Terug
Gepubliceerd op 29/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 09/11/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 09/11/2021 om 20:04.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De raad keurt het verslag van de zitting d.d. 12/10/2021 goed.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Interleuven bijzondere algemene vergadering 15.12.2021: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
        Op 7.10.2021 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven van 15.12.2021 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Stefan Puttemans, Gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de bijzondere algemene vergadering van Interleuven.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 15.12.2021 van Interleuven als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Interleuven.

      • IGO gewone algemene vergadering 17.12. 2021: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
        Op 09.09.2021 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 17.12.2021 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Goedkeuring verslag 25-06-2020
        2. Goedkeuring begroting 2022 (documenten 1 en 2)
        3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
        4. Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Stefan Puttemans, Gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 17.12.2021 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en IGO.

      • Ecowerf bijzondere algemene vergadering 15.12.2021: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteHoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
        Op 14.10.2021 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 15.12.2021 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering d.d. 23 juni 2021
        3. Financiën: Budgetten 2022, werkingsbijdragen 2022, opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2022 (art. 15.2 statuten), gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2021 om te zetten naar kapitaal (art. 15.2 statuten)
        4. Toelichting nieuwe activiteiten 2022
        5. Goedkeuring toetreding stad Aarschot tot EcoWerf
        6. Diversen
        6.1 Bestuurswissels
        6.2.     …

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:

        Artikel 1: Joris Verbaeten, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde op de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 15.12.2021 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.

      • Hofheide buitengewone algemene vergadering 15.12.2021: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
        Op 13.10.2021 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 15.12.2021 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 23 juni 2021
        2. Budget 2022 en meerjarenplanning
        3. Tarieven vanaf 1/1/2022
        4. Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:
        Artikel 1: Hans Decoster, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 15.12.2021 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.

      • Riobra buitengewone algemene vergadering 20.12.2021: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteHoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging Riobra.
        Er werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 20.12.2021 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.

        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.

        3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

        4. Statutaire benoemingen. 5. Statutaire mededelingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad besluit:

        Artikel 1: Filip Havet, raadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Riobra.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2021 van Riobra als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeenelijke afgevaardigde en Riobra.

    • Financiën

      • Kennisneming besluit gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2020

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente en het OCMW Hoegaarden ontvingen via het digitaal loket van de Vlaamse overheid het besluit van de gouverneur d.d. 21.10.2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het OCMW Hoegaarden.

        Regelgeving
        •  Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        •  Besluit Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de BBC.
        •  Ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de BBC.



        BESLUIT

        De Raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 21.10.2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het OCMW Hoegaarden.

    • Openbare werken

      • Goedkeuring wegenistracé Rommersom naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het aanleggen van een gescheiden riolering

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Raadslid
        Feiten en context

        Op 28/7/2021 werd door Fluvius System Operator CV een aanvraag ingediend voor het aanleggen van een gescheiden riolering in Rommersom, het kappen van bomen, het aanleggen van nieuwe verhardingen en het tijdelijk bemalen onder de weg, op de locatie gelegen ter plaatse Rommersom.
        De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 25/08/2021.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en latere wijzigingen voor wat betreft de bevoegdheden van de gemeenteraad - Artikel 40§1: onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.  
        • Decreet omgevingsvergunning dd 25/04/2014 - Artikel 31 §1 van het . Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. 
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning - Hoofdstuk 8, beslissing over de zaak der wegen: Artikel 47 dat als volgt bepaalt: Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
        • Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen 

        -Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren, voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

        1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

        2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

        - Artikel 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
        5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        - Artikel 8. Niemand kan een gemeenteweg, aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder de voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

        Argumentatie

        In het kader van deze aanvraag werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 04/09/2021 tot en met 03/10/2021. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend. Één bezwaarschrift gaat over de wegenis. In dit bezwaar wordt gevraagd om de nieuwe verharding vanaf de boordsteen niet tot tegen de woning te voorzien en de gevelbegroeiing te vrijwaren. De verharding wordt voorzien tot voorbij de rooilijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Tom Groeseneken, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Lynn Minnot, Mies Matthijs, Philip Collaers, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt het wegenistracé ingediend door Fluvius System Operator CV, op de locatie Rommersom, goed, mits aanpassing naar aanleiding van het bezwaar.

De voorzitter sluit de zitting op 09/11/2021 om 20:07.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter