Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 14/11/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 14/11/2023 om 20:02.

Naar aanleiding van het plotse overlijden op zaterdag 11 november 2023 van gemeente- en OCMW-raadslid Lucia Dotremont wordt er een minuut stilte gehouden. De burgemeester-voorzitter eert haar met haar 23 jaar lidmaatschap van de gemeenteraad en betuigt zijn medeleven aan de familie.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 10.10.2023 goed.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Ecowerf : bevraging OVAM i.s.m. ABB en Interafval intentie regiovorming

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Schrijven van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval, de koepel van de Vlaamse afvalintercommunales, aan EcoWerf d.d. 29 september 2023 betreffende de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales en een gelijkaardig schrijven gericht aan alle gemeenten.

        De Vlaamse Regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over:

        -          de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1 januari 2037 gerealiseerd moeten worden;

        -          de afvalintercommunales die over de grenzen van de referentieregio’s heen zullen mogen blijven samenwerken na 2037;

        -          het plan van aanpak om die transitie vorm te geven.

        Zij wil hierbij zowel rekening houden met de doelstellingen van de regiovorming als met de doelstellingen inzake een efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.

        Wat betreft de regiovorming is het uitgangspunt dat de afvalintercommunales hun werkingsgebieden ten laatste in 2037 afstemmen op de referentieregio’s.

        Het Regiodecreet voorziet echter ook in de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag tot afwijking van de principes van regioconform samenwerken in te dienen. Als de Vlaamse Regering aan een individuele afvalintercommunale een dergelijke afwijking toekent, kan deze intercommunale over de grenzen van de referentieregio’s heen blijven samenwerken.

        In een eerste fase wordt gevraagd om via de afvalintercommunales de intenties zowel van de individuele gemeenten als de raad van bestuur/ algemene vergadering van de afvalintercommunales tegen 31 januari 2024 kenbaar te maken aan OVAM en ABB.

        Gezien het aantal bestuursleden in de raad van bestuur van EcoWerf beperkt is opteren wij ervoor om de bespreking te agenderen op de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023 en aldus uw vertegenwoordiger in de algemene vergadering te verzoeken zich uit te spreken over de intenties van uw gemeente.

        EcoWerf bevindt zich in de referentieregio Oost-Brabant. Deze referentieregio omvat naast onze 28 vennoten ook de gemeenten Diest (huidige afvalintercommunale Limburg.net), Hoeilaart, Overijse en Tervuren (huidige afvalintercommunale Interrand).

        Gezien al onze huidige gemeentelijke vennoten in overeenstemming zijn met de regiovorming, is het niet nodig om een afwijking aan te vragen.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: Mevrouw Conny Gevens, raadslid en de plaatsvervangende vertegenwoordiger worden gemandateerd om inzake het agendapunt “Visie optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales” van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 20 december 2023 volgende intentie kenbaar te maken:

        De gemeente zal geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt samen met de beslissing betreffende de goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023 aan EcoWerf bezorgd.

      • Aanduiding vertegenwoordiger en vaststelling mandaat bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 20 december 2023

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

         

        De gemeente is deelnemer in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.

        De gemeente ontving een uitnodiging dd 20 oktober 2023 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 20 december 2023, met bijbehorende agenda en bijlagen.

        De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023 bevat volgende punten:

        1. Samenstelling bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 28/06/2023
        3. Activiteitenplan 2024
        4. Budgetten en werkingsbijdragen 2024
        5. Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 (statuten art. 15.2) – gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 omzetten naar kapitaal (statuten art. 15.2)
        6. Bevraging OVAM i.s.m. ABB en Interafval intentie regiovorming (in navolging van het schrijven per mail aan de algemeen directeur d.d. 12/10/2023)
        7. Diversen (eventuele bestuurswissels)
        Regelgeving
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: Mevr Conny Gevens, raadslid, en de plaatsvervangende vertegenwoordiger worden gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 20 december 2023 :

        -       goed te keuren;

         

        Artikel 2: Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar:

        -       de gemeentelijke afgevaardigde

        -       EcoWerf, t.a.v. mevrouw Ann Verloo, managementassistent (ann.verloo@ecowerf.be)

      • Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 - aanpassing

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 25 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op 15 december 2023 plaatsheeft in “de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven”;

        Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 25 september 2023 overgemaakt.

         

        Regelgeving
        • het artikel 432, alinea 3 van het decreet van het lokaal bestuur dd 22.12.2017
        Argumentatie en klimaattoets

        Schepen Joris Verbaeten is lid van het RBC en kan niet aangesteld worden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1

        De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid mevr Lieve Meulemans,  die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 2

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Aanduiding en vaststelling mandaat vertegenwoordiger op de bijzondere algemene vergadering van Interleuven van 13 december 2023

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente ontving een uitnodiging d.d. 12-10-2023 van Interleuven voor de bijzondere algemene vergadering d.d. 13 december 2023 om 19.00 uur met volgende agenda:

         

        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 21 juni 2023
        3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2024
        4. Begroting 2024
        5. Vervanging leden raad van bestuur
        6. Oprichting beheerscomité (ref. RvB 31.5.2023)
        7. Diversen

         

        Regelgeving
        • decreet van 22 december 2017 lokaal bestuur en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 :

        De heer Stefan Puttemans aan te duiden als vertegenwoordiger op de bijzondere algemene vergadering van Interleuven van 13 december 2023 (zoals beslist op een eerdere raad).

        Artikel 2 :

        Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 13 december  2023 Interleuven als volgt vast te stellen:

        -        Goedkeuring van alle agendapunten van de bijzondere algemene vergadering.

      • Hofheide buitengewone algemene vergadering 20.12.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
        Op 20.10.2023 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 20.12.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie en klimaattoets

        De agenda omvat volgende punten:

        Agenda:

        1.            Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 28 juni 2023

        2.            Budget 2024 en meerjarenplanning

        3.            Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.

      • Kennisneming syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Iverlek in het eerste semester van 2023

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Via mail dd 19.10.2023 ontving het gemeentebestuur het bijgevoegde syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Iverlek in het eerste semester van 2023

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Resultaat: Met 16 niet gestemd
        BESLUIT

        Art 1 - De raad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Iverlek in het eerste semester van 2023.

      • Kennisneming syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Riobra in het eerste semester van 2023

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Via mail dd 23.10.2023 ontving het gemeentebestuur het bijgevoegde syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Riobra in het eerste semester van 2023

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Resultaat: Met 16 niet gestemd
        BESLUIT

        Art 1 - De raad neemt kennis van het syntheseverslag m.b.t. de activiteiten van Riobra in het eerste semester van 2023.

    • Financiën

      • Aangaan van leningen in het kader van de algemene financiering 2023

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het aangaan van leningen wordt niet langer beschouwd wordt als een vorm van dienstverlening die onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten, Het betaamt echter  om bij het aangaan van nieuwe leningen in elk geval de markt te raadplegen om op voldoende wijze de concurrentie te laten spelen. Dit is een toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur.

        Voor de algemene financiering het nodig is om te voorzien in de opname van een nieuwe lening.

        In het meerjarenplan 2020-2025 voor de begroting 2023 is een maximumbedrag van 5.750.000,00 EUR aan te ontlenen kapitaal  ingeschreven;

        Het bestek, gebundeld in type contract met nr 2023-0001, wordt als bijlage toegevoegd.

        Het advies ter zake van de financieel directeur wordt eveneens toegevoegd.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art. 1      Het bestek, met contract nummer 2023-0001, zoals voorligt goed te keuren, voor een maximaal te ontlenen bedrag van 2.000.000 EUR ter algemene financiering van dienstjaar 2023.

        Art. 2      Volgende financiële instellingen aan te schrijven: KBC bank, Belfius bank, BNP-Paribas-Fortis bank, ING bank, Triodos bank.

        Art. 3      De financieel directeur wordt gemachtigd om de hoogte en het tijdstip van de op te nemen leningen te bepalen met dien verstande dat het op te nemen bedrag van leningen het bedrag in dit besluit goedgekeurd niet mag overschrijden.

      • Goedkeuring reglement provisies voor geringe exploitatie-uitgaven

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en later wijzigingen
        Argumentatie en klimaattoets

        Het is aangewezen om, in het kader van organisatiebeheersing, een reglement 'toekennen van provisies' goed te keuren en maatregelen en controlepunten te voorzien teneinde misbruiken zoveel mogelijk uit te sluiten.

         

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 - Volgend reglement 'provisies voor geringe exploitatie-uitgaven' wordt goedgekeurd:

        Artikel 1 Aanduiding

        §1. De personeelsleden die een volmacht op een provisierekening krijgen toegewezen, worden nominatief aangeduid door de algemeen directeur.

        §2. De aanstelling kan op elk moment worden beëindigd door een nominatieve beslissing van de algemeen directeur en neemt alleszins een einde bij de uitdiensttreding van het betrokken personeelslid.

        Artikel 2 Bewaring

        §1. Elk personeelslid dat over een debetkaart beschikt om geringe exploitatie-uitgaven te doen moet deze zorgvuldig bewaren.

        Artikel 3 Verbodsbepalingen

        Het is ten strengste verboden:

        • Aankopen voor zichzelf te pré-financieren;
        • Deze bijhorende Pincode aan een collega door te geven;

         

        Artikel 4 —  Provisiebeheerder

        §1. Het personeelslid dat door de algemeen directeur een provisie ter beschikking wordt gesteld voor het doen van geringe exploitatie-uitgaven van dagelijks bestuur, wordt provisiebeheerder genoemd.

        §2. De opdracht tot het doen van geringe exploitatie-uitgaven van dagelijks bestuur maakt deel uit van de taak van de betrokken ambtenaar en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.

         

        Artikel 5  Omvanq en terbeschikkinqstellinq van de provisie

         

        §1. De provisie bedraagt maximum 5.000 EURO per Provisierekening.

        §2. Het maximale bedrag van elke afzonderlijke uitgave bedraagt 500 EURO. Indien hier uitzonderlijk van moet worden afgeweken, wordt de algemeen directeur en de financieel directeur onverwijld op de hoogte gebracht. Zij kunnen dan deze limiet tijdelijk optrekken.

        §3. Het bedrag van de provisie wordt op een speciaal daartoe geopende provisierekening gestort. De speciaal daartoe geopende rekening mag nooit een debetsaldo vertonen.

        §4. De provisiebeheerder is persoonlijk verantwoordelijk voor het beheer ervan: dit impliceert dat de provisiebeheerder in eerste instantie kan worden aangesproken voor kastekorten of uitgaven die zouden worden betwist.

        §5. Een verantwoording gebeurt steeds bij de vraag tot het aanvullen van de provisie. De provisiebeheerder legt een gedetailleerde opgave van de gedane uitgaven aan de financieel directeur voor, samen met de nodige bewijsstukken van deze uitgaven.

         

        Artikel 6 - Aanwending en modaliteiten provisie

        §1. De provisie mag door de provisiebeheerder enkel worden aangewend voor de betaling van geringe exploitatie-uitgaven van dagelijks bestuur die zonder uitstel moeten gebeuren of die onmiddellijk moeten worden gedaan voor de goede werking van de dienst. Er mogen uitsluitend uitgaven via de provisie gebeuren die niet de normale uitgavenprocedure kunnen volgen.

        §2. De provisiebeheerder bezorgt alle bewijsstukken en alle uitgaven op een eenvormig document aan de financieel directeur of zijn afgevaardigde, die ze inschrijft in de boekhouding.

        §3. Indien de financieel directeur of zijn afgevaardigde van oordeel is dat de uitgaven niet overeenstemmen met de aanwending zoals bepaald in paragraaf 1 en 2 van dit artikel, maakt hij een verslag op dat wordt bezorgd aan de provisiebeheerder. Samen met de opmerkingen van de betrokken provisiebeheerder wordt dit verslag aan de algemeen directeur bezorgd. De algemeen directeur neemt een beslissing over de al dan niet aanvaarding van de gedane uitgave(n) via provisie.

         

        Artikel 7 —  Controle & procedure bij vaststelling van niet aanzuivering uitgaven

        §1. De financiële dienst controleert op regelmatige tijdstippen de stand van de provisierekeningen en rapporteert bij onregelmatigheden of niet aanzuivering, aan de financieel directeur.

        §2. Bij vaststelling van een uitgaven, waarvoor er geen verantwoordingsstuk kan worden aangeleverd, wordt de beheerder van de debetkaart door de financiële dienst verwittigd.  Indien blijkt dat het bewijsstuk verloren is gegaan, dient de beheerder van de debetkaart  een verklaring op eer op te maken van verlies van het bewijsstuk , en bezorgt dit aan de algemeen directer en financieel directeur.

        §3. Deze verklaring op eer wordt slechts éénmaal per jaar aanvaardt. Indien het verlies van bewijsstuk zich meerdere keren voordoet, dan kan de financieel directeur het te vereffenen tekort in de boekhouding inschrijven als een vordering op het personeelslid, dat door hem/haar moet worden terugbetaald.

         

        Artikel 8 —  Procedure bi| vaststelling van een tekort ingevolge verlies of diefstal

        §1. Elke vaststelling van verlies of diefstal van de debetkaart wordt onverwijld gemeld aan de algemeen directeur en de financieel directeur.  In geval van vermoeden van diefstal en/of fraude zal de algemeen directeur aangifte doen bij de politie.

        §2. De algemeen directeur neemt de nodige bewarende maatregelen.

        §3. De financieel directeur gaat onmiddellijk over tot verificatie van de provisierekening waarop de kaarthouder volmacht heeft en stelt het bedrag van verlies of diefstal vast. De financieel directeur maakt hiervan een proces-verbaal op.

        §4. De beheerder van de debetkaart waarbij het verlies of de diefstal werd vastgesteld, maakt een verslag op met duiding van de hem/haar gekende feiten en waarin de omstandigheden van het verlies of de diefstal worden toegelicht.

        §5. Het verslag, vermeld in §4 van dit artikel, en het proces-verbaal van de financieel directeur, vermeld in §3 van dit artikel, worden overgemaakt aan het uitvoerend orgaan die een beslissing neemt betreffende de aansprakelijkheid en in voorkomend geval van de hoogte van het tekort dat moet worden vereffend. Bij niet aanvaarding van het verlies door het uitvoerend orgaan ingevolge aansprakelijkheid van het betrokken personeelslid moet het verlies door het personeelslid worden vereffend. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de algemeen directeur, de financiële directeur en het betrokken personeelslid.

        §6. Volgend op de beslissing van het uitvoerend orgaan betreffende de aansprakelijkheid zoals vermeld in §5 van dit artikel, schrijft de financieel directeur de diefstal of het verlies in de boekhouding in als een vordering op het personeelslid dat aansprakelijk wordt bevonden en dat door hem/haar moet worden terugbetaald, en het niet te vereffenen tekort als een uitgave.

         

    • Openbare werken

      • Ruilverkaveling Willebringen - Definitieve belofte voor toelage aan het ruilverkavelingscomité Willebringen voor dossier “Wegen deel 4”

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Er werd een aanvraag ingediend door het ruilverkavelingscomité Willebringen dd 4 oktober 2023 strekkende tot het bekomen van een gemeentelijke bijdrage voor bovenvermeld dossier, uit te voeren in het kader van voornoemde ruilverkaveling op het grondgebied van de gemeente Hoegaarden -  Aanleg wegen deel 4 – B.B. nr. VLB/2023/RVK30003_016/01;

        De kostprijs op basis van de aanbesteding van voornoemde werken bedraagt 2.297.911,41 euro, waarbij het aandeel voor de gemeente Hoegaarden 307.303,74 euro bedraagt;

        Volgende documenten  worden toegevoegd aan dit dossier:

        • het proces-verbaal van opening;
        • het aanbestedingsverslag;
        • het afschrift van de laagste inschrijving;
        • de raming van de totale kostprijs der werken;
        • de lijst met de vergelijkende eenheidsprijzen;
        • het bijzonder bestek;
        • de beschrijvende meetstaat en kostenraming;

        Daarnaast is er ook een tussenkomst van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;

        Het algemeen nut dat deze werken hebben voor de plaatselijke bevolking;

        Regelgeving
        • De wet van 22 juli 1970 op de ruilverkaveling van landeigendommen uit kracht van de wet, aangevuld door de wet van 11 augustus 1987 met bijzondere bepalingen eigen aan het Vlaamse Gewest
        • Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art. 1 : De gemeente Hoegaarden zal tussenkomen voor  307.303,74 euro in de kosten van de werken die uitgevoerd worden op haar grondgebied.

        Art. 2 : Een afschrift van deze beslissing zal voor kennisgeving aan de hogere overheid worden overgemaakt alsook aan het secretariaat van het ruilverkavelingscomité Willebringen.

    • Milieu en duurzaamheid

      • Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025 - aanpassing

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Motivering

        • Het nieuwe uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 van 26 mei 2023 vervangt het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022. Concreet werkt het plan aan een verdere afbouw van de hoeveelheid restafval onder andere door de veralgemeende inzameling van bioafval, een aanvaardingsplicht voor wegwerpluiers gekoppeld aan een selectieve inzameling, correctere inzamelformules voor bedrijven en het versterken van het zespijlerbeleid tegen zwerfvuil.
        • Sinds 1 januari 2023 mogen alle plastic en aluminium koffiecapsules en ander drankcapsules in de pmd-zak. De capsules moeten doorprikt zijn, maar hoeven niet leeggemaakt te worden. De definitie van pmd dient derhalve verruimd te worden.
        • Ook de sorteerboodschap voor papier en karton is uitgebreider gesteld, o.a. kartonnen bekers voor warme dranken mogen toegevoegd worden.
        • Mest van (kleine) huisdieren mag sinds 2019 in kleine hoeveelheden bij het gft-afval. Het komt aan de verwerkers toe te bepalen of zij dit toestaan. Vlaco hanteert de norm van 10% als kleine hoeveelheid. Gezien de stijgende vraag om o.a. hondenpoep bij de gft te mogen deponeren en gezien de gewijzigde verwerkingstechnieken binnen EcoWerf is wordt het mogelijk gemaakt dergelijke kleine hoeveelheden mee te geven bij de gft-ophaling. De definitie van gft dient hiervoor aangepast te worden.
        • In 2019 werd de sorteerboodschap voor de PMD-zak uitgebreid naar alle plastiek verpakkingen waardoor het zinvol wordt geacht om bijkomend een zak van 90 liter aan te bieden. Het gemiddeld ingezameld gewicht/volume PMD is merkbaar hoger dan vroeger. Zo steeg het gemiddeld gewicht van 15 kg/inwoner/jaar naar 25 kg/inwoner/jaar. 
        • Fost Plus stelt momenteel 3 standaard formaten ter beschikking: 60 L, 90 L en 120 L. De 120 L-zak is voorbehouden voor scholen en verenigingen.

          De evaluaties van het gebruik van de 90 L-zak bij andere intercommunales zijn positief. Voorafgaand aan een potentiële invoering van de zakken voor inzameling van pmd, werd het 90 L-formaat eveneens getest door de medewerkers van EcoWerf. De pmd-zakken van 90 liter werden voorzien van inhoud en op een waarheidsgetrouw parcours geplaatst, samen met andere pmd-zakken van 60 liter. De zakken werden vervolgens getest door een ervaren lader en een lader die recent in dienst is gekomen. Bij de test inzameling hielden de medewerkers rekening met het inwerpen van de zakken; het hanteren van meerdere pmd-zakken van beide formaten (zowel volle zakken, als half gevulde zakken); het botsen van zakken tegen de trog; en ten slotte zakken die te zwaar of met verkeerde inhoud gevuld zijn. De testinzameling heeft op geen van deze onderdelen moeilijkheden aan het licht gebracht. Er werd geen noemenswaardig verschil gemerkt met een pmd-zak van 60 liter. Deze test werd bijgevolg positief bevonden door EcoWerf.

          EcoWerf organiseerde een aanbesteding voor de levering van zakken voor inzameling pmd waarbij reeds de 90 L-zakken werden voorzien.

        Regelgeving
        • Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, §3.

        • Gemeenteraadsbesluit d.d. 11 oktober 2022 inzake het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 – De gemeenteraad past het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark voor de aanslagjaren 2023-2025 als volgt aan:

        -       In de overweging van de gemeenteraadsbeslissing dient de verwijzing “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd” vervangen te worden door “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023”;

        -       Artikel 1§3, 12°: aan de definitie van Groente-, fruit- en tuinafval (gft) wordt de zinssnede  “mest van kleine huisdieren (cavia, konijn)” vervangen door “mest van  huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container”.

        -       Artikel 1§, 21° Papier en karton: de definitie “alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…” vervangen door “kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes”

        -       Artikel 1§3, 22° aan de definitie van Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) wordt volgende toegevoegd “drankcapsules”

        -       Aan art. 3§1, c van het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025, wordt volgende toegevoegd:

         

        Particulieren (euro)

        KMO (euro)

        Per zak van 90 L

        0,20

        0,20

         

        Artikel 2 – De contantbelasting voor de 90L-zak om pmd in te zamelen gaat in vanaf 1 januari 2024.  

        Artikel 3 – Een afschrift van deze beslissing wordt aan EcoWerf bezorgd.

    • Onderwijs

      • Gemeentelijk onderwijs : goedkeuring arbeidsreglement

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De integrale tekst van het vernieuwde reglement wordt bijgevoegd in bijlage. De tekst bevat ook een luik ivm deconnectie. Deze tekst maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Op 19.10.2023 werd hieromtrent een protocol van akkoord afgesloten op het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        art 1 - Het bijgevoegde arbeidsreglement van de gemeentelijke Basisschool te Hoegaarden wordt integraal goedgekeurd

      • Gemeentelijk onderwijs : goedkeuring huishoudelijk reglement ABC en HOC

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De integrale tekst van het huishoudelijk reglement Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC) en Hoog Overleg Comité (HOC) wordt bijgevoegd in bijlage. Deze tekst maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Op 19.10.2023 werd hieromtrent een protocol van akkoord afgesloten op het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • wet van 19.12.1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        art 1 - Het huishoudelijk reglement Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC) en Hoog Overleg Comité (HOC) van de gemeentelijke Basisschool te Hoegaarden, bijgevoegd in bijlage, wordt integraal goedgekeurd.

De voorzitter sluit de zitting op 14/11/2023 om 20:15.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter