debet van haar rekening, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.

        De gemeente verbindt zich, tot de eindvervaldatum van  dit krediet en haar eigen leningen bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de Staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.

        De gemeente machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de aangerekend worden.

        Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank. 

        De gemeente kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. De gemeente ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden. De gemeente staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. De gemeente verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.

        Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.

        Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.

        Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransacties.

        De borg verklaart kennis te hebben genomen van en bijhorend Kredietreglement en er de bepalingen van te aanvaarden.

        Dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.

      • Toekenning toelage nav aardbevingsramp in Turkije en Syrië

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        De raad is eenparig akkoord om dit punt op voorstel van de burgemeester-voorzitter toe te voegen aan de agenda.

        Sinds de zware aardbevingen die maandag 6 februari 2023 het grensgebied tussen Syrië en Turkije troffen, is het dodental blijven stijgen tot het meest recente, hallucinante cijfer van bijna 40.000 doden (huidig aantal, dit zal nog toenemen) en is de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden toegenomen.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie en klimaattoets

        Alle raadsleden gaan akkoord om een gemeentelijke bijdrage te storten op het rekeningnummer van het Belgisch Consortium voor noodhulpsituaties, n.a.v. de aardbevingsramp in het grensgebied van Turkije en Syrië.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel - Er wordt beslist om een gemeentelijke bijdrage van 1.000 € te storten op het rekeningnummer BE19 0000 0000 1212 van het Belgisch Consortium voor noodhulpsituaties, n.a.v. de aardbevingsramp in het grensgebied van Turkije en Syrië.

    • Patrimonium

      • Goedkeuring camerareglement voor plaatsing camera's in De Polder

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Omwille van volgende doelstellingen worden er camera's geplaatst in de gemeentelijke lokalen van De Polder:

        -      Misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
                Onder misdrijf  wordt o.a. verstaan diefstal, vandalisme, sluikstort en geweld die strafrechtelijk kunnen vervolgd worden.
                Onder inbreuk wordt verstaan o.a. overlast tegen de veiligheid van personen of het niet naleven van de politiecodex, die administratief kunnen beboet worden.
        -      Overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen
        -      De naleving van gemeentelijke reglementen te controleren
        -      De openbare orde te handhaven

        Protocol van akkoord syndicaal overleg : 6.2.2023.

        Regelgeving
        • Verordening (EU) nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
        • de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
        • de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
        • het decreet lokaal bestuur dd 22.012.20217 en latere wijzigingen

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        ENIG ARTIKEL - Het volgende camerareglement wordt goedgekeurd:

        Artikel 1: Begripsbepalingen

        In dit reglement wordt verstaan onder:

        1° “voor het publiek toeganklijke besloten plaats”: elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt (zoals omschreven door artikel 2, 2° Camerawet). Voor de toepassing van dit reglement wordt d beschouwd als een publiek toegankelijke gesloten plaats.

        2° “Camerawet”: de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;

         

        3° “AVG”: Verordening (EU) nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

         

        4° “Verwerkingsverantwoordelijke”: de natuurlijke of rechtspersoon  of het orgaan dat de beslissing neemt tot de plaatsen van het camerasysteem en dit systeem beheert. Voor de toepassing van dit reglement is de gemeente, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, de verwerkingsverantwoordelijke.

         

        5° “Bewakingscamera”: elk vast, tijdelijk vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt.

         

        6° “Vaste bewakingscamera”: een bewakingscamera die niet wordt verplaatst tijdens de vaststellingsperiode.

         

        7° “Kaderwet”: de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

         


        Artikel 2: Lokalisatie van de bewakingscamera’s – De Polder

         

        Dit reglement betreft het gebruik van bewakingscamera’s in en rond De Polder. De camera’s zijn niet gericht naar het openbaar domein. Als een camera gericht is op de toegangspoort van het magazijn en daarbij het openbaar domein wordt gefilmd, wordt dat deel van het beeld vervaagd en onherkenbaar gemaakt.

         

        De site van De Polder is omsloten door een omheining en vormt aldus een voor het publiek toegankelijke besloten plaats in de zin van de Camerawet. De voorwaarden voor de plaatsing en het gebruik van deze vorm van camerabewaking (camerabewaking in voor het publiek toegankelijk besloten plaatsen) worden nader geregeld door artikel 6 Camerawet.

         

        Artikel 3: Doel van de verwerking van de beelden

        De verwerking van de beelden via de bewakingscamera gebeurt met het oog op de volgende doelstellingen:

        -      Misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;

        Onder misdrijf  wordt o.a. verstaan diefstal, vandalisme, sluikstort en geweld die strafrechtelijk kunnen vervolgd worden.

        Onder inbreuk wordt verstaan o.a. overlast tegen de veiligheid van personen of het niet naleven van de politiecodex, die administratief kunnen beboet worden.

        -      Overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen

        -      De naleving van gemeentelijke reglementen te controleren

        -      De openbare orde te handhaven

        Deze doelstellingen gelden enkel voor zover ze in verband kunnen worden gebracht met  De Polder, zoals mogelijke inbraken in De Polder, vernielingen aan de afsluiting rond het domein van De Polder en sluikstorten aan de afsluiting rond het magazijn.

        De bewakingscamera’s hebben niet tot doel om (de arbeid van) de personeelsleden te controleren. Dit neemt niet weg dat ze wel kunnen worden gebruikt in het kader van misdrijven of inbreuken tegen of door een personeelslid indien er concrete aanwijzingen zijn die voorafgaandelijk reeds op schrift gesteld worden.

        Artikel 4: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden

        De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over natuurlijke personen die zich in de onmiddellijk omgeving bevinden van De Polder. Dit kunnen zowel personeelsleden die in het magazijn werken, bezoekers van het magazijn als toevallige voorbijgangers.

         

        Artikel 5: Categorieën van persoonsgegevens, wijze van verkrijging:

        De gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte.

        De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat natuurlijke personen te identificeren zijn. De bewakingscamera's mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een (natuurlijke) persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand van (natuurlijke) personen.

        Verder is elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s, d.i. elk gebruik zonder voorafgaande toestemming van de gefilmde persoon, verboden. Daarbij is het zo dat het betreden van een plaats waar een pictogram aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt, geldt als voorafgaande toestemming.


        Artikel 6: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden:

        De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is gemeente Hoegaarden. De feitelijke uitvoering van de verwerking gebeurt daarbij door het diensthoofd van de technische dienst.

        De beslissing om de bewakingscamera’s in en rond het magazijn te plaatsen, is genomen door de gemeenteraad van Hoegaarden op 14.02.2023. Deze beslissing is uiterlijk de dag vóór de ingebruikname meegedeeld aan de politiediensten.

        De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.

        De vaste camera’s en de tijdelijk vaste camera’s zullen permanent werken en opnemen.

        De beelden worden bewaard op de servers van de gemeente Hoegaarden.

        Artikel 7: Toegang tot de beelden

        De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking staat opgesteld in De Polder – Kloosterstraat 29 3320 Hoegaarden.

        De opnames die met de bewakingscamera’s worden gemaakt, kunnen zowel in real time worden bekeken, in de eerste plaats door het diensthoofd van de technische dienst onder toezicht van de politie, als later, in het kader van de doelstellingen zoals die beschreven zijn in artikel 2 van dit reglement.

        De beelden zijn in real time toegankelijk voor:

        -      Het diensthoofd van de technische dienst

        -      De politiediensten wanneer de gemeente de livebeelden onder toezicht van de politie wenst te bekijken. De beslissing wanneer er wordt overgegaan tot het bekijken van live beelden gebeurt in De Polder

        -      De ICT-dienst in het kader van het configureren en beheren van de camera’s en beelden.

        De opgenomen beelden zijn later toegankelijk voor:

        -      de algemeen directeur of een aangeduide afgevaardigde

        -      de interne vertrouwenspersoon of zijn afgevaardigde

        De personen die toegang hebben tot de opgenomen beelden, hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.

        De gemeente waakt erover dat dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem en de opgenomen beelden.

         

        Artikel 8: Verbanden met andere persoonsregistraties

        Deze verwerking van de beelden heeft in principe geen verbanden met andere registers of bestanden van persoonsgegevens.

        Wel kunnen de politiediensten de gegevens die de beelden opleveren, gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident dat valt onder de doelstelling van de camera’s, zoals vermeld in artikel 2 van dit reglement.

        Artikel 9: Recht van toegang

        Elke gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden. Daartoe moet hij of zij een verzoek richten aan de gemeente. Dat verzoek moet voldoende gedetailleerde aanwijzingen bevatten om de betrokken beelden waar men toegang toe wenst, te kunnen lokaliseren.

        Dit verzoek moet gericht worden aan de algemeen directeur– per mail info@gemhoegaarden.be.

        Het verzoek tot toegang kan worden ingewilligd door aan de gefilmde persoon een kopie van de gegevens te verstrekken. Het is evenwel mogelijk dat om de rechten en vrijheden van anderen, met name andere natuurlijke personen die op de beelden voorkomen, te waarborgen en/of de openbare veiligheid dan wel de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen te waarborgen, de gemeente beslist om geen kopie van de gegevens te verstrekken, maar aan de gefilmde persoon enkel de beelden te laten bekijken waarop hij of zij voorkomt.

        Artikel 10: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties

        De gegevens (beelden) die via de camera’s worden verwerkt, worden enkel verstrekt aan de politiediensten en/of gerechtelijke overheden, indien er feiten worden vastgesteld die een misdrijf of overlast kunnen vormen en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten en het identificeren van de daders.

        In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie/milieu-inbreuk of milieumisdrijf kunnen de gegevens (beelden) ook worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeentelijke ambtenaren en omgevingsambtenaar, o.a. naar aanleiding van de handhaving van de gemeentelijke reglementen.

        Artikel 11: Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om toegang te verhinderen tot niet-gemachtigde personen

        De infrastructuur van de beeldopname is enkel toegankelijk voor een beperkt aantal personen.

        -      De algemeen directeur of zijn afgevaardigde

        -      Het diensthoofd van de technische dienst

        Daarbij heeft de gemeente de nodige beveiligingsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat niet-gemachtigde personen geen toegang hebben.

        Artikel 12: Verwijdering en vernietiging van gegevens

        De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk is, met een maximum van 30 dagen.

        Ze kunnen langer bewaard worden, zij het enkel in de volgende gevallen:

        -      Als ze noodzakelijk zijn voor een opsporingsonderzoek van de politie

        -      als ze moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting,

        -      als ze een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer

        In dat geval worden de beelden en de gegevens die eruit voortvloeien bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.

         

        Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.


        Artikel 13: Informatieplicht

        De zone die onder cameratoezicht staat, wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen), in dit geval ter hoogte van de toegang tot en de omgeving van De Polder.

        Deze pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen en worden uiterlijk 1 dag vóór de inwerkingtreding van de camera’s geplaatst.

         

        Artikel 14: Register van persoonsgegevens

        Elke camerabewaking wordt bijgehouden in het register van verwerkingsactiviteiten van de gemeente en het beeldverwerkingsregister.

        Artikel 15: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen

        Na goedkeuring door de gemeenteraad gebeurt de aangifte bij het elektronische aangifteloket ten laatste 1 dag voor inwerkingtreding.

        Het reglement treedt in werking op  20.02.2023

      • Goedkeuring overdracht riolering verkaveling Vroentestraat aan Riobra

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        De ontwerpakte in bijlage betreffende de overdracht van de riolering verkaveling Vroentestraat aan Riobra dient te worden goedgekeurd door de raad.

        Een afzonderlijke overdracht van de riolering is dus noodzakelijk.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 - De ontwerpakte in bijlage betreffende de overdracht van de riolering in de verkaveling Vroentestraat aan Riobra wordt integraal goedgekeurd.

        Art 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.

      • Goedkeuring vestigen ondergrondse erfdienstbaarheid en goedkeuring rooilijnplan Ridderstraat - aanpassing

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        De Ridderstraat is niet breed genoeg om de werken voor de aanleg van de gescheiden riolering uit te voeren binnen het openbaar domein.

        Eerst moeten de nutsleidingen naast de weg gelegd worden, en pas daarna kan de dubbele riolering in de weg komen.

        Hiervoor is het nodig om een strook van 1,5m naast de rijweg te gebruiken.

        Op de gemeenteraad van 23 juni 2020 werd het rooilijnplan en de vestiging van de ondergrondse erfdienstbaarheid in de Ridderstraat te Hoksem goedgekeurd. Wegens enkele wijzigingen in het ontwerp en veranderingen in de plannen van de nutsmaatschappijen zijn er enkele kleine aanpassingen gebeurd aan het rooilijnplan en ondergrondse erfdienstbaarheid, daarom moet ook deze aanpassing goedgekeurd worden door de raad. .

         

         

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • raadsbesluit van 23 juni 2020 tot goedkeuring van het rooilijnplan en de vestiging van de ondergrondse erfdienstbaarheid in de Ridderstraat te Hoksem
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 -  Het bijgevoegde aangepaste rooilijnplan en ondergrondse erfdienstbaarheid voor de Ridderstraat te Hoksem worden goedgekeurd.

