Terug
Gepubliceerd op 17/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 10/06/2025 - 20:00

Actualisatie retributiereglement GBS Hoegaarden nav aanpassing schoolreglement

Aanwezig: Evelien Janssens, Voorzitter
Joris Verbaeten, Burgemeester
Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Filip Havet, Loes Ginckels, Schepenen
Marc Rimanque, Christel Scheepmans, Conny Gevens, Katrien Vits, Hanne Wynants, Hans van Stiphout, Joris Denhaen, Eddy Buccauw, Hilde Schoovaerts, Glenn Coenen, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Benjamin Lefevre, Raadslid
Feiten en context

Nav de aanpassing van heden van het schoolreglement worden alle bedragen opgenomen in dit reglement (hoofdstuk 25 - p 55) geactualiseerd.

Dit retributiereglement is een onderdeel van het schoolreglement.

Schepen van onderwijs Filip Havet licht deze aanpassingen toe.

Regelgeving
  • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
  • het decreet op de kostenbeheersing in het basisonderwijs dd 6.07.2007 en de officiële onderrichtingen terzake zoals maximumfactuur;
Argumentatie en klimaattoets

Overwegende dat het gepast is om democratische vergoedingen aan te rekenen voor de aan het gemeenteonderwijs verbonden kosten,

Overwegende dat sommige tarieven sterk kunnen variëren en afhankelijk zijn van externe factoren;

Overwegende dat de gemeenteschool ervoor kiest om de bijdragen van leerlingen zo laag mogelijk te houden;

Overwegende dat het derhalve aangewezen is om enkel richtprijzen en maximumtarieven te bepalen;

Overwegende dat van het moment dat de kostprijs van een dienst of product vastligt, dit aan het college van burgemeester en schepenen zal gemeld worden; 

Overwegende dat er een toenemend probleem is van onbetaalde schoolfacturen;

Overwegende dat er binnen de gemeenteschool zowel preventieve als curatieve maatregelen worden getroffen met betrekking tot schoolkosten en dat onbetaalde facturen onacceptabel zijn; 

Gelet op het overleg ter zake van de schoolraad, d.d. 20 mei 2025

 

 

 

Publieke stemming
Aanwezig: Evelien Janssens, Joris Verbaeten, Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Filip Havet, Loes Ginckels, Marc Rimanque, Christel Scheepmans, Conny Gevens, Katrien Vits, Hanne Wynants, Hans van Stiphout, Joris Denhaen, Eddy Buccauw, Hilde Schoovaerts, Glenn Coenen, Bart Hendrix
Resultaat: Met 16 niet gestemd
BESLUIT

Titel 1 : Schoolkosten

Art.1. De kosten ten laste van de ouders voor leerlingen van de gemeenteschool worden tot een maximaal bedrag beperkt. Het totale maximumbedrag stemt overeen met de door Vlaanderen bepaalde maximumfactuur, die momenteel is begrensd tot € 110 per leerling van de lagere school per schooljaar en € 55 per kleuter.  

Art. 2. Voor volgende activiteiten wordt effectief een tussenkomst van de ouders gevraagd:

-      Deelnamekosten aan zwemmen: de leerlingen betalen € 4 per zwembeurt

(17 keer per schooljaar). De leerlingen van het vijfde leerjaar zwemmen gratis.

-      Kosten voor schoolreizen, dag- en leeruitstappen. Afhankelijk van de leeftijd zullen de schoolkosten per schooljaar maximaal kunnen oplopen tot €55 per kleuter.

Voor de lagere school is het maximumbedrag voor schooluitstappen € 110 voor de leerjaren 1 tot en met 6.

-      Ook voor deelname aan openluchtklassen wordt het maximumtarief van € 550 per leerling voor 6 schooljaren gerespecteerd. Voor de correcte verdeling zie afsprakennota.

Betalende activiteiten zijn geen verplichte activiteiten. Kinderen die van hun ouders geen toelating tot deelname krijgen, worden tijdens de lesuren in de school opgevangen. Kleuters die niet deelnemen moeten door de ouders zelf opgevangen worden. 

Aan het college wordt machtiging gegeven om wijzigingen tot 25% van dit tarief vast te stellen.

Art 2 bis  Vanaf het schooljaar 2025-2026 zal er per trimester aan kinderen die ’s middags op school blijven een zorgtoelage worden gevraagd. Het betreft een bijdrage die aan ouders wordt gevraagd om het toezicht te betalen. De bijdrage geldt zowel voor kinderen die hun boterhammen opeten als kinderen die warm eten op school.
De bijdrage wordt per trimester via de schoolfactuur geïnd. Ze werd voor het eerste trimester op 14 euro, het tweede trimester eveneens 14 euro en het derde trimester 13 euro (per kind) vastgelegd. Dit valt buiten de maximumfactuur.

Art. 3. De aankoopkosten van duurzame artikelen  (bv. Turn T-shirt € 10,00) zijn ten laste van de ouders en behoren niet tot de maximumfactuur.  Aan het college wordt de machtiging gegeven om wijzigingen tot 25% van dit tarief vast te stellen.

Art. 4. Er zijn ook een aantal facultatieve uitgaven waarvoor dus geen enkele aankoopverplichting geldt. Deze kosten vallen buiten de verplichte maximumfactuur, ouders beslissen immers zelf om al/dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening: 

-          Middageten: de gemeenteschool biedt, in samenwerking met een traiteurdienst de mogelijkheid om drank en maaltijd te nuttigen in de school.  Een warme maaltijd kost € 5.50 voor kleuters en € 6.50 voor lagere schoolkinderen.  De retributie voor soep bedraagt  € 1. Kraantjeswater wordt gratis ter beschikking gesteld.

-          Er worden geen kindertijdschriften aangeboden in onze school.  De aanbieding, levering en betaling van  schoolfoto’s worden rechtstreeks geregeld via de schoolfotograaf. 

Aan het College wordt de machtiging gegeven om wijzigingen tot 25% van dit tarief vast te stellen.

Art. 5. Alle andere mogelijke ontvangsten die door de gemeenteschool worden geïnd in de loop van het schooljaar gebeuren tegen kostprijs, na een beslissing ter zake van het college van burgemeester en schepenen.

 

Titel 2 : Schoolfacturen

Art. 6. Op het einde van de maand ontvangt de ouder of daarmