Terug
Gepubliceerd op 18/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 13/09/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Groeseneken, Schepenen
Philip Collaers, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 13/09/2022 om 20:03.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 14.06.2022 goed.

      • Kennisneming ontslag gemeenteraadslid

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        De algemeen directeur ontving de kennisgeving van ontslag als raadslid en als schepen dd 31.08.2022 vanwege raadslid en schepen Tom Groeseneken.

        Tom Groeseneken haalt in zijn schrijven aan dat het gaat om een ontslag wegens persoonlijke redenen.

        Regelgeving
        • Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        BESLUIT

        Enig artikel - De raad neemt kennis van het ontslag vanwege raadslid en schepen Tom Groeseneken.

      • Installatie en eedaflegging opvolgend gemeenteraadslid

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        De algemeen directeur ontving de ontslagbrief dd 31.08.2022 brief van raadslid Tom Groeseneken

        Vijfde opvolger op de CD&V-lijst , nl. Lieve Meulemans  wordt uitgenodigd om beëdigd te worden als gemeenteraadslid. De eerste vier opvolgers zijn al raadslid, de vierde verzaakte. 

        Regelgeving
        • Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie

        Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat betrokkene voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

        Er wordt aan Lieve Meulemans gevraagd de voorgeschreven eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad: “ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Lieve Meulemans, vijfde opvolger van de CD&V-lijst,  goed.

        Art 2 -  De raad neemt akte van de eedaflegging. Lieve Meulemans Ridderstraat 3  is vanaf heden gemeenteraadslid. Betrokkene is bijgevolg van rechtswege tevens OCMW-raadslid. Het nieuwe raadslid neemt de laatste plaats in in de rangorde van de gemeenteraadsleden.

      • Verkiezing nieuwe schepen

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        Op woensdag 31.08.2022 nam Tom Groeseneken ontslag als raadslid en schepen.

        Maandag 5.09.2022 ontving de algemeen directeur de bijgevoegde voordrachtsakte van een kandidaat-schepen.

        Regelgeving
        • Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art 49§1.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 Akte te nemen van de ontvankelijke akte van voordracht van de kandidaat-schepen.

        Artikel 2 Volgende voorgedragen kandidaat-schepen verkozen te verklaren nav de voorgelegde akte van voordracht van kandidaat-schepen: Joris Verbaeten

        en akte te nemen van zijn eedaflegging als nieuwe schepen: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.

        Joris Verbaeten wordt derde schepen.

      • Kennisneming aangepaste taakverdeling binnen college van burgemeester en schepenen

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        Nav het ontslag van schepen Tom Groeseneken, gebeurt er beperkte verschuiving van taken binnen het college van burgemeester en schepenen.

        Joris Verbaeten neemt de volgende bevoegdheden van Tom Groeseneken over: Jeugd, Gelijke Kansen, Senioren, Feestelijkheden, Informatica. Hij krijgt daarenboven vanuit de bevoegdheden van de burgemeester Mobiliteit. Hij krijgt vanuit de bevoegdheden van schepen Marleen Lefevre Ontwikkelingssamenwerking.

        De burgemeester neemt de volgende bevoegdheden van Tom Groeseneken over: Sport en Recreatie.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        BESLUIT

         

        art. 1 - De raad  neemt kennis van COLLEGEBESLUIT 12.09.2022 ** Taakverdeling binnen college van burgemeester en schepenen vanaf de vervanging van schepen Tom Groeseneken door schepen Joris Verbaeten

        De taakverdeling voor de leden van het college van burgemeester en schepenen vanaf 13.09.2022 is als volgt:

         -Jean-Pierre Taverniers: burgemeester met volgende bevoegdheden : algemeen beleid, openbare werken, politie, brandweer, erediensten, landbouw, groenbeleid, reinigingsdienst + sport en recreatie + voorzitter GR en OCMW-raad.

        -Filip Havet:  schepen, voorzitter Bijzonder Comité Sociale dienst, met volgende bevoegdheden: sociale zaken, WZC, burgerlijke stand en bevolking, begraafplaatsen, huisvesting en welzijnsbeleid (Filip Havet vervangt burgemeester ingeval van afwezigheid).

         -Marleen Lefevre: schepen , met volgende bevoegdheden: erfgoed en toerisme, bibliotheek, cultuur, communicatie, ruimtelijke ordening en stedenbouw, milieu.

         -Hans Decoster: schepen, met volgende bevoegdheden: financiën, onderwijs, KMO en middenstand, patrimonium, dierenwelzijn, volksgezondheid, kinderopvang, tewerkstelling, markten en foren.

         -Joris Verbaeten: schepen (vanaf 13.09.2022), met volgende bevoegdheden: gelijke kansen, senioren, feestelijkheden, informatica, jeugd,  ontwikkelingssamenwerking en mobiliteit

    • Financiën

      • BBC : Kennisneming opvolgingsrapportering stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        Minstens voor het einde van september moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het lopende jaar worden voorgelegd aan de raad. Hierbij wordt de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan toegelicht

        Regelgeving

        Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen onder titel 3 de opvolgingsrapportering.

        Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        BESLUIT

        Artikel 1:

        Er wordt kennis genomen van de opvolgingsrapportering in het het kader van de BBC, bijgevoegd  in bijlage.

    • Wonen

      • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost en kennisneming erkenningsaanvraag SWAL.

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        In de brief dd. 17/6/2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Sociaal Wonen arro Leuven (SWaL) wordt gevraagd om tegen uiterlijk 23 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
        In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
        Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht. 

        Regelgeving
        • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
        • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1.
        De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Sociaal Wonen arro Leuven (SWaL) tot en met 30 juni 2023.
        Artikel 2.
        De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
        Artikel 3.
        De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
        Artikel 4.
        Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

      • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost en kennisneming erkenningsaanvraag CNUZ

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        In de brief dd. 08 juni 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA wordt gevraagd om tegen uiterlijk 23 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
        [Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht. ]


        Regelgeving
        • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
        • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1.
        De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA tot en met 30 juni 2023.
        Artikel 2.
        De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
        De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.]
        Artikel 4.
        Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

      • Wijziging subsidieaanvraag interlokale vereniging 'Beter Wonen aan de Gete'

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Regelgeving
        • decreet over het lokaal bestuur
        • decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
        • besluit van de Vlaamse regering van 07 juli 2016 over de subisidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid
        •  ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Beter Wonen aan de Gete’
        • de Vlaamse Codex Wonen
        • het gemeenteraadsbesluit van 08 april 2008 waarbij de interlokale vereniging ‘lokaal woonbeleid Landen-Linter-Hoegaarden’ – nu genaamd ‘Beter Wonen aan de Gete’ – werd opgericht en waarbij de statuten en de overeenkomst werden goedgekeurd
        • gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2013 waarbij de wijziging van de statuten van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ werd goedgekeurd
        • gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2018 waarbij het subsidieaanvraagdossier voor 01 augustus 2018 tot en met 31 december 2019 werd goedgekeurd
        • gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2019 waarbij de wijziging statuten van de interlokale vereniging ‘Beter Wonen aan de Gete’ werden goedgekeurd
        • gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 waarbij het subsidieaanvraagdossier van de interlokale vereniging Beter Wonen aan de Gete voor de periode 2020-2025 werd goedgekeurd
        Argumentatie

        In het subsidiedossier van ‘Beter Wonen aan de Gete’ voor de periode 2020-2025 werden verschillende aanvullende activiteiten geselecteerd. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat steden en gemeenten uiterlijk 30 juni 2022 een herzieningsaanvraag kunnen indienen voor een eventuele herziening van het pakket aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025. De herzieningsaanvraag zal beschouwd worden als een geactualiseerde versie van de oorspronkelijke subsidieaanvraag. Door een aanvullende activiteit toe te voegen aan het subsidiedossier zal er een aangepast subsidiebedrag voor 2023-2025 berekend worden op basis van het herziene en goedgekeurde activiteitenpakket. De herzieningsaanvraag moet uiterlijk 30 juni 2022 ingediend worden bij Wonen-Vlaanderen. Vooraleer de herzieningsaanvraag ingediend kan worden moet ze door het college van burgemeester en schepenen worden goedgekeurd. Ter vervollediging van het subsidiedossier kan in afwijking van de procedure de gemeenteraadsbeslissing tot 30 september 2022 overgemaakt worden aan Wonen-Vlaanderen.

        Financiële impact

        Door deze wijzigingen gaan we proberen 15% van het basisbedrag extra te ontvangen voor de komende twee werkingsjaren

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel. De bijgevoegde aanvullende activiteiten die deel uitmaken van het subsidiedossier van ‘Beter Wonen aan de Gete’ 2020-2025 integraal goed te keuren.

    • Onderwijs

      • Aanpassing capaciteitsbepaling GBS

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        Elk schoolbestuur moet de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats bepalen.

        Elk schoolbestuur kan de capaciteit verfijnen voor de kleuterschool per geboortejaar en voor de lagere school per leerjaar.

        Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de kinderen niet in het gedrang komen (geen pedagogische luxe).

        De veiligheid van de kinderen moet bewaakt worden.

        Het schoolbestuur kan ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen  inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies §5).

        Het schoolbestuur kan tijdens de lopende inschrijvingsperiode de capaciteit verhogen.

        Regelgeving
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997  
        • Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
        • Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie

        De voorgestelde verhoging op voorstel van de directeur GBS wordt zeker haalbaar geacht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1

               
        §1 De capaciteit wordt vanaf 1 september 2022, verhoogd tot volgende maximumaantallen

                 Lagere school:     

        6de leerjaar                48 wordt verhoogd naar 60


                   De capaciteit wordt elk schooljaar voor de inschrijvingsperiode aangepast als
              volgt:

        2022-2023    6de leerjaar    verhoging    48    naar 60
        2023-2024    6de leerjaar    verlaging    60    naar 48


        §2 De capaciteitsbepaling wordt bekend gemaakt via een brief aan de ouders, de website van de school en de afsprakennota.


        Artikel 2

        De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximum capaciteit bereikt is.

      • Aanpassing overeenkomst Interlokale Vereniging ‘Academie Regio Tienen’

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        Op het beheerscomité van de Interlokale Vereniging ‘Academie Regio Tienen’ werd voorgesteld om een aantal aanpassingen te doen aan de overeenkomst van de ILV.

        1. Voorstel om de gemeentelijke bijdrage en de investeringsuitgave automatisch te koppelen aan de gezondheidsindex vanaf het begrotingsjaar 2023.

        De academie merkt dat, door de stijgende prijzen, deze bijdragen vaak niet meer voldoende zijn om alle kosten te betalen en vraagt om het afgesproken bedrag automatisch te koppelen aan de gezondheidsindex, vanaf het begrotingsjaar 2023. De bij het afsluiten van de overeenkomst afgesproken (referentie)bedragen zouden dan aangepast moeten worden aan de geldende index in januari van het betreffende begrotingsjaar.

         

        2. Goedkeuringstermijn jaarverslag en jaarrekening verlengen van 90 dagen naar 120 dagen.

        Omdat het beheerscomité traditioneel in juni bij elkaar komt om het jaarverslag en -rekening vast te stellen en er in de zomermaanden juli en augustus weinig gemeenteraden plaatsvinden, wordt voorgesteld om de termijn om het jaarverslag en -rekening goed te keuren van 90 naar 120 dagen op te trekken en de overeenkomst in die zin aan te passen.

        3. Investeringsuitgaven: momenteel zitten de investeringsbudgetten bij elke gemeente apart. Er wordt voorgesteld om deze kredieten naar de ILV (de beherende gemeente) te storten in functie van administratieve vereenvoudiging.

        Het systeem zoals het nu werkt, is omslachtig. Door de investeringsbudgetten rechtstreeks naar de ILV (de beherende gemeente) te storten wordt het administratief eenvoudiger. Budgettair heeft de wijziging geen impact.

         

        4. Overschotten op het budget ‘gemeentespecifieke bijdrage’ gebruiken om tekorten op ‘algemene kosten’ te dekken.

        Er is meestal een tekort op de budgetten voor 'algemene kosten' en een overschot op de 'gemeentespecifieke bijdrage'. Dit maakt dat er verschillende betaalbewegingen nodig zijn want de beherende gemeente stuurt enerzijds een betalingsverzoek om pro rata bij te dragen aan het tekort op de algemene kosten, maar het overschot op de gemeentespeficieke kosten wordt in mindering gebracht van het te betalen bedrag voor het jaar nadien. Het voorstel is om eerst het tekort op de budgetten voor de algemene kosten te verrekenen in een eventueel overschot op de gemeentespecifieke bijdrage (dat wordt dan verlaagd). Op die manier zijn er minder betaalbewegingen.

         

        De wijzigingen worden van kracht met ingang van 1 oktober 2022, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door alle deelnemende gemeenten.

        Argumentatie
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Financiële impact

        De gemeentespecifieke bijdrage en de investeringsuitgave worden gekoppeld aan de gezondheidsindex.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: artikel 9, § 1 van de overeenkomst ILV ‘Academie Regio Tienen’ wordt gewijzigd in wat volgt:

        “Alle toelagen die het schoolbestuur (de beherende gemeente) jaarlijks ontvangt van de Vlaamse Overheid (werkingstoelage, ICT-toelage en nascholingstoelage) wordt door haar ingebracht in de vereniging ter dekking van de algemene overkoepelende kosten, zoals doch niet beperkt tot de kosten voor communicatie, leerlingenagenda’s, presentiegelden voor examenjury’s, softwarelicenties, nascholingen personeel, auteursrechten, lidgelden, materialen/leveringen/diensten voor alle gemeentes bestemd, …

        Indien de ontvangen toelagen voor het kalenderjaar ontoereikend zijn om de algemene overkoepelende kosten te dekken doen de deelnemers een inbreng in de vereniging gelijk aan dit tekort, dat pro rata aan de hand van het totaal aantal inschrijvingen per gemeente in verhouding tot het totaal aantal inschrijvingen in de academie wordt verdeeld over de leden. In eerste orde zal voor deze inbreng een eventueel overschot op de gemeentespecifieke bijdrage van elke deelnemende gemeente gebruikt worden. Deelnemende gemeenten die dan nog een tekort hebben, krijgen van de beherende gemeente een betalingsverzoek, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan. De berekening van de bijdragen die de deelnemende gemeenten moeten doen om een eventueel tekort op te vullen, gebeurt door de beherende gemeente na goedkeuring van de jaarrekening.

        Indien de ontvangen toelagen voor het kalenderjaar de algemene overkoepelende kosten overstijgen wordt het surplus pro rata verdeeld over de deelnemers aan de hand van het totaal aantal inschrijvingen per gemeente in verhouding tot het totaal aantal inschrijvingen in de academie. Dit surplus wordt in mindering gebracht van de gemeentespecifieke bijdrage voor het volgende kalenderjaar zoals bepaald in §2.”

         

        Art. 2: artikel 9, § 2 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:

        “Elke deelnemer doet jaarlijks een gemeentespecifieke financiële bijdrage aan de vereniging ter dekking van de specifieke verbruikskosten die de vereniging in elke deelnemende gemeente maakt, waaronder begrepen zijn doch niet beperkt tot de kosten voor technische benodigdheden voor rechtstreeks gebruik, diensten en onderhoudscontracten technische benodigdheden, beheers- en werkingskosten informatica, erelonen en honoraria, receptie- en representatiekosten, onderhoud klas- en verhuurinstrumentarium, prijsuitdelingen, kantoorbenodigdheden voor rechtstreeks gebruik, documentatie, abonnementen, verbruiksgoederen nodig voor de opleiding van de leerlingen, andere administratiekosten, …

        Deze gemeentespecifieke bijdrage wordt voor het begrotingsjaar 2020 tot en met het begrotingsjaar 2022 als volgt berekend: 40 euro per jaar per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst en 20 euro per jaar per inschrijving podiumkunsten. Deze vastgelegde referentiebedragen worden vanaf het begrotingsjaar 2023 jaarlijks vermenigvuldigd met de aanpassingscoëfficiënt A, die als volgt berekend wordt:

        A = (CX-1/CX2020),

        waarbij :

        1° CX-1 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar X-1

        2° CX2020 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar 2020

        De beherende gemeente berekent jaarlijks deze bijdragen per gemeente op basis van te telling van het aantal leerlingen op 1 oktober en zendt een betalingsverzoek aan de deelnemers, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan. Indien in een kalenderjaar de door een deelnemende gemeente betaalde gemeentespecifieke bijdrage hoger ligt dan de werkelijke specifieke verbruikskosten die effectief in die gemeente werden gemaakt, dan wordt het surplus in eerste orde gebruikt voor het aanzuiveren van eventuele tekorten op de algemene kosten. Blijft er dan nog een surplus, dan wordt dat in mindering gebracht van de gemeentespecifieke bijdrage voor het volgende kalenderjaar.”

         

        Art. 3: artikel 15, § 3 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:

        “De jaarrekening is goedgekeurd door de gemeenteraad indien de gewone meerderheid ze goedkeurt. Indien de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen binnen de 120 dagen na de voorlegging, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.”

        Art. 4: artikel 10, § 3 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:

        “Naast de bijdragen voorzien in art. 9 en de budgetten voor de kosten voor infrastructuur en didactisch materiaal zoals bepaald in art. 10, § 1 worden de jaarlijkse bijdragen voor investeringen van elke deelnemende gemeente als volgt bepaald:

         

        •             Voor de podiumkunsten:

        o Budget voor aankoop instrumenten: 15 euro per inschrijving muziek (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)

        o Budget voor informatica en audiomateriaal: 5,50 euro per inschrijving podiumkunsten (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)

         

        •             Voor de beeldende en audiovisuele kunst:

        o Budget voor rollend materieel, installatie machines en klasuitrusting: 13 euro per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)

        o Budget voor informatica en audiomateriaal: 6,20 euro per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)

         

        • Budget voor meubilair, inrichting en andere: wordt jaarlijks voor elke deelnemende gemeente bepaald door het beheerscomité

         

        Deze vastgelegde referentiebedragen gelden voor het begrotingsjaar 2020 tot en met het begrotingsjaar 2022. Ze worden vanaf het begrotingsjaar 2023 jaarlijks vermenigvuldigd met de aanpassingscoëfficiënt A, die als volgt berekend wordt:

        A = (CX-1/CX2020),

        waarbij :

        1° CX-1 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar X-1

        2° CX2020 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar 2020

        De beherende gemeente berekent jaarlijks de bijdragen voor investeringen per gemeente op basis van te telling van het aantal leerlingen op 1 oktober en zendt een betalingsverzoek aan de deelnemers, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan.”

         

         

        Art. 5: De wijzigingen aan de overeenkomst ILV ‘Academie regio Tienen’ worden van kracht met ingang van  op 1 oktober 2022, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door alle deelnemende gemeenten.

    • Bijkomende agendapunten

      • Onderhoud binnenplein van de gebouwen van de Brouwerij Loriers

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philip Collaers, Raadslid
        Feiten en context

        op vraag van Johan Bollens - Vooruit fractie, wordt volgend agendapunt toegevoegd aan de raadsagenda:

        Het Binnenplein van de gebouwen van de Brouwerij Lorier zijn momenteel een kleine wildernis aan het worden.

        De vraag is heel eenvoudig : wie dient dit te onderhouden : De gemeente

                                                                                                              De bewoners

                                                                                                              Iemand anders

        De bewoners van de appartementen beklagen zich over gebrekkig of zelfs niet onderhouden van het binnenplein.

         

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Joris Verbaeten, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Resultaat: Met 16 niet gestemd

De voorzitter sluit de zitting op 13/09/2022 om 20:15.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter