Terug
Gepubliceerd op 26/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 08/11/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen

De voorzitter opent de zitting op 08/11/2022 om 20:04.

De burgemeester-voorzitter verklaart dat alle raadsleden uitgenodigd zijn voor het onthaal van nieuwe inwoners op zondag 13.11.2022 vanaf 13u30, de algemeen directeur bezorgt het programma.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 11.10.2022 goed.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Interleuven buitengewone en gewone algemene vergadering 18.01.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
        Op 10.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone en gewone  algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Mevr Mies Matthijs, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone en gewone  algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone en gewone  algemene vergadering van Interleuven van 18.01.2023 als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Interleuven.

      • Ecowerf bijzondere algemene vergadering 14.12.2022: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
        Op 14.10.2022 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 14.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:

              1.     Samenstelling bureau

              2.     Goedkeuring verslag algemene vergadering 22/06/2022

              3.     Activiteitenplan 2023

              4.     Budgetten en werkingsbijdragen 2023

              5.     Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 (statuten art. 15.2) – gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 omzetten naar kapitaal

                     (statuten  art.   15.2)

              6.     Diversen:

                     6.1. Eventuele bestuurswissels

                     6.2. …

         

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Mevr Conny Gevens , wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde op de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 14.12.2022 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.

      • Riobra buitengewone algemene vergadering 19.12.2022: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging Riobra.
        op 19.09.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 19.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda

        1.    Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023

               alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.

        2.      Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.

        3.      (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

        4.      Statutaire benoemingen.

        5.      Statutaire mededelingen.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad besluit:

        Artikel 1: Filip Havet, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Riobra.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2022 van Riobra als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Riobra.

      • Iverlek buitengewone algemene vergadering 22.12.2022: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging IVERLEK.
        Er werd de uitnodiging van de algemene vergadering van IVERLEK van 22.09.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.

        Een dossier met documentatiestukken (bijgevoegd in bijlage bij dit dossier) werd aan de gemeente per brief van 22.09.2022 overgemaakt.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        ARTIKEL 1 [agenda]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de bijgevoegde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 22 december 2022.

         

        ARTIKEL 2 [dossier tramontana]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Iverlek voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken.  Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.

        Deze uitbreiding van de aansluiting van de stad/gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Iverlek zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

        De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.

        Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).

         

        ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]

        Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten. 

         

        ARTIKEL 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van de zetel en de naamswijziging.

        Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen en van het fusievoorstel en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.

         

        ARTIKEL 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]

        Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Iverlek met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.

        Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.

         

        ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VAN DE GEMEENTEN STEENOKKERZEEL EN KAMPENHOUT]

        Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Iverlek door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Iverlek van de activiteit gas verbonden aan de uittredende gemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel.

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek wordt verzocht de toetreding voor de activiteit gas van de gemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel te willen aanvaarden.

         

        ARTIKEL 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN PBE DOOR IVERLEK MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS ZENNE-DIJLE]

        • Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging PBE door de Opdrachthoudende vereniging Iverlek met naamswijziging in Fluvius Zenne-Dijle, overeenkomstig het fusievoorstel, waarbij voor PBE op 1 januari 2025 de algeheelheid van haar vermogen, omvattende alle activa en passi­va en alle rechten en plich­ten, niets uitgezonderd, noch voorbehou­den, overgedragen wordt aan Iverlek, en eveneens zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde ontwerpstatuten van de gefuseerde distributienetbeheerder ‘Iverlek met naamswijziging in Fluvius Zenne-Dijle’, onder de opschortende voorwaarden zoals opgenomen in het fusievoorstel.
        • De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek wordt verzocht de toetreding/uitbreiding van de aansluiting van de steden/gemeenten van de (voormalige) Opdrachthoudende vereniging PBE vanaf 1 januari 2025 te willen aanvaarden.
        • Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde aanwijziging door de VREG van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius Zenne-Dijle als distributienetbeheerder elektriciteit en aardgas voor het volledige grondgebied waarop PBE en Iverlek actief zullen zijn per 1 januari 2025, na de realisatie van de partiële splitsingen van de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en de actviteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE van Fluvius Limburg naar Iverlek.

         

        ARTIKEL 8 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS LIMBURG NAAR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VERBONDEN AAN DE OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING PBE]

        Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit gas van de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw te willen aanvaarden.

        ARTIKEL 9

        De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

        ARTIKEL 10

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 22 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

        ARTIKEL 11

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • IGO gewone algemene vergadering 16.12. 2022: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
        Op 31.10.2022 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 16.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:

        Agenda:
        1. Goedkeuring verslag AV 24.06.2022
        2. Goedkeuring begroting 2023 (document 1)
        3. Goedkeuring jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
        4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
           Carine Winnen (OCMW Zoutleeuw) - vervangt Ilse Beelen
           Tim Timmermans (gemeente en OCMW Haacht) – vervangt Steven Swiggers
        5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Holsbeek - Lubbeek voor de periode april 2023-maart 2025
           Anne Vangoidsenhoven (gemeente Holsbeek) ter vervanging van Hugo Simoens
        6. Varia
         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: Stefke Puttemans, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 16.12.2022 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en IGO.

      • Hofheide buitengewone algemene vergadering 21.12.2022: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
        Op 20.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 21.12.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 22 juni 2022
        2. Tarieven vanaf 01.01.2023
        3. Budget 2023 en meerjarenplanning
        4. Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:
        Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.

    • Financiën

      • Toekenning renteloze lening Tennifun

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        Tennisclub Tennifun vraagt een renteloze lening aan ter financiering van de installatie van een luchthal om de trainingen en wedstrijden in de herfst en winter ter plaatse te kunnen laten doorgaan.

         

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Financiële impact

        Deze renteloze lening heeft een zeer beperkte financiële weerslag, daar het volledige bedrag terugbetaald wordt, over een periode van 10 jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1 – Er wordt een renteloze lening goedgekeurd van 60.000 € ter financiering van de installatie van een luchthal van tennisclub Tennifun.

        Deze lening is terug te betalen over een looptijd van 10 jaar, betalingen starten vanaf het tweede jaar.

        Art 2 – Dit besluit wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.

    • Fiscaliteit

      • Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie

        Nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;

        De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

        Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;

        Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;

        Van belag is ook de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - Algemeen

        Er wordt aan de eigenaar van elke nuts­voor­ziening een retributie aan­ge­­rekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het ge­meen­telijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeen­te­we­gen.

        Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

        -     alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

        -     alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen.

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

        Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

        Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 de­cember 2025.

        Artikel 2  - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter open­lig­gende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voet­paden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. 

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

        Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onder­­­­houdswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

        Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grond­gebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.

        Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de stad/gemeente.

        Artikel 4 – Inning

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. 

        Artikel 5 – Definitief karakter

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

         

    • Milieu en duurzaamheid

      • Ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

        Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleidinvan de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

        Lokale besturen engageren zich in LEKP 2.0 bijkomend om:

        • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
        • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
        • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
        • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
          • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
            • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
            • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
          • Nieuwe uitdaging onder werf 3
            • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

         

        De Vlaamse overheid engageert zich tot:

        • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
        • Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergiën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
        • In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start-analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
        • Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
        • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
        • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’  en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030 );
        • Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
        • De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groenestroomcertificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van minister Zuhal Demir, en de voltallige Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. De Vlaamse Regering stelt voor om in samenwerking met de Federale overheid een samenwerkingsovereenkomst uit te werken om een sociaal rechtvaardige taksshift door te voeren van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers waarbij gemiddeld de energiekost van huishoudens en ondernemingen niet stijgt. Hierbij wordt gedacht aan oplossingen, zoals een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal overleg worden opgestart met het federale beleidsniveau en rekening gehouden worden met Europese beleidsinitiatieven. VVSG zal frequent op de hoogte worden gehouden. Het is ook in dit kader dat aan de lokale besturen gevraagd wordt de heffing op de ELIA-elektriciteitsmasten af te bouwen, gezien hierdoor ook de elektriciteitsfactuur verlicht wordt met 11 miljoen euro per jaar;
        • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

         

        Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Hoegaarden aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 te willen wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3. De intekening in LEKP 2.0 moet gebeuren voor 5/12/2022.

        Regelgeving
        • De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
        • De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
        • De ondertekenen door de gemeente Hoegaarden van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen?
        • Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
        • Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
        • Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van … [datum gemeenteraadsbeslissing].
        • Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
        • Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
        • Het gemeentelijk klimaatactieplan (2015) en het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 met daarin verschillende klimaat en energieacties.
        • De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 door het lokaal bestuur Hoegaarden, d.d. 12/10/2021
        • De beslissing van het College van burgemeester en schepenen tot intekening LEKP 2.0, d.d. 10/10/2022
        • De milieu-en klimaatraad heeft geen bezwaar tegen het intekenen op het LEKP 2.0 en volgt haar voorgaande positief advies.

        • Sjabloon voor de gemeenteraadsbeslissing
        Argumentatie

        De Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).

        Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op bijkomende financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht. 

        Financiële impact

        Raming trekkingsrecht Hoegaarden: LEKP 1.0 € 23.471  en bijkomend voor LEKP 2.0 € 8258. (definitieve toewijzing 16/1/2023- uitbetaling 30/4/2023 à uitgeven 2023, minimale uitgaven € 63.458 ). Deze bedragen gaan er van uit dat alle 300 gemeenten onderteken. De vermeldde bedragen kunnen dus nog wijzigen (lees toenemen) naar gelang het aantal ondertekeningen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 De Raad besluit om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.

    • Vrije tijd - Bibliotheek

      • Aanpassing dienstreglement bibliotheek

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        In het kader van de overheveling van de provinciale bevoegdheden naar Vlaanderen schakelen alle Vlaamse bibliotheken over naar een nieuw Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS): Wise. Dit systeem kan de samenwerking tussen bibliotheken versterken en komt de dienstverlening ten goede.
        Vanaf 1 maart 2023 maakt onze bibliotheek gebruik van het nieuwe bibliotheeksysteem.

        Binnen het EBS kunnen bibliotheken kiezen voor een samenwerkingsverband.
        Bib Hoegaarden sluit zich aan bij het Slim Netwerk.
        Het Slim Netwerk is een organisatienetwerk van openbare bibliotheken in Vlaams-Brabant en Limburg die kiezen voor een samenwerkingsverband met een gemeenschappelijk lidmaatschap (cf. het gemeenschappelijk lidmaatschap binnen de vroegere PBS bibliotheken).
        Een klant hoeft in de bibliotheken binnen dit netwerk maar één keer lidgeld te betalen. Bibliotheken bieden gebruikers de mogelijkheid om zich zonder kosten in te schrijven wanneer een geldig abonnement, dat niet automatisch jaarlijks verlengd wordt, actief is bij één van de andere bibliotheken binnen het netwerk. Nieuwe volwassen gebruikers, zonder geldig abonnement binnen het netwerk, worden ingeschreven aan een vaste jaarlijkse abonnementskost van 5 euro. Bibliotheken zijn vrij om hiervan af te wijken voor de inwoners van de eigen gemeente.

        In het kader van de omschakeling naar het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS) en de toetreding tot het samenwerkingsverband Slim Netwerk, dient het dienstreglement aangepast te worden. De afspraken m.b.t. lidgeld binnen dit netwerk moeten in het reglement worden opgenomen.

        De belangrijkste wijzigingen in het dienstreglement zijn:

        • Het lidmaatschap moet jaarlijks hernieuwd worden.
        • Volwassen niet-inwoners zonder geldig abonnement binnen het netwerk betalen een vaste jaarlijkse abonnementskost van 5 euro. Voor de inwoners van Hoegaarden (en deelgemeenten) en voor gemeente- en OCMW-personeel blijft het lidmaatschap gratis.
        • De leen- en verlengtermijn van 1 maand wordt aangepast naar 4 weken (28 dagen) omwille van praktische overwegingen (m.b.t. de werking van de leenmethode in het nieuw bibliotheeksysteem).

        Verder zijn er tekstuele aanpassingen gemaakt om de leesbaarheid te verhogen en is verouderde info gecorrigeerd.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.
        • Gemeentelijke reglement participatie, goedgekeurd door de gemeenteraad van 04.06.2019 waarbij de bibliotheekraad als beheersorgaan onderdeel werd van de cultuurraad.
        • Gemeenteraadsbesluit van 01.06.2021 over de goedkeuring van het dienstreglement bibliotheek.
        • Het advies van de cultuurraad, d.d. 6.11.2022
        • De Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek met vzw Cultuurconnect ondertekend 26.6.2020, waarin onder meer de toetreding tot het eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS) werd geregeld.
        Argumentatie

        De grote voordelen van het gemeenschappelijk lidmaatschap binnen het Slim Netwerk zijn een toename van het bibliotheekgebruik en een laagdrempelig en klantvriendelijk alternatief voor IBL. Leners krijgen gratis toegang tot de collecties en bibliotheekdiensten van de andere aangesloten bibliotheken binnen het netwerk.
        Bib Hoegaarden grenst aan het Slim Netwerk, waarvan momenteel het merendeel van de Limburgse en Vlaams-Brabantse bibliotheken lid zijn (overzicht in bijlage).

        Toetreding tot het netwerk vereist een jaarlijkse abonnementskost voor volwassen niet-inwoners. Er is geen reden om het huidige gratis lidmaatschap voor onze eigen inwoners te wijzigen.

        Het nieuwe dienstreglement treedt in werking vanaf de omschakeling naar het EBS op 1 maart 2023. Tot dan blijft het huidige reglement van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 Toegankelijkheid
        De openbare bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen en de aanwezige materialen en informatiebronnen zijn vrij raadpleegbaar. De collecties, dienstverlening en activiteiten worden in een geest van objectiviteit afgestemd op de behoeften aan kennis, cultuur, informatie, ontmoeting en ontspanning van de hele bevolking.

        Art. 2 Openingsuren
        De bibliotheek is open op volgende dagen en uren:
        maandag van 18.00 tot 20.00 u.
        dinsdag van 14.00 tot 17.00 u.
        woensdag van 14.00 tot 17.00 u.
        donderdag van 14.00 tot 17.00 u.
        zaterdag van 10.00 tot 12.00 u.
        Sluitingsdagen worden jaarlijks vastgesteld en bekendgemaakt via de bibliotheekwebsite.

        Art. 3 Inschrijving en lidgeld
        Om materialen te lenen en om gebruik te maken van bepaalde bibliotheekdiensten moet je als lid geregistreerd zijn. Je wordt ingeschreven na voorlegging van de identiteitskaart of een ander geldig identiteitsbewijs. Voor de inschrijving van kinderen onder de 12 jaar is de toestemming van de ouder(s) of voogd vereist.
        Na inschrijving ontvang je een lenerspas.
        Bib Hoegaarden maakt deel uit van het Slim Netwerk, een samenwerkingsverband tussen bibliotheken. Je lenerspas is geldig in alle bibliotheken aangesloten op dit netwerk. Gebruikers met een geldig abonnement bij één van de andere bibliotheken binnen het netwerk, kunnen zich kosteloos inschrijven.
        Gebruikers zonder geldig abonnement binnen het netwerk, betalen jaarlijks 5 euro lidgeld.
        Voor personen jonger dan 18 jaar en voor inwoners van Hoegaarden is het lidmaatschap gratis.
        Het lidmaatschap voor volwassen gebruikers is 12 maanden geldig.
        Bij verlies van je lenerspas, wordt een nieuw pasje uitgereikt tegen betaling van 1 euro.
        Je brengt de bibliotheek op de hoogte van elke adreswijziging, wijziging van e-mailadres of telefoon.

        Art. 4 Privacy
        Je persoonlijke gegevens die in de computer worden ingevoerd zijn vertrouwelijk en worden enkel voor bibliotheekdoeleinden in een ledenbestand bijgehouden. Als ingeschreven lener heb je recht op inzage en verbetering van je identiteitsgegevens.
        De privacyverklaring van het bibliotheeksysteem kan je steeds raadplegen in de bibliotheek en op de bibliotheekwebsite.

        Art. 5 Lenen
        Alles is gratis te leen.
        Je kan in totaal 15 materialen lenen voor een periode van 4 weken.
        Leen niets uit aan anderen. Je bent verantwoordelijk voor de op jouw naam geleende bibliotheekmaterialen. Je kan een ticket opvragen waarop staat welke materialen je in je bezit hebt en wanneer ze ten laatste moeten ingeleverd worden. Je kan voor informatie, begeleiding en andere hulp steeds een beroep doen op het bibliotheekpersoneel.

        Art. 6 Verlengen
        Je kan materialen eenmalig met 4 weken verlengen, met uitzondering van gereserveerde werken en e-readers. Verlengen kan in de bibliotheek, telefonisch of online via ‘Mijn Bibliotheek’.

        Art. 7 Reserveren
        Werken die uitgeleend zijn kan je reserveren. Elke reservering kost 0,70 euro. Gereserveerde materialen dien je binnen 10 dagen af te halen. Ook niet afgehaalde reserveringen blijven te betalen. Reserveren kan in de bibliotheek, telefonisch of online via ‘Mijn Bibliotheek’.

        Art. 8 Interbibliothecair leenverkeer (IBL)
        De lener kan materialen uit andere bibliotheken aanvragen via het interbibliothecair leenverkeer. Voor dit leenverkeer wordt 2 euro per titel aangerekend. Deze kosten worden ook aangerekend wanneer je het materiaal niet komt afhalen. De leentermijn voor materialen van een andere bibliotheek is maximaal 4 weken. Deze materialen kunnen niet verlengd worden.

        Art. 9 Inleveren
        Materialen terugbrengen kan tijdens de openingsuren in de bibliotheek aan de zelfuitleenbalie. Buiten de openingsuren kunnen materialen ook gedeponeerd worden in de inleverbus (met uitzondering van e-readers, rugzakjes, grote afmetingen,…). De volgende openingsdag wordt de inleverbus geleegd en worden de materialen van je kaart gehaald.

        Art. 10 Overschrijden uitleentermijn
        Wie de uitleentermijn overschrijdt, betaalt een boete van 0,30 euro per week per materiaal.
        Bij betwisting van de inleverdatum zijn de gegevens van de uitleenadministratie beslissend.
        Van zodra de leentermijn één week is overschreden, wordt per mail of per brief een herinnering verstuurd. Indien hier niet op wordt gereageerd, volgt een tweede herinnering.

        Vijf weken na de inleverdatum wordt een laatste aanmaning verstuurd per brief. Deze brief is de laatste kans om de materialen in te leveren en vervangingskosten te vermijden.
        Volgt hierop nog steeds geen reactie, dan wordt het lidmaatschap volledig geblokkeerd. De lener kan de materialen niet meer inleveren en de kosten niet meer betalen in de bibliotheek.
        De verdere afhandeling gebeurt door de financiële dienst.

        De verzendingskosten van alle brieven zijn ten laste van de lener.

        Art. 11 Verlies of beschadiging van materialen
        Voor je materialen leent, dien je ze na te kijken op beschadiging en volledigheid. Bij een probleem dien je de bibliotheekmedewerkers hiervan op de hoogte te stellen voor je de bib verlaat. Zoniet kan jij ervoor aansprakelijk worden gesteld. Zonder voorafgaande opmerkingen word je geacht de materialen in goede staat te hebben ontvangen.

        Bij verlies, diefstal of volledige beschadiging van materialen, wordt een vervangingskost aangerekend. Totale beschadiging is een beschadiging die een normaal gebruik onmogelijk maakt. Bij gedeeltelijke beschadiging van een materiaal bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding volgens billijkheid.

        Art. 12 Openstaande bedragen
        Wanneer je een openstaande schuld van 10 euro bereikt (lidgeld niet meegerekend) wordt je lidmaatschap geblokkeerd. Je dient het openstaande bedrag te betalen vooraleer je opnieuw materialen kan lenen.
        Een openstaand bedrag moet binnen de drie maanden betaald worden. Wanneer je langer dan drie maanden wacht met betalen, ontvang je een betalingsverzoek. Volgt hierop geen reactie, dan wordt het lidmaatschap geblokkeerd en kunnen de kosten niet meer worden betaald in de bibliotheek. De verdere afhandeling gebeurt door de financiële dienst.

        Art. 13 Aansprakelijkheid
        De bibliotheek kan niet aansprakelijk worden gesteld voor defecten of schade aan eigen toestellen door het gebruik van geleende materialen, en evenmin voor beschadiging of diefstal van persoonlijke voorwerpen in de bibliotheek. De bibliotheek kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor het al dan niet ontvangen van e-mails.

        Art. 14 Internetgebruik
        De bibliotheek beschikt over wifi. Alle bezoekers mogen gratis gebruik maken van dit draadloos netwerk.
        Tijdens de openingsuren kan je ook gratis terecht op één van de beschikbare internetpc's.
        Je kan kopiëren en printen tegen betaling:
        kopie/print A4: 0,10 euro per blad
        kopie/print A3: 0,20 euro per blad
        De bepalingen van het auteursrecht dienen nageleefd te worden.
        Het misbruiken van de computer of de toegang tot internet leidt tot sancties: het vergoeden van de veroorzaakte schade, tijdelijke of definitieve uitsluiting van het gebruik van internet en bij ernstige vergrijpen juridische vervolging.

        Art. 15 Huisregels
        Je moet de rust in de bibliotheek respecteren. Dieren zijn niet toegelaten, met uitzondering van assistentiehonden. Op het sluitingsuur moet iedereen de bibliotheek verlaten.

        Art. 16 Naleving dienstreglement
        Door je in te schrijven in de bibliotheek aanvaard je dit reglement, waarvan je een exemplaar ontvangt bij inschrijving of op verzoek. Het reglement is eveneens raadpleegbaar op de bibliotheekwebsite. Bij het niet naleven van het dienstreglement kan de lenerspas geblokkeerd worden. Bovendien kunnen leners die zich niet aan het dienstreglement houden door de bibliothecaris voor een bepaalde of onbepaalde duur het gebruik van de bibliotheek geweigerd worden.

        Art. 17 Afwijkingen en onvoorziene gevallen
        De bibliothecaris kan afwijkingen toestaan, met name aan bezoekers die actief betrokken zijn bij de leesbevordering, aan instellingen van onderwijs of sociale welzijnszorg, aan gemeente- en OCMW-personeel, aan minder mobiele inwoners of naar aanleiding van promotieactiviteiten. Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld.

        Art. 18 Inwerkingtreding
        Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023. Alle voorgaande reglementen worden door dit reglement opgeheven.

    • Informatica

      • Aankoop ICT materiaal via raamovereenkomst VERA

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA)

        Argumentatie

        De opdracht betreft een raamovereenkomst voor aankoop van ICT-, Audiovisueel en Netwerk materiaal:

        ICT Materiaal is onmogelijk weg te denken in een modern lokaal bestuur. Door de steeds snellere en verdere digitalisering is er meer en meer ICT materiaal nodig.

        Door de recente corona maatregelen is het duidelijk geworden dat een lokaal bestuur snel moet kunnen schakelen om de dienstverlening te kunnen blijven garanderen. Daarom is een raamovereenkomst waarbij men snel en met een beperkte administratieve overhead het noodzakelijke materiaal kan aanschaffen onontbeerlijk.

        De raamovereenkomst is opgesplitst in 3 percelen:

        • perceel 1 is op dd 17/03/2022 gegund
        • perceel 2 is op dd 18/07/2022 gegund
        • perceel 3 is op dd 10/06/2022 gegund

        Perceel 1: ICT Materiaal

        • Dit perceel bevat: Desktop PC’s, Schermen, Laptops & Docking stations, Tablets, Smartphones en divers klein ICT materiaal.
        • We zoeken een professionele partner die snel ICT materiaal kan leveren uit een groot assortiment.
        • Het raadplegen van de prijzen en het plaatsen van de bestellingen moeten online via een webshop kunnen gebeuren.

        Perceel 2: Audiovisueel materiaal en diensten

        Dit perceel bevat:

        • Grote schermen en beamers, zowel touch als klassiek
        • Interactieve digitale borden
        • Audiovisueel Materiaal (versterker, luidspreker, microfoons, camera’s,…) voor het inrichten van vergaderzalen
        • Kiosk PC’s
        • Indoor infoborden en de nodige software voor aansturing
        • Oplossingen om draadloos te presenteren

        Naast het materiaal verwachten we ook dat de leverancier advies geeft i.v.m de optimale inrichting en opzet van deze systemen en dat de leverancier de nodige installaties hiervoor kan uitvoeren (inclusief het voorzien van bijvoorbeeld bekabeling).

        Perceel 3: Netwerkmateriaal en diensten 

        Dit perceel bevat:  

        • Netwerkapparatuur (Firewalls, Switches, Indoor & Outdoor wireless access points,…) om de hoofdinrichting van een lokaal bestuur en al hun bijlocaties met elkaar te verbinden en te voorzien van een performant lokaal netwerk. 
        • Analyse, installatie, beheer, onderhoud en ondersteuning van dit netwerk
        • Monitoring en rapportering 

         

        Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.

        Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :

        • Lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, VZW’s,… niet-limitatieve lijst) in de provincie Vlaams-Brabant die toegetreden zijn tot een door VERA opgericht samenwerkingsverband, hierna verder genaamd “virtuele centrumstad” of “samenwerking”. Dit geldt zowel voor de bestaande virtuele centrumsteden (Noord, STAD, Hageland, Luchthaven, Groene Rand, Brabantse Kouters, Lambiek, ADD-ICT) en samenwerkingen (Politie OOST, Politie WEST en Regionale landschappen Vlaams-Brabant), als voor de nog op te richten virtuele centrumsteden of samenwerkingen. Inschrijvers moeten er rekening mee houden dat de totale omvang van de leveringen of diensten kan stijgen in de ondergenoemde twee gevallen:
          • Bij toetreding van een lokale overheid, die nog geen deel uitmaakte van een virtuele centrumstad of samenwerking, tot een bestaande virtuele centrumstad of samenwerking;
          • Bij oprichting van een nieuwe virtuele centrumstad of samenwerking, waardoor ook de lokale overheden in deze regio van deze raamovereenkomst gebruik kunnen maken.

        Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogste bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info over virtuele centrumsteden en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden 

        • Leden en toekomstige leden van de interlokale vereniging IT-punt. Meer info kan je vinden op: https://www.it-punt.be/it-punt-in-het-kort 
        • VERA (Autonoom provinciebedrijf)
        • Provinciebestuur Vlaams-Brabant inclusief provinciale VZW's en provinciale scholen

         

        Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.

        Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.

        Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:

        -       Perceel 1: ICT Materiaal: Centralpoint België N.V., Nieuwlandlaan 111, 3200 Aarschot

        -       Perceel 2: Audiovisueel materiaal en diensten: IT1, Steenkaaistraat 14, 9200 Dendermonde

        -       Perceel 3: Netwerkmateriaal en diensten: Simac NV, A. De Coninckstraat 5, 3070 Kortenberg

        VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;

        -       De overheidsopdracht “Raamovereenkomst ICT-, Audiovisueel- en Netwerk materiaal 2021/004” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;

        -       Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen.

        -       VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van 10 afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding voor ICT materiaal heeft tegen de beste prijs en kwaliteit, op alle hierbij betrokken gebieden.

        -       Het bestek en de evaluaties gebeurde onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 8 openbare besturen en VERA.

        -       De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief. 

        -       Dat de daartoe bestemde kredieten ingeschreven zijn in het meerjarenplan 2020 – 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art1.
        De gemeenteraad neemt hierbij kennis dat de opdracht “Raamovereenkomst ICT-, Audiovisueel- en Netwerk materiaal 20210/004” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant werd toegewezen aan:
        •    Centralpoint België N.V., Nieuwlandlaan 111, 3200 Aarschot voor perceel 1 - ICT materiaal.
        •    IT1, Steenkaaistraat 14, 9200 Dendermonde voor perceel 2 - Audiovisueel materiaal en diensten
        •    Simac NV, A. De Coninckstraat 5, 3070 Kortenberg voor perceel 3 - Netwerkmateriaal en diensten


        Art. 2
        De looptijd van het raamcontract van de opdracht in artikel 1 bedraagt 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 voor perceel 1, 18 juli 2022 voor perceel 2 en 10 juni 2022 voor perceel 3 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.

        Art.3
        Eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract zullen worden uitgevoerd via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.

    • Personeel

      • Goedkeuring beleidsverklaring welzijn

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Joris Verbaeten, Schepen
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de actualisatie van het globaal preventieplan (GPP) is het noodzakelijk een beleidsverklaring welzijn vast te stellen. Dit GPP wordt besproken op het syndicaal overleg dd 21.11.2022.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Liselore Fuchs, Conny Gevens, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        artikel 1 - Volgende beleidsverklaring welzijn van het Lokaal Bestuur Hoegaarden (gemeente/OCMW en gemeentelijk onderwijs) wordt goedgekeurd :

        Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) wil de kans op menselijke schade minimaliseren, door een preventiebeleid uit te werken voor alle aspecten van Welzijn op het werk.

        Bij het realiseren van doelstellingen, erkent het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) het belang van het welzijn van de werknemers. Het preventiebeleid wordt daarom geïntegreerd in het algemene beleid van het bestuur en sluit aan bij onze missie en visie.

        Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) zal de nodige middelen beschikbaar stellen om het preventiebeleid te kunnen realiseren.

        De welzijnsdoelstellingen van ons bestuur zijn:

        • Een preventiebeleid opstellen dat een zo veilig mogelijke werkomgeving creëert en dat voldoet aan de minimumvereisten van de welzijnswetgeving
        • Het uitvoeren van risicobeoordelingen op het niveau van organisatie, werkpost en individu
        • Het opstellen van een GPP en JAP
        • Het uitwerken van concrete procedures ter ondersteuning van preventie en welzijn op de werkvloer (bv. noodplanning, onthaalprocedure,…)
        • Een preventie- en veiligheidscultuur ontwikkelen die strookt met het algemene beleid, zowel ondersteund door het management als door de werknemers en die leidt tot:
        • Een transparante en participatieve communicatie tussen werknemers onderling en met het management
        • Een hantering van veilige werkprocessen binnen elke taak
        • Een veilig en juist gebruik van arbeidsmiddelen, beschermingsmiddelen,…
        • Een gepaste reactie en melding bij het waarnemen van fouten, gevaren of incidenten
        • Een veilige werkomgeving zowel op mentaal als op fysiek vlak

        Verzorgen van een correct onthaal van nieuwe medewerkers, opleiden en begeleiden/coachen van de medewerkers vinden we ook heel belangrijk. Een aangename werksfeer is primordiaal en wordt bevorderd door het management, waarbij ook van iedere medewerker een positieve inbreng verwacht wordt.

        Geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk worden als onaanvaardbaar beschouwd en zullen terdege worden aangepakt.

        De werkgever, de hiërarchische lijn zullen hun verantwoordelijkheid opnemen om deze doelstellingen na te streven. Het lokale bestuur HOEGAARDEN (gemeente en OCMW) verwacht dat alle medewerkers zich ten volle inzetten om het preventiebeleid toe te passen in de uitvoering van hun werk.

De voorzitter sluit de zitting op 08/11/2022 om 20:23.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter