De voorzitter opent de zitting op 11/10/2022 om 20:03.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 13.09.2022 goed.
Nav het ontslag van schepen/raadslid Tom Groeseneken, die afgevaardigde was in Zefier, is het noodzakelijk hem te vervangen in dit samenwerkingsverband.
artikel 1 - Schepen Joris Verbaeten zal Tom Groeseneken vervangen als afgevaardigde in Zefier.
De OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING VOOR CREMATORIUMBEHEER IN HET ARRONDISSEMENT LEUVEN (IGS Hofdheide) werd opgericht bij akte van 28 januari 2005 voor een duur van 18 jaar, welke verstrijkt op 28 januari 2023.
Art. 423 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt:
“Na afloop van de statutair bepaalde duur kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
De gemeenteraad dient bijgevolg te onderzoeken of zij al dan niet een verzoek wenst te richten aan IGS Hofheide om de opdrachthoudende vereniging te verlengen, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Er bieden er zich niet reëel verschillende beheersvormen aan o.w.v. volgende redenen:
- Een groot aantal van de gemeenten van Oost Vlaams-Brabant maken gebruik van het crematorium en dienen bijgevolg blijvend samen te werken voor de uitbating daarvan. De wijzen waarop een intergemeentelijke samenwerking kan georganiseerd worden zijn limitatief bepaald in het DLB.
- IGS Hofheide is eigenaar van het crematorium Hofheide, dat een belangrijk onroerend goed is met een hoge waarde. Dit onroerend goed kan niet worden toebedeeld aan één van de deelnemers en dient eigendom te blijven van een afzonderlijke rechtspersoon met een eigen vermogen. Alle beheersvormen zonder rechtspersoonlijkheid zijn bijgevolg uitgesloten.
- De gemeenten die deelnemen aan IGS Hofheide hebben geen eigen crematoria. Het is voor de werking van het crematorium van IGS Hofheide ook aangewezen dat de deelnemende gemeenten geen eigen crematorium oprichten, noch deelnemen aan een andere intergemeentelijke samenwerking die een crematorium uitbaat. Dit zou immers zorgen voor concurrentie tussen crematoria uitgebaat door dezelfde gemeenten, wat niet aangewezen is en de werking van het crematorium van IGS Hofheide zou hypothekeren. Daarom is het aangewezen dat de deelnemende gemeenten een beheersoverdracht doen aan de intergemeentelijke samenwerking.
De opdrachthoudende vereniging is de enige vorm van intergemeentelijke samenwerking met beheersoverdracht, zodat deze samenwerkingsvorm duidelijk de meest geschikte is in het belang van de deelnemende gemeenten en van IGS Hofheide.
Uit onderzoek blijkt dat het aangewezen is om IGS Hofheide te verlengen. Dit blijkt meer bepaald uit volgende feiten:
IGS Hofheide zorgt ervoor dat voor de gemeenten in de regio Oost Vlaams-Brabant een dichtbij gelegen locatie beschikbaar is voor crematie van overledenen. Binnen het aanbod aan crematoria in Vlaanderen vormt IGS Hofheide een uniek kader qua dienstverlening gekoppeld aan afscheid nemen van een overledene.
Enerzijds maken de buitengewone architectuur en locatie dat Hofheide ook buiten Oost Vlaams-Brabant gekend is, anderzijds vormen het aanbod en niveau aan dienstverlening dat Hofheide een uitzonderlijke speler is binnen de crematoria.
In de mooie omgeving die naadloos overgaat in een eenvoudige en toch imposante architectuur wordt een dienstverlening aangeboden op gebied van crematies, afscheidsplechtigheden, begraafplaats en rouwmaaltijden.
Hofheide biedt een kwaliteitsvolle dienstverlening aan, afgestemd op de regiobehoeften en de wensen van de uitvaartondernemers en nabestaanden, wat blijkt uit de tevredenheid van de betrokkenen.
Hofheide wil een vooruitstrevende rol opnemen inzake het totale gegeven van lijkbezorging, afscheid en herdenking wat tot uiting komt in o.a. de persoonlijke afscheidsplechtigheden en unieke concepten qua asbestemming zoals het urnenbos en gedenkbos.
Deelname in IGS Hofheide biedt voordelen aan de inwoners van de aangesloten gemeenten. Er is een belangrijk tariefverschil voor crematies in vergelijking met deze voor inwoners van niet-aangesloten gemeenten:
Prijzen 2022 |
aangesloten gemeente |
niet-aangesloten gemeente |
Crematie weekdag |
500 € |
575 € |
Crematie zaterdag |
550 € |
625 € |
Crematie OCMW-behoeftige |
150 € |
350 € |
Bovendien neemt het aantal crematies steeds toe: de voorbije 20 jaren is het aantal overledenen dat gecremeerd werd verdubbeld. In het eerste operationele jaar (2013) werden in Hofheide 935 crematies uitgevoerd, in 2021 waren dit er 4.396.
Ook het aandeel van het aantal crematies tegenover het aantal overlijdens vertoont een stijgende tendens: in 2010 werd in ongeveer de helft van de overlijdens gekozen voor crematie, in 2020 was dit bij bijna drie vierde van de overlijdens het geval.
De deelname is IGS Hofheide betekent bijgevolg een financieel voordeel voor steeds meer inwoners (of hun nabestaanden) van de aangesloten gemeenten.
Postcode overledene: 3320, 3321
|
aantal crematies in Hofheide |
2020 |
37 |
2021 |
36 |
1-6 2022 |
25 |
De gemeenteraad wenst bijgevolg IGS Hofheide te verlengen en dit voor de maximale duur van 18 jaar.
Artikel 1
De gemeente Hoegaarden wenst IGS Hofheide te verlengen voor de maximale duur van 18 jaar.
Artikel 2
Onderhavig besluit is te beschouwen als een verzoek tot verlenging van IGS Hofheide en wordt overgemaakt aan de raad van bestuur van IGS Hofheide, met de vraag om de verlenging van IGS Hofheide te agenderen op de algemene vergadering.
De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:
…
III Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met dit voorwerp, zoals beschreven in sub I en II van dit artikel, verband houden.
Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.
De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.
De Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius].
Fluvius wil in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;
Fluvius wil voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik ter beschikking stellen;
Fluvius voorziet per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.
Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;
Artikel 1
Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:
Artikel 2
Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan – indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
Artikel 3
De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Een kandidaat koper wenst ter realisatie van een project een stukje gemeentelijke eigendom, gelegen HOEGAARDEN, 1ste Afdeling sectie L nr 80/f/2-deel, met een oppervlakte van 20 m², aan te kopen.
Het attest van schatting van 3.08.2022 opgemaakt door dhr Jean-Luc Smolders, beëdigd landmeter-expert, wordt in bijlage bijgevoegd.
Voor de gemeente is het niet nodig om dit perceeltje in eigendom te behouden.
Artikel 1 - Een perceeltje gemeentelijke eigendom gelegen HOEGAARDEN, 1ste Afdeling sectie L nr 80/f/2-deel, met een oppervlakte van 20 m² wordt onderhands verkocht aan
minimaal de schattingsprijs van 2.500 €, op basis van de bijgevoegde akkoordverklaring door kandidaat-koper.
Art 2 – De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte van verkoop.
Een kandidaat koper wenst ter realisatie van een project een stukje gemeentelijke eigendom, gelegen HOEGAARDEN, 1ste Afdeling sectie E deel van het openbaar domein ter hoogte van Nerm 129, met een oppervlakte van 8m², aan te kopen.
Het schattingsverslag dd 20.09.2022, opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Frank Rimanque, wordt in bijlage bijgevoegd: de schatting bedraagt 1.840 €.
Voor de gemeente is het niet nodig om dit perceeltje in eigendom te behouden.
Artikel 1 - Een perceeltje gemeentelijke eigendom, gelegen HOEGAARDEN, 1ste Afdeling sectie E deel van het openbaar domein ter hoogte van Nerm 129, met een oppervlakte van 8m² wordt onderhands verkocht aan minimaal de schattingsprijs van 1.840 €, op basis van de bijgevoegde akkoordverklaring door kandidaat-koper.
Art 2 – De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte van verkoop.
Uniforme afvaltarieven vormen de basis van het afvalbeleid in onze regio. Op 26 april 2022 vond de driejaarlijkse evaluatievergadering met betrekking tot de DifTar-tarieven plaats. In bijlage vindt u een samenvattende nota van de evaluatievergadering met daarin de argumentatie en het voorstel voor wijziging van de DifTar-tarieven vanaf januari 2023. Ecowerf streeft naar uniformiteit binnen haar werkingsgebied om afvaltoerisme te
vermijden en om de communicatie zo eenvoudig mogelijk te houden. Uniformiteit van tarieven zorgt
voor begrip bij de burger.
Voor ons bestuur waren de volgende personen aanwezig op de evaluatievergadering van de DifTar-tarieven op 26 april 2022: Thibaut Deprez, Marleen Lefevre.
EcoWerf vraagt de lokale besturen om de voorgestelde tarieven met de argumenten uit de samenvattende nota te bespreken op het schepencollege.
Vervolgens zal EcoWerf, rekening houdend met uw opmerkingen, een definitief voorstel bekrachtigen op de raad van bestuur van 8 juni 2022.
In de loop van de maand juni zal aan uw gemeentebestuur een aangepast contantbelasting¬reglement overgemaakt worden. Hierover dient de gemeenteraad te stemmen in de 2de jaarhelft.
Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
De omzendbrief KB ABB-2019/2 Coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2021 betreffende de verlenging van EcoWerf en de beheersoverdrachten aan EcoWerf voor de inzameling van verschillende afvalfracties en voor de exploitatie van het recyclagepark.
De gemeente is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark;
De uitbating van het recyclagepark in de gemeente is geautomatiseerd waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd hetzij via de elektronische identiteitskaart hetzij via een toegangskaart;
De kosten voor inzameling van afval zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën;
De gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn;
De kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark zullen verhaald worden op de aanbieders via een contantbelasting;
De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting de gemeente toelaat om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren;
De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbeveling in de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit opgenomen onder punt 1.7.3 ‘Aandachtspunten van administratief-Bestuurlijke aard’, onder de titel ‘Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving’;
Artikel 1
§ 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten.
§ 2. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
- niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon;
- in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon.
§ 3. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van kleine huisdieren (cavia, konijn). Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14° Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21° Papier en karton: alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…
22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
- |
Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
Per aanbieding 360 L-container[1] |
1,89 |
1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
360 L-container |
2,00 |
2,64 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
d) Grofvuil
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep |
12,50 |
12,50 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,00 |
8,00 |
of
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
1-persoonsbed |
8,00 |
8,00 |
2-persoonsbed |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 1-zit |
8,00 |
8,00 |
Zetel: 2-zit |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 3-zit |
24,00 |
24,00 |
Stoel (2 stuks) |
8,00 |
8,00 |
(Tuin-)tafel |
8,00 |
8,00 |
e) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,84 |
|
240 L-container |
0,84 |
2,47 |
500 L-container[2] |
2,08 |
3,21 |
1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
|
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
|
Gras en blad |
0,20 |
0,20 |
|
Harde plastics |
0,08 |
0,12 |
|
Sloophout |
0,08 |
0,12 |
|
Boomstronken |
0,04 |
0,08 |
|
Snoeihout |
0,04 |
0,08 |
|
Steenafval |
0,04 |
0,08 |
|
Cellenbeton |
0,04 |
0,08 |
|
Gips |
0,04 |
0,08 |
|
Keramiek |
0,04 |
0,08 |
|
Asbest |
0,00 |
0,00 |
|
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
|
Landbouwfolie[3] |
0,18 |
0,18 |
|
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
Art 4
De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:
k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15
waarbij:
P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023
p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1
C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023
c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1
x= aanslagjaar
Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte
De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
- voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding en gebruiksrecht.
- voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, beheerskost
- voor het recyclagepark betreft het de tarieven
- Voor de inzameling op afroep: volume grofvuil (per 0.5m³) en de stukprijzen
Artikel 5
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.[4]
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van 50 euro.[5]
Artikel 8
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 9
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 10
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 11
Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark d.d. 08/12/2020 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.
Artikel 12
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 13
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.
[1] 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3.
[2] Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.
[3] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht.
[4] De gemeente beslist of ze deze paragraaf invoert of niet.
[5] De gemeente beslist of ze deze paragraaf invoert of niet.
EcoWerf richtte een schrijven aan de gemeentevennoten op 7 juni 2021 omtrent de uitbouw van een regionaal zwerfvuil- en sluikstortbeleid. EcoWerf breidt haar dienstverlening op vlak van coördinatie en sensibilisatie, coaching en handhaving, uit voor de gemeenten die in de dienstverlening instappen.
EcoWerf werkte een voorstel uit dat, naast de uitbreiding van de dienst Afvalpreventie-communicatie met een extra afvalcoach-projectmedewerker, zich toespitst op handhaving in de vorm van de inzet van sluikstortcamera’s op hotspots die gekend staan voor overlast. De dienstverlening sluikstortcamera’s wordt aangeboden voor een periode van 3 jaar. De werkingsbijdrage hiervoor bedraagt 0,38 euro/inwoner/jaar. De effectieve kostprijs wordt na 3 jaar werking afgerekend met de vennoten.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 23 augustus 2021 de principiële beslissing tot de instap van dit project.
In het licht van de antwoorden van de gemeentevennoten investeerde EcoWerf in mobiele camerasystemen die ingezet kunnen worden op hotspots in de gemeente.
EcoWerf staat in voor de camera’s en treedt op als verwerker van de beelden en zal o.a. instaan voor:
- het plaatsen en registreren van de camera’s
- het leveren van de camerapictogrammen, de plaatsing ervan gebeurt in onderling overleg
- het bekijken van de beelden en het bijhouden van een dataregister
- het opstarten van een dossier in de vorm van een bestuurlijk verslag waar mogelijk en het overmaken van de vaststellingen en het bestuurlijk verslag aan de sanctionerend ambtenaar van de gemeente of desgevallend van de provincie en/of politiezone
De wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en latere wijzigingen.
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en latere wijzigingen.
De algemene Verordening Gegevensbescherming.
De afspraken hieromtrent tussen lokaal bestuur, politiezone en afvalintercommunale worden verankerd in een overeenkomst (samenwerkingsprotocol).
De beelden worden ter plaatse opgenomen en retroactief bekeken door EcoWerf.
Ze worden bewaard voor de termijn van één maand. Indien ze bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf of van schade of tot het identificeren van een dader, een ordeverstoorder, een getuige of een slachtoffer worden ze overgemaakt aan de politiezone.
EcoWerf heeft een aanvraag gedaan en aansluiting verkregen bij de beraadslaging FO nr. 18/2015 waardoor EcoWerf toegang heeft tot de Kruispuntbank van de voertuigen waardoor een nummerplaat geïdentificeerd kan worden zonder tussenkomst van de politiezone.
De korpschef verleende voor de bewakingscamera’s een positief advies op 29/06/2022.
Zoals voorzien in artikel 5,§ 2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft een positief advies betreffende de plaatsing van de tijdelijke vaste camera’s op glasbolsites en andere sluikstorthotspots door de afvalintercommunale EcoWerf.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de afvalintercommunale EcoWerf en de politiezone inzake het plaatsen en gebruiken van de tijdelijke vaste camera’s goed.
Artikel 3
De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.
Het contract ‘Milieuzorg Op School’ is een overeenkomst tussen de gemeente en de school in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant.
De school kiest best één milieuzorgthema als hoofdthema om per schooljaar rond te werken. Dit kan zijn afvalpreventie – energie – klimaat – mobiliteit – natuur – techniek- voeding – water – koesterburen. Het staat de school vrij om koppelingen te maken met andere thema's (bvb. kansarmoede, wereldburgerschap, …). Dit bevordert het werken rond integraal onderwijs.
Op elk moment tijdens het schooljaar kan er beroep gedaan worden op de gemeentelijke milieudienst die wordt ondersteund door de provinciale MOS-begeleiding. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen met de keuze van het thema, het opstellen van een actieplan, enz.
De overeenkomst loopt over 3 schooljaren maar de school is echter niet verplicht om 3 opeenvolgende jaren te werken rond ‘MOS’. De school bepaalt zelf het tempo waarop ze willen werken.
Concreet
1. Ten laatste op 15.12 wordt er bij de gemeente een projectvoorstel rond milieuzorg ingediend. Dit kan bondig, maar het voorstel dient wel de volgende punten te bevatten.
- Een actieplan
De school maakt gebruik van het MOS-actieplan. Uit het actieplan moet blijken dat alle leerlingen bij het project betrokken worden. Tevens kan uit het actieplan worden opgemaakt dat er doorheen het schooljaar op verschillende tijdstippen en met alle leerlingen op klas-, school-, en omgevingsniveau rond het gekozen thema wordt gewerkt.- Formulering doelstelling
Hier wordt kort omschreven wat de motivatie is en wat de school met dit project wil bereiken. Welke doelen worden er door de school vooropgesteld? Welke zijn de acties die de school zeker wil doen/verwezenlijken? Wat zijn de eventuele verdere mogelijkheden naar de toekomst toe?
2. De school dient op eigen initiatief en vóór 15 mei van het lopende schooljaar de projectuitwerking waarvoor ze de subsidie wenst te ontvangen in bij de gemeentelijke milieudienst. Als bijlagen voegt de school bijvoorbeeld foto’s bij, verslagjes van vergaderingen/projectbesprekingen, werkjes van de leerlingen,….
3. In juni gebeurt de eindevaluatie van het project door de gemeentelijke milieudienst, waarbij het ingediende actieplan wordt vergeleken met de effectieve resultaten. Het toegekende bedrag of het toegekende materiaal wordt op het einde van elk schooljaar, bij een positieve evaluatie, door het gemeentebestuur uitgereikt.
Subsidies voor de scholen
De gemeente kiest zelf het subsidiebedrag dat wordt opgenomen in het contract. Volgende subsidieregeling wordt voorgesteld:
De scholen ontvangen voor hun inspanningen inzake educatie en sensibilisatie een basissubsidie van maximaal € 500. De basissubsidie wordt bepaald aan de hand van volgende criteria:
Bijkomend ontvangen de scholen een mobiliteitssubsidie van € 100 wanneer ze een mobiliteitsactie rond duurzame verplaatsing van en naar de school (te voet, met de fiets of het openbaar vervoer) organiseren in haar streven naar een CO2-arme schoolomgeving.
Dit betekent dat de subsidie per school maximaal € 600 bedraagt.
Het toegekende bedrag wordt op het einde van elk schooljaar, bij een positieve evaluatie, door het gemeentebestuur uitgereikt.
Bijlage
Als bijlage het samenwerkingscontract ‘Milieuzorg Op School’ 2022-2025.
Het is noodzakelijk leerlingen te sensibiliseren rond verschillende milieu-aspecten als afvalpreventie – energie – klimaat – mobiliteit – natuur – techniek- voeding – water – koesterburen.
Lokale initiatieven kunnen bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering.
Artikel 1. De raad keurt het samenwerkingscontract ‘Milieuzorg Op School’ 2022-2025 goed tussen de gemeente Hoegaarden en de basis- of secundaire scholen (gemeentelijke en vrije scholen) in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant.
Art. 2. Na positieve eindevaluatie van de scholen een subsidiebedrag per school aan te bieden en dus jaarlijks de nodige budgetten te voorzien in de meerjarenplanning.
Aanpassing Beleidsmatige Gewenste Ontwikkelingen (BGO) Meergezinswoningen.
De oorspronkelijke 'Beleidsmatige Gewenste Ontwikkeling' (BGO) inzake meergezinswoningen werd opgemaakt om het groene en authentieke karakter van Hoegaarden te bewaren, duidelijkheid te creëren, zowel voor eigenaars als projectontwikkelaars, over waar en hoe in Hoegaarden meergezinswoningen kunnen komen, de organische groei van meergezinswoningen te kunnen opvangen, woongelegenheid voor jong en oud mogelijk te maken en om een haalbare invulling/herbestemming mogelijk te maken van erfgoedkundig belangrijk grote hoeves (en ander erfgoedkundig waardevolle grote gebouwen) in de deelgemeenten en gehuchten.
De gemeenteraad besliste in zitting van 20 april 2021 om deze 'beleidsmatige gewenste ontwikkeling' (BGO) inzake meergezinswoningen ter kennis te brengen aan de deputatie. De deputatie kan als beroepsinstantie met beleidsmatige gewenste ontwikkelingen rekening houden bij de beoordeling van stedenbouwkundige en verkavelingsaanvragen in graad van beroep.
Op 13 januari 2022 werd door de deputatie een gunstig advies gegeven met enkele opmerkingen. Op basis van deze opmerkingen werd de nota aangepast. Het besluit van de deputatie is in bijlage terug te vinden.
De aangepaste versie van de BGO werd ook besproken tijdens een vergadering van de GECORO (24 mei 2022).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aangepaste 'Beleidsmatige Gewenste Ontwikkeling' (BGO) inzake meergezinswoningen, zoals aangepast in bijlage goed. De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit. Dit reglement treedt in werking vanaf 01.11.2022.
Na een overleg met de directies van GBS Hoegaarden en Mariadal wordt er voorgesteld om de Hoegaardse scholen te laten aansluiten op het gezamenlijke aanmeldingssysteem van Tienen.
Er is geen financiële impact.
artikel 1 - De GBS Hoegaarden zal samen met Mariadal aansluiten op het aanmeldingssysteem van Tienen.
Volgende aanmeldingscriteria worden goedgekeurd:
1. Schoolkeuze, 2. Afstand (enkel domicilie), 3. Toeval
Afstand wordt in vogelvlucht vastgesteld.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Catharina wordt in bijlage toegevoegd.
De gemeentelijke exploitatietoelage bedraagt : € 15.038,15 (dankzij gecorrigeerde overschotten)
Artikel 1 - DE RAAD neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Catharina Hoegaarden.
Raadslid Liselore Fuchs van de N-VA fractie heeft volgend bijkomend agendapunt ingediend:
Raadslid Liselore Fuchs van de N-VA fractie heeft volgend bijkomend agendapunt ingediend:
Raadslid Liselore Fuchs van de N-VA fractie heeft volgend bijkomend agendapunt ingediend:
Basisscholen in Vlaanderen kunnen zich al sinds enkele jaren inschrijven voor het SportKompas, een wetenschappelijk onderbouwd oriëntatie-instrument dat kinderen uit het derde en vierde leerjaar naar de sport wijst die het beste bij hen past. Al 20.000 kinderen vonden op die manier een sport die ze graag doen en goed kunnen. Volgens mijn informatie is Hoegaarden hier nog niet bij aangesloten. Ons voorstel is om dit zo snel mogelijk te doen zodat we de kinderen in Hoegaarden op weg kunnen helpen naar een sportief en gezond leven. Zowel fysiek als mentaal. Van jongs af aan in contact komen met sport zal ervoor zorgen dat je dat op oudere leeftijd ook blijft doen. En als je meteen een sport kan kiezen die je goed ligt, omdat je ze graag doet of goed kan, zal het ook gemakkelijker zijn om de sport vol te houden.
Raadslid Herwig Princen van de fractie Gewoon Wit heeft volgend bijkomend agendapunt ingediend:
Rattenplaag in een aantal centrumstraten (maar niet enkel daar) in Hoegaarden. Welke zijn de bestrijdingsmogelijkheden? Wij verstaan van de technische dienst dat het gebruik van verdelgingsmiddelen niet meer mogelijk is, anderzijds zal niets ondernemen er enkel voor zorgen dat de plaag verder groeit. Wat stelt het College voor om deze plaag aan te pakken?
De voorzitter sluit de zitting op 11/10/2022 om 21:02.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter