Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel reiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Deze regeling is optioneel voor OCMW's, maar OCMW Hoegaarden stapt al jaren in dit systeem. 89% van de OCMW maakte tijdens de afgelopen winter 2023-2024 gebruik van deze maatregel.
De toepassingsperiode loopt van 1/11/2024 tem 31/3/2025. De minimale levering aardgas kan niet gecombineerd worden met de minimale levering elektriciteit. De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen opnieuw berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen.
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
Richtlijnen van het Vlaams energieagentschap betreffende de procedure 2024-2025 voor OCMW’s die opteren gebruik te maken van dit systeem.
De OCMW's kunnen tijdens de winter 2024-2025 halfmaandelijkse tussenkomsten aardgas toekennen in het kader van deze regeling volgens deze tabel:
AARDGAS |
||
WONINGTYPE |
Niet-beschermde afnemer |
Beschermde afnemer
|
APPARTEMENT
|
51,66 euro |
34,66 euro |
RIJHUIS OF HOEKHUIS (max. 2 open gevels)
|
72,66 euro |
48,66 euro |
VRIJSTAAND OF HALFOPEN (meer dan 2 open gevels)
|
86,66 euro |
58,66 euro |
De OCMW's kunnen tijdens de winter 2024-2025 halfmaandelijkse tussenkomsten elektriciteit exclusief nachttarief toekennen in het kader van deze regeling volgens deze tabel:
ELEKTRICITEIT (excl. nachttarief) |
||
WONINGTYPE |
Niet-beschermde afnemer
|
Beschermde afnemer
|
APPARTEMENT
|
88,77 euro |
72,77 euro |
RIJHUIS OF HOEKHUIS (max. 2 open gevels)
|
125,77 euro |
104,77 euro |
VRIJSTAAND OF HALFOPEN (meer dan 2 open gevels)
|
149,77 euro |
125,77 euro |
Deze regeling start op 01.11.2024 en loopt tot en met 31.03.2025. 70% van de bedragen kunnen terugvorderen bij de netbeheerder.
Het niet recupereerbare gedeelte van 30% van het bedrag zal niet worden teruggevorderd van de betrokkene en wordt ten laste van het OCMW Hoegaarden genomen, mits er minstens een zelfde bedrag wordt opgeladen in de overige maanden via het systeem van zomeropladingen.
Het OCMW kan binnen dit systeem op twee manieren weet krijgen dat een klant een probleem heeft met het voldoende opladen van de budgetmeter. Ofwel doet de klant zelf een aanvraag bij het OCMW ofwel maakt het OCMW gebruik van de lijsten van de netbeheerder. Op basis van deze lijsten zullen klanten geïnformeerd worden over het bestaan van deze maatregel. Samen met deze maatregel wordt ook promotie gemaakt voor de gratis energiescan en de kortingsbon voor energiezuinige huishoudtoestellen.
De nodige kredieten zijn voorzien onder OCMW-VB/0900-00/641020 : Kosten minimale levering aardgas
Artikel 1: De raad besluit toe te treden in het systeem van minimale aardgaslevering OF elektriciteit exclusief nachttarief, voor de periode 01.11.2024 tot en met 31.03.2025
Artikel 2: De aanvraag minimale aardgaslevering OF elektriciteit exclusief nachttarief kan op 2 manieren gebeuren :
2.1 De klant doet zelf een aanvraag bij het OCMW via het daarvoor voorziene aanvraagformulier (zie bijlage - ter beschikking gesteld via www.lokaalbestuurhoegaarden.be)
2.2 Via een lijst van de netbeheerder. Het OCMW contacteert de afnemers waarvoor een vermoeden bestaat dat ze opladingsmoeilijkheden hebben en helpt hen indien nodig bij het indienen van een aanvraag.
De datum op het aanvraagformulier geldt steeds als aanvraagdatum. Per hulpvraag moet één aanvraagformulier gebruikt worden. Belangrijk is dat de minimale levering voor aardgas NIET kan gecombineerd worden met de minimale levering voor elektriciteit voor eenzelfde klant.
Artikel 3: Elke aanvraag wordt behandeld volgens de algemene regels van de sociale dienstverlening. Of de hulpvraag gegrond is, wordt geval per geval nagegaan via een sociaal onderzoek. Het sociaal vooronderzoek bevat minstens volgende elementen:
- Het risico op energiearmoede voor het gezin in kwestie: dit kan gaan om een structurele problematiek, maar kan even goed situationeel zijn. Bv. wanneer de hulpvrager kort voor de winterperiode overschakelde naar Prepaid en dus nog geen reserve kon opladen om door de winter te komen;
- woningtypologie (vrijstaande woning, rijhuis/hoekhuis of appartement). De hoogte van de tussenkomst hangt hiervan af;
- het type elektriciteitscontract, in het geval de aanvrager op elektrische verwarming verwarmt. Enkel elektriciteitscontracten met exclusief of uitsluitend nachttarief komen in aanmerking voor een tussenkomst.
- al dan niet recht hebben op de sociale maximumprijzen voor energie. Het OCMW kan dit nagaan in de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid. Een hulpvrager die nog niet in 4 opgenomen in de kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid (KSZ), moet het bewijs leveren van dit recht. Ook de lijst die de netbeheerder doorstuurt naar het OCMW, bevat dit gegeven;
- de financiële mogelijkheden van de hulpvrager met betrekking tot eventuele (al dan niet gedeeltelijke) terugbetaling van het toegekende bedrag.
Artikel 4: De tabel in de argumentatie bevat de bedragen die per halve maand binnen deze regeling kunnen worden toegekend. Deze bedragen worden opgeladen via de ATOS CRM tool (niet in cash uitgekeerd). Max. 70% daarvan kan teruggevorderd worden bij de netbeheerders. De resterende 30% wordt ten laste van het OCMW genomen op voorwaarde dat betrokkene zich engageert om zomeropladingen te doen.
Artikel 5: De beslissing tot toekenning ondersteuning wordt genomen door het Bijzonder Comité van de sociale dienst, binnen de maand na de aanvraag.
Artikel 6: Dit reglement treedt in werking na bekendmaking op de site www.lokaalbestuurhoegaarden.be