        Art 2 – De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akten

                   tot vestiging van deze erfdienstbaarheid

    • Milieu en duurzaamheid

      • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0)

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden ondertekende op 18/10/2019 het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

        Hoegaarden keurde in de gemeenteraad van 12/10/2021 de ondertekening van LEKP 1.0 goed.

        De gemeente rapporteert over alle uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor de LEKP 1.0 - subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021.

        De gemeente Hoegaarden ontvangt in het kader van LEKP 1.0 € 23.471 subsidies. De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties, waarbij de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie moeten bedragen.

         

        Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;

        Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.


        Regelgeving
        • Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van  04/06/2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
        • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen., in het bijzonder art 2 : “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
        Argumentatie en klimaattoets

        In bijlage het rapport LEKP-rapport Hoegaarden LEKP 1.0 - 2022

        BESLUIT

        De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

    • Onderwijs

      • Aansluiting bij het leersteuncentrum

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Het decreet van over leersteun (nog niet definitief goedgekeurd) bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

        Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

        -       een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),

        -       IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of

        -       OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

        Het schoolbestuur heeft de volgende school/scholen voor gewoon basisonderwijs: Gemeentelijke basisschool Hoegaarden

        Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

        Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

        Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

        Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk CO.

        Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

        -       Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.

        -       Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.

        -       Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

        De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

        Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.

        Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling ONW CO.



        Regelgeving
        • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
        • artikelen 40, 41 en 56 (enkel voor het Vlaams Gewest) het decreet over leersteun;
        • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997,
        • het protocol landschap LSC
        • het collegebesluit ter zake dd 30.01.2023
        Argumentatie en klimaattoets

        Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC CO om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk  dat ophoudt te bestaan.

        Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.

        Dit LSC maakt deel uit van de school voor buitengewoon onderwijs Woudlucht.

        Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.

        Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing is het college van burgemeester genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Deze beslissing zal worden bekrachtigd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad van 14.02.2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel   Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum CO - Centrum Oost. Deze beslissing wordt bekrachtigd op de gemeenteraad van 14.02.2023.

      • Goedkeuring aanpassing capaciteit GBS vestigingsplaats Outgaarden

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Elk schoolbestuur moet de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats bepalen.

        De capaciteit voor GBS vestigingsplaats Outgaarden is nu vastgesteld opop 66. Dit dateert toen we nog 3 klassen konden inrichten.

        Deze capaciteit zou best naar 48 worden herleid.

         

        Regelgeving
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997  
        • Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
        • Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd 9.01.2023 betreffende het Gemeentelijk onderwijs - verlaging van de capaciteit in de vestigingsplaats Outgaarden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De onderstaande bepalingen van het desbetreffende collegebesluit dd 9.01.2023 worden bekrachtigd:

         

        Artikel 1

               
        §1 De capaciteit wordt vanaf 01.02.2023 verhoogd tot volgende maximumaantallen

                 GBS vestigingsplaats Outgaarden:     

                        verlaging capaciteit van 66 naar 48


        §2 De capaciteitsbepaling wordt bekend gemaakt via een brief aan de ouders, de website van de school en de afsprakennota.


        Artikel 2

        De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximum capaciteit bereikt is.

    • Noodplanning

      • Goedkeuring ANIP

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Bollens, Raadslid
        Feiten en context

        Op 29 29 juni 2022 ontvingen de lokalen besturen een schrijven van de gouverneur met het verzoek het ANIP grondig te actualiseren.

        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur
        • de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
        • het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
        • de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-4 betreffende de disciplines
        • de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-3 betreffende de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen
        • de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-2 betreffende het algemeen nood- en interventieplan van de Provinciegouverneur
        • de ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen
        Argumentatie en klimaattoets

        De bevoegde overheden i.c. de burgmeester op gemeentelijk niveau, de gouverneur op provinciaal niveau en de minister van binnenlandse zaken op nationaal niveau, is verantwoordelijk voor de noodplanning op zijn grondgebied.

        Noodplanning omvat onder meer ook de opmaak en de uitwerking van een Algemeen Nood- en InterventiePlan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1. Het bestuur neemt kennis van het Algemeen Nood- en Interventieplan van de gemeente Hoegaarden dat op :

        -          7 september 2022 werd goedgekeurd door de veiligheidscel van de stad Landen;

        -          7 september 2022 werd goedgekeurd door de burgemeester;

        -          9 december 2022 werd goedgekeurd door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant

        Artikel 2. Het ANIP Hoegaarden wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

De voorzitter sluit de zitting op 14/02/2023 om 20:25.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter