Omwille van volgende doelstellingen worden er camera's geplaatst in de gemeentelijke lokalen van De Polder:
- Misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
Onder misdrijf wordt o.a. verstaan diefstal, vandalisme, sluikstort en geweld die strafrechtelijk kunnen vervolgd worden.
Onder inbreuk wordt verstaan o.a. overlast tegen de veiligheid van personen of het niet naleven van de politiecodex, die administratief kunnen beboet worden.
- Overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen
- De naleving van gemeentelijke reglementen te controleren
- De openbare orde te handhaven
Protocol van akkoord syndicaal overleg : 6.2.2023.
ENIG ARTIKEL - Het volgende camerareglement wordt goedgekeurd:
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° “voor het publiek toeganklijke besloten plaats”: elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt (zoals omschreven door artikel 2, 2° Camerawet). Voor de toepassing van dit reglement wordt d beschouwd als een publiek toegankelijke gesloten plaats.
2° “Camerawet”: de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
3° “AVG”: Verordening (EU) nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
4° “Verwerkingsverantwoordelijke”: de natuurlijke of rechtspersoon of het orgaan dat de beslissing neemt tot de plaatsen van het camerasysteem en dit systeem beheert. Voor de toepassing van dit reglement is de gemeente, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, de verwerkingsverantwoordelijke.
5° “Bewakingscamera”: elk vast, tijdelijk vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt.
6° “Vaste bewakingscamera”: een bewakingscamera die niet wordt verplaatst tijdens de vaststellingsperiode.
7° “Kaderwet”: de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 2: Lokalisatie van de bewakingscamera’s – De Polder
Dit reglement betreft het gebruik van bewakingscamera’s in en rond De Polder. De camera’s zijn niet gericht naar het openbaar domein. Als een camera gericht is op de toegangspoort van het magazijn en daarbij het openbaar domein wordt gefilmd, wordt dat deel van het beeld vervaagd en onherkenbaar gemaakt.
De site van De Polder is omsloten door een omheining en vormt aldus een voor het publiek toegankelijke besloten plaats in de zin van de Camerawet. De voorwaarden voor de plaatsing en het gebruik van deze vorm van camerabewaking (camerabewaking in voor het publiek toegankelijk besloten plaatsen) worden nader geregeld door artikel 6 Camerawet.
Artikel 3: Doel van de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden via de bewakingscamera gebeurt met het oog op de volgende doelstellingen:
- Misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
Onder misdrijf wordt o.a. verstaan diefstal, vandalisme, sluikstort en geweld die strafrechtelijk kunnen vervolgd worden.
Onder inbreuk wordt verstaan o.a. overlast tegen de veiligheid van personen of het niet naleven van de politiecodex, die administratief kunnen beboet worden.
- Overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen
- De naleving van gemeentelijke reglementen te controleren
- De openbare orde te handhaven
Deze doelstellingen gelden enkel voor zover ze in verband kunnen worden gebracht met De Polder, zoals mogelijke inbraken in De Polder, vernielingen aan de afsluiting rond het domein van De Polder en sluikstorten aan de afsluiting rond het magazijn.
De bewakingscamera’s hebben niet tot doel om (de arbeid van) de personeelsleden te controleren. Dit neemt niet weg dat ze wel kunnen worden gebruikt in het kader van misdrijven of inbreuken tegen of door een personeelslid indien er concrete aanwijzingen zijn die voorafgaandelijk reeds op schrift gesteld worden.
Artikel 4: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden
De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over natuurlijke personen die zich in de onmiddellijk omgeving bevinden van De Polder. Dit kunnen zowel personeelsleden die in het magazijn werken, bezoekers van het magazijn als toevallige voorbijgangers.
Artikel 5: Categorieën van persoonsgegevens, wijze van verkrijging:
De gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte.
De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat natuurlijke personen te identificeren zijn. De bewakingscamera's mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een (natuurlijke) persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand van (natuurlijke) personen.
Verder is elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s, d.i. elk gebruik zonder voorafgaande toestemming van de gefilmde persoon, verboden. Daarbij is het zo dat het betreden van een plaats waar een pictogram aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt, geldt als voorafgaande toestemming.
Artikel 6: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden:
De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is gemeente Hoegaarden. De feitelijke uitvoering van de verwerking gebeurt daarbij door het diensthoofd van de technische dienst.
De beslissing om de bewakingscamera’s in en rond het magazijn te plaatsen, is genomen door de gemeenteraad van Hoegaarden op 14.02.2023. Deze beslissing is uiterlijk de dag vóór de ingebruikname meegedeeld aan de politiediensten.
De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
De vaste camera’s en de tijdelijk vaste camera’s zullen permanent werken en opnemen.
De beelden worden bewaard op de servers van de gemeente Hoegaarden.
Artikel 7: Toegang tot de beelden
De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking staat opgesteld in De Polder – Kloosterstraat 29 3320 Hoegaarden.
De opnames die met de bewakingscamera’s worden gemaakt, kunnen zowel in real time worden bekeken, in de eerste plaats door het diensthoofd van de technische dienst onder toezicht van de politie, als later, in het kader van de doelstellingen zoals die beschreven zijn in artikel 2 van dit reglement.
De beelden zijn in real time toegankelijk voor:
- Het diensthoofd van de technische dienst
- De politiediensten wanneer de gemeente de livebeelden onder toezicht van de politie wenst te bekijken. De beslissing wanneer er wordt overgegaan tot het bekijken van live beelden gebeurt in De Polder
- De ICT-dienst in het kader van het configureren en beheren van de camera’s en beelden.
De opgenomen beelden zijn later toegankelijk voor:
- de algemeen directeur of een aangeduide afgevaardigde
- de interne vertrouwenspersoon of zijn afgevaardigde
De personen die toegang hebben tot de opgenomen beelden, hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
De gemeente waakt erover dat dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem en de opgenomen beelden.
Artikel 8: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van de beelden heeft in principe geen verbanden met andere registers of bestanden van persoonsgegevens.
Wel kunnen de politiediensten de gegevens die de beelden opleveren, gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident dat valt onder de doelstelling van de camera’s, zoals vermeld in artikel 2 van dit reglement.
Artikel 9: Recht van toegang
Elke gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden. Daartoe moet hij of zij een verzoek richten aan de gemeente. Dat verzoek moet voldoende gedetailleerde aanwijzingen bevatten om de betrokken beelden waar men toegang toe wenst, te kunnen lokaliseren.
Dit verzoek moet gericht worden aan de algemeen directeur– per mail info@gemhoegaarden.be.
Het verzoek tot toegang kan worden ingewilligd door aan de gefilmde persoon een kopie van de gegevens te verstrekken. Het is evenwel mogelijk dat om de rechten en vrijheden van anderen, met name andere natuurlijke personen die op de beelden voorkomen, te waarborgen en/of de openbare veiligheid dan wel de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen te waarborgen, de gemeente beslist om geen kopie van de gegevens te verstrekken, maar aan de gefilmde persoon enkel de beelden te laten bekijken waarop hij of zij voorkomt.
Artikel 10: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
De gegevens (beelden) die via de camera’s worden verwerkt, worden enkel verstrekt aan de politiediensten en/of gerechtelijke overheden, indien er feiten worden vastgesteld die een misdrijf of overlast kunnen vormen en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten en het identificeren van de daders.
In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie/milieu-inbreuk of milieumisdrijf kunnen de gegevens (beelden) ook worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeentelijke ambtenaren en omgevingsambtenaar, o.a. naar aanleiding van de handhaving van de gemeentelijke reglementen.
Artikel 11: Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om toegang te verhinderen tot niet-gemachtigde personen
De infrastructuur van de beeldopname is enkel toegankelijk voor een beperkt aantal personen.
- De algemeen directeur of zijn afgevaardigde
- Het diensthoofd van de technische dienst
Daarbij heeft de gemeente de nodige beveiligingsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat niet-gemachtigde personen geen toegang hebben.
Artikel 12: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk is, met een maximum van 30 dagen.
Ze kunnen langer bewaard worden, zij het enkel in de volgende gevallen:
- Als ze noodzakelijk zijn voor een opsporingsonderzoek van de politie
- als ze moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting,
- als ze een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer
In dat geval worden de beelden en de gegevens die eruit voortvloeien bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Artikel 13: Informatieplicht
De zone die onder cameratoezicht staat, wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen), in dit geval ter hoogte van de toegang tot en de omgeving van De Polder.
Deze pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen en worden uiterlijk 1 dag vóór de inwerkingtreding van de camera’s geplaatst.
Artikel 14: Register van persoonsgegevens
Elke camerabewaking wordt bijgehouden in het register van verwerkingsactiviteiten van de gemeente en het beeldverwerkingsregister.
Artikel 15: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen
Na goedkeuring door de gemeenteraad gebeurt de aangifte bij het elektronische aangifteloket ten laatste 1 dag voor inwerkingtreding.
Het reglement treedt in werking op 20.02.2023