De voorzitter opent de zitting op 08/11/2022 om 20:04.
De burgemeester-voorzitter verklaart dat alle raadsleden uitgenodigd zijn voor het onthaal van nieuwe inwoners op zondag 13.11.2022 vanaf 13u30, de algemeen directeur bezorgt het programma.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 11.10.2022 goed.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Op 10.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Mevr Mies Matthijs, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone en gewone algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023 als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Interleuven.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
Op 14.10.2022 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 14.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 22/06/2022
3. Activiteitenplan 2023
4. Budgetten en werkingsbijdragen 2023
5. Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 (statuten art. 15.2) – gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 omzetten naar kapitaal
(statuten art. 15.2)
6. Diversen:
6.1. Eventuele bestuurswissels
6.2. …
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Mevr Conny Gevens , wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde op de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 14.12.2022 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging Riobra.
op 19.09.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 19.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023
alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De Raad besluit:
Artikel 1: Filip Havet, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Riobra.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2022 van Riobra als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Riobra.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging IVERLEK.
Er werd de uitnodiging van de algemene vergadering van IVERLEK van 22.09.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Een dossier met documentatiestukken (bijgevoegd in bijlage bij dit dossier) werd aan de gemeente per brief van 22.09.2022 overgemaakt.
ARTIKEL 1 [agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de bijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 22 december 2022.
ARTIKEL 2 [dossier tramontana]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Iverlek voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de stad/gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Iverlek zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
ARTIKEL 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van de zetel en de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen en van het fusievoorstel en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
ARTIKEL 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VAN DE GEMEENTEN STEENOKKERZEEL EN KAMPENHOUT]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Iverlek door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Iverlek van de activiteit gas verbonden aan de uittredende gemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek wordt verzocht de toetreding voor de activiteit gas van de gemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel te willen aanvaarden.
ARTIKEL 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN PBE DOOR IVERLEK MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS ZENNE-DIJLE]
ARTIKEL 8 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS LIMBURG NAAR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VERBONDEN AAN DE OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING PBE]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit gas van de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw te willen aanvaarden.
ARTIKEL 9
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 10
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 22 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 11
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
Op 31.10.2022 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 16.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Goedkeuring verslag AV 24.06.2022
2. Goedkeuring begroting 2023 (document 1)
3. Goedkeuring jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
Carine Winnen (OCMW Zoutleeuw) - vervangt Ilse Beelen
Tim Timmermans (gemeente en OCMW Haacht) – vervangt Steven Swiggers
5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Holsbeek - Lubbeek voor de periode april 2023-maart 2025
Anne Vangoidsenhoven (gemeente Holsbeek) ter vervanging van Hugo Simoens
6. Varia
Artikel 1: Stefke Puttemans, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 16.12.2022 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en IGO.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
Op 20.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 21.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 22 juni 2022
2. Tarieven vanaf 01.01.2023
3. Budget 2023 en meerjarenplanning
4. Varia
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.
Tennisclub Tennifun vraagt een renteloze lening aan ter financiering van de installatie van een luchthal om de trainingen en wedstrijden in de herfst en winter ter plaatse te kunnen laten doorgaan.
Deze renteloze lening heeft een zeer beperkte financiële weerslag, daar het volledige bedrag terugbetaald wordt, over een periode van 10 jaar.
Art 1 – Er wordt een renteloze lening goedgekeurd van 60.000 € ter financiering van de installatie van een luchthal van tennisclub Tennifun.
Deze lening is terug te betalen over een looptijd van 10 jaar, betalingen starten vanaf het tweede jaar.
Art 2 – Dit besluit wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied
Nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Van belag is ook de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleidinvan de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich in LEKP 2.0 bijkomend om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Hoegaarden aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 te willen wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3. De intekening in LEKP 2.0 moet gebeuren voor 5/12/2022.
De milieu-en klimaatraad heeft geen bezwaar tegen het intekenen op het LEKP 2.0 en volgt haar voorgaande positief advies.
De Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op bijkomende financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Raming trekkingsrecht Hoegaarden: LEKP 1.0 € 23.471 en bijkomend voor LEKP 2.0 € 8258. (definitieve toewijzing 16/1/2023- uitbetaling 30/4/2023 à uitgeven 2023, minimale uitgaven € 63.458 ). Deze bedragen gaan er van uit dat alle 300 gemeenten onderteken. De vermeldde bedragen kunnen dus nog wijzigen (lees toenemen) naar gelang het aantal ondertekeningen.
Artikel 1 De Raad besluit om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
In het kader van de overheveling van de provinciale bevoegdheden naar Vlaanderen schakelen alle Vlaamse bibliotheken over naar een nieuw Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS): Wise. Dit systeem kan de samenwerking tussen bibliotheken versterken en komt de dienstverlening ten goede.
Vanaf 1 maart 2023 maakt onze bibliotheek gebruik van het nieuwe bibliotheeksysteem.
Binnen het EBS kunnen bibliotheken kiezen voor een samenwerkingsverband.
Bib Hoegaarden sluit zich aan bij het Slim Netwerk.
Het Slim Netwerk is een organisatienetwerk van openbare bibliotheken in Vlaams-Brabant en Limburg die kiezen voor een samenwerkingsverband met een gemeenschappelijk lidmaatschap (cf. het gemeenschappelijk lidmaatschap binnen de vroegere PBS bibliotheken).
Een klant hoeft in de bibliotheken binnen dit netwerk maar één keer lidgeld te betalen. Bibliotheken bieden gebruikers de mogelijkheid om zich zonder kosten in te schrijven wanneer een geldig abonnement, dat niet automatisch jaarlijks verlengd wordt, actief is bij één van de andere bibliotheken binnen het netwerk. Nieuwe volwassen gebruikers, zonder geldig abonnement binnen het netwerk, worden ingeschreven aan een vaste jaarlijkse abonnementskost van 5 euro. Bibliotheken zijn vrij om hiervan af te wijken voor de inwoners van de eigen gemeente.
In het kader van de omschakeling naar het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS) en de toetreding tot het samenwerkingsverband Slim Netwerk, dient het dienstreglement aangepast te worden. De afspraken m.b.t. lidgeld binnen dit netwerk moeten in het reglement worden opgenomen.
De belangrijkste wijzigingen in het dienstreglement zijn:
Verder zijn er tekstuele aanpassingen gemaakt om de leesbaarheid te verhogen en is verouderde info gecorrigeerd.
De grote voordelen van het gemeenschappelijk lidmaatschap binnen het Slim Netwerk zijn een toename van het bibliotheekgebruik en een laagdrempelig en klantvriendelijk alternatief voor IBL. Leners krijgen gratis toegang tot de collecties en bibliotheekdiensten van de andere aangesloten bibliotheken binnen het netwerk.
Bib Hoegaarden grenst aan het Slim Netwerk, waarvan momenteel het merendeel van de Limburgse en Vlaams-Brabantse bibliotheken lid zijn (overzicht in bijlage).
Toetreding tot het netwerk vereist een jaarlijkse abonnementskost voor volwassen niet-inwoners. Er is geen reden om het huidige gratis lidmaatschap voor onze eigen inwoners te wijzigen.
Het nieuwe dienstreglement treedt in werking vanaf de omschakeling naar het EBS op 1 maart 2023. Tot dan blijft het huidige reglement van toepassing.
Artikel 1 Toegankelijkheid
De openbare bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen en de aanwezige materialen en informatiebronnen zijn vrij raadpleegbaar. De collecties, dienstverlening en activiteiten worden in een geest van objectiviteit afgestemd op de behoeften aan kennis, cultuur, informatie, ontmoeting en ontspanning van de hele bevolking.
Art. 2 Openingsuren
De bibliotheek is open op volgende dagen en uren:
maandag van 18.00 tot 20.00 u.
dinsdag van 14.00 tot 17.00 u.
woensdag van 14.00 tot 17.00 u.
donderdag van 14.00 tot 17.00 u.
zaterdag van 10.00 tot 12.00 u.
Sluitingsdagen worden jaarlijks vastgesteld en bekendgemaakt via de bibliotheekwebsite.
Art. 3 Inschrijving en lidgeld
Om materialen te lenen en om gebruik te maken van bepaalde bibliotheekdiensten moet je als lid geregistreerd zijn. Je wordt ingeschreven na voorlegging van de identiteitskaart of een ander geldig identiteitsbewijs. Voor de inschrijving van kinderen onder de 12 jaar is de toestemming van de ouder(s) of voogd vereist.
Na inschrijving ontvang je een lenerspas.
Bib Hoegaarden maakt deel uit van het Slim Netwerk, een samenwerkingsverband tussen bibliotheken. Je lenerspas is geldig in alle bibliotheken aangesloten op dit netwerk. Gebruikers met een geldig abonnement bij één van de andere bibliotheken binnen het netwerk, kunnen zich kosteloos inschrijven.
Gebruikers zonder geldig abonnement binnen het netwerk, betalen jaarlijks 5 euro lidgeld.
Voor personen jonger dan 18 jaar en voor inwoners van Hoegaarden is het lidmaatschap gratis.
Het lidmaatschap voor volwassen gebruikers is 12 maanden geldig.
Bij verlies van je lenerspas, wordt een nieuw pasje uitgereikt tegen betaling van 1 euro.
Je brengt de bibliotheek op de hoogte van elke adreswijziging, wijziging van e-mailadres of telefoon.
Art. 4 Privacy
Je persoonlijke gegevens die in de computer worden ingevoerd zijn vertrouwelijk en worden enkel voor bibliotheekdoeleinden in een ledenbestand bijgehouden. Als ingeschreven lener heb je recht op inzage en verbetering van je identiteitsgegevens.
De privacyverklaring van het bibliotheeksysteem kan je steeds raadplegen in de bibliotheek en op de bibliotheekwebsite.
Art. 5 Lenen
Alles is gratis te leen.
Je kan in totaal 15 materialen lenen voor een periode van 4 weken.
Leen niets uit aan anderen. Je bent verantwoordelijk voor de op jouw naam geleende bibliotheekmaterialen. Je kan een ticket opvragen waarop staat welke materialen je in je bezit hebt en wanneer ze ten laatste moeten ingeleverd worden. Je kan voor informatie, begeleiding en andere hulp steeds een beroep doen op het bibliotheekpersoneel.
Art. 6 Verlengen
Je kan materialen eenmalig met 4 weken verlengen, met uitzondering van gereserveerde werken en e-readers. Verlengen kan in de bibliotheek, telefonisch of online via ‘Mijn Bibliotheek’.
Art. 7 Reserveren
Werken die uitgeleend zijn kan je reserveren. Elke reservering kost 0,70 euro. Gereserveerde materialen dien je binnen 10 dagen af te halen. Ook niet afgehaalde reserveringen blijven te betalen. Reserveren kan in de bibliotheek, telefonisch of online via ‘Mijn Bibliotheek’.
Art. 8 Interbibliothecair leenverkeer (IBL)
De lener kan materialen uit andere bibliotheken aanvragen via het interbibliothecair leenverkeer. Voor dit leenverkeer wordt 2 euro per titel aangerekend. Deze kosten worden ook aangerekend wanneer je het materiaal niet komt afhalen. De leentermijn voor materialen van een andere bibliotheek is maximaal 4 weken. Deze materialen kunnen niet verlengd worden.
Art. 9 Inleveren
Materialen terugbrengen kan tijdens de openingsuren in de bibliotheek aan de zelfuitleenbalie. Buiten de openingsuren kunnen materialen ook gedeponeerd worden in de inleverbus (met uitzondering van e-readers, rugzakjes, grote afmetingen,…). De volgende openingsdag wordt de inleverbus geleegd en worden de materialen van je kaart gehaald.
Art. 10 Overschrijden uitleentermijn
Wie de uitleentermijn overschrijdt, betaalt een boete van 0,30 euro per week per materiaal.
Bij betwisting van de inleverdatum zijn de gegevens van de uitleenadministratie beslissend.
Van zodra de leentermijn één week is overschreden, wordt per mail of per brief een herinnering verstuurd. Indien hier niet op wordt gereageerd, volgt een tweede herinnering.
Vijf weken na de inleverdatum wordt een laatste aanmaning verstuurd per brief. Deze brief is de laatste kans om de materialen in te leveren en vervangingskosten te vermijden.
Volgt hierop nog steeds geen reactie, dan wordt het lidmaatschap volledig geblokkeerd. De lener kan de materialen niet meer inleveren en de kosten niet meer betalen in de bibliotheek.
De verdere afhandeling gebeurt door de financiële dienst.
De verzendingskosten van alle brieven zijn ten laste van de lener.
Art. 11 Verlies of beschadiging van materialen
Voor je materialen leent, dien je ze na te kijken op beschadiging en volledigheid. Bij een probleem dien je de bibliotheekmedewerkers hiervan op de hoogte te stellen voor je de bib verlaat. Zoniet kan jij ervoor aansprakelijk worden gesteld. Zonder voorafgaande opmerkingen word je geacht de materialen in goede staat te hebben ontvangen.
Bij verlies, diefstal of volledige beschadiging van materialen, wordt een vervangingskost aangerekend. Totale beschadiging is een beschadiging die een normaal gebruik onmogelijk maakt. Bij gedeeltelijke beschadiging van een materiaal bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding volgens billijkheid.
Art. 12 Openstaande bedragen
Wanneer je een openstaande schuld van 10 euro bereikt (lidgeld niet meegerekend) wordt je lidmaatschap geblokkeerd. Je dient het openstaande bedrag te betalen vooraleer je opnieuw materialen kan lenen.
Een openstaand bedrag moet binnen de drie maanden betaald worden. Wanneer je langer dan drie maanden wacht met betalen, ontvang je een betalingsverzoek. Volgt hierop geen reactie, dan wordt het lidmaatschap geblokkeerd en kunnen de kosten niet meer worden betaald in de bibliotheek. De verdere afhandeling gebeurt door de financiële dienst.
Art. 13 Aansprakelijkheid
De bibliotheek kan niet aansprakelijk worden gesteld voor defecten of schade aan eigen toestellen door het gebruik van geleende materialen, en evenmin voor beschadiging of diefstal van persoonlijke voorwerpen in de bibliotheek. De bibliotheek kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor het al dan niet ontvangen van e-mails.
Art. 14 Internetgebruik
De bibliotheek beschikt over wifi. Alle bezoekers mogen gratis gebruik maken van dit draadloos netwerk.
Tijdens de openingsuren kan je ook gratis terecht op één van de beschikbare internetpc's.
Je kan kopiëren en printen tegen betaling:
kopie/print A4: 0,10 euro per blad
kopie/print A3: 0,20 euro per blad
De bepalingen van het auteursrecht dienen nageleefd te worden.
Het misbruiken van de computer of de toegang tot internet leidt tot sancties: het vergoeden van de veroorzaakte schade, tijdelijke of definitieve uitsluiting van het gebruik van internet en bij ernstige vergrijpen juridische vervolging.
Art. 15 Huisregels
Je moet de rust in de bibliotheek respecteren. Dieren zijn niet toegelaten, met uitzondering van assistentiehonden. Op het sluitingsuur moet iedereen de bibliotheek verlaten.
Art. 16 Naleving dienstreglement
Door je in te schrijven in de bibliotheek aanvaard je dit reglement, waarvan je een exemplaar ontvangt bij inschrijving of op verzoek. Het reglement is eveneens raadpleegbaar op de bibliotheekwebsite. Bij het niet naleven van het dienstreglement kan de lenerspas geblokkeerd worden. Bovendien kunnen leners die zich niet aan het dienstreglement houden door de bibliothecaris voor een bepaalde of onbepaalde duur het gebruik van de bibliotheek geweigerd worden.
Art. 17 Afwijkingen en onvoorziene gevallen
De bibliothecaris kan afwijkingen toestaan, met name aan bezoekers die actief betrokken zijn bij de leesbevordering, aan instellingen van onderwijs of sociale welzijnszorg, aan gemeente- en OCMW-personeel, aan minder mobiele inwoners of naar aanleiding van promotieactiviteiten. Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld.
Art. 18 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023. Alle voorgaande reglementen worden door dit reglement opgeheven.
het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA)
De opdracht betreft een raamovereenkomst voor aankoop van ICT-, Audiovisueel en Netwerk materiaal:
ICT Materiaal is onmogelijk weg te denken in een modern lokaal bestuur. Door de steeds snellere en verdere digitalisering is er meer en meer ICT materiaal nodig.
Door de recente corona maatregelen is het duidelijk geworden dat een lokaal bestuur snel moet kunnen schakelen om de dienstverlening te kunnen blijven garanderen. Daarom is een raamovereenkomst waarbij men snel en met een beperkte administratieve overhead het noodzakelijke materiaal kan aanschaffen onontbeerlijk.
De raamovereenkomst is opgesplitst in 3 percelen:
Perceel 1: ICT Materiaal
Perceel 2: Audiovisueel materiaal en diensten
Dit perceel bevat:
Naast het materiaal verwachten we ook dat de leverancier advies geeft i.v.m de optimale inrichting en opzet van deze systemen en dat de leverancier de nodige installaties hiervoor kan uitvoeren (inclusief het voorzien van bijvoorbeeld bekabeling).
Perceel 3: Netwerkmateriaal en diensten
Dit perceel bevat:
Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogste bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info over virtuele centrumsteden en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.
Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:
- Perceel 1: ICT Materiaal: Centralpoint België N.V., Nieuwlandlaan 111, 3200 Aarschot
- Perceel 2: Audiovisueel materiaal en diensten: IT1, Steenkaaistraat 14, 9200 Dendermonde
- Perceel 3: Netwerkmateriaal en diensten: Simac NV, A. De Coninckstraat 5, 3070 Kortenberg
VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;
- De overheidsopdracht “Raamovereenkomst ICT-, Audiovisueel- en Netwerk materiaal 2021/004” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;
- Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen.
- VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van 10 afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding voor ICT materiaal heeft tegen de beste prijs en kwaliteit, op alle hierbij betrokken gebieden.
- Het bestek en de evaluaties gebeurde onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 8 openbare besturen en VERA.
- De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
- Dat de daartoe bestemde kredieten ingeschreven zijn in het meerjarenplan 2020 – 2025.
Art1.
De gemeenteraad neemt hierbij kennis dat de opdracht “Raamovereenkomst ICT-, Audiovisueel- en Netwerk materiaal 20210/004” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant werd toegewezen aan:
• Centralpoint België N.V., Nieuwlandlaan 111, 3200 Aarschot voor perceel 1 - ICT materiaal.
• IT1, Steenkaaistraat 14, 9200 Dendermonde voor perceel 2 - Audiovisueel materiaal en diensten
• Simac NV, A. De Coninckstraat 5, 3070 Kortenberg voor perceel 3 - Netwerkmateriaal en diensten
Art. 2
De looptijd van het raamcontract van de opdracht in artikel 1 bedraagt 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 voor perceel 1, 18 juli 2022 voor perceel 2 en 10 juni 2022 voor perceel 3 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
Art.3
Eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract zullen worden uitgevoerd via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.
Naar aanleiding van de actualisatie van het globaal preventieplan (GPP) is het noodzakelijk een beleidsverklaring welzijn vast te stellen. Dit GPP wordt besproken op het syndicaal overleg dd 21.11.2022.
artikel 1 - Volgende beleidsverklaring welzijn van het Lokaal Bestuur Hoegaarden (gemeente/OCMW en gemeentelijk onderwijs) wordt goedgekeurd :
Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) wil de kans op menselijke schade minimaliseren, door een preventiebeleid uit te werken voor alle aspecten van Welzijn op het werk.
Bij het realiseren van doelstellingen, erkent het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) het belang van het welzijn van de werknemers. Het preventiebeleid wordt daarom geïntegreerd in het algemene beleid van het bestuur en sluit aan bij onze missie en visie.
Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) zal de nodige middelen beschikbaar stellen om het preventiebeleid te kunnen realiseren.
De welzijnsdoelstellingen van ons bestuur zijn:
Verzorgen van een correct onthaal van nieuwe medewerkers, opleiden en begeleiden/coachen van de medewerkers vinden we ook heel belangrijk. Een aangename werksfeer is primordiaal en wordt bevorderd door het management, waarbij ook van iedere medewerker een positieve inbreng verwacht wordt.
Geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk worden als onaanvaardbaar beschouwd en zullen terdege worden aangepakt.
De werkgever, de hiërarchische lijn zullen hun verantwoordelijkheid opnemen om deze doelstellingen na te streven. Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) verwacht dat alle medewerkers zich ten volle inzetten om het preventiebeleid toe te passen in de uitvoering van hun werk.
De voorzitter sluit de zitting op 08/11/2022 om 20:23.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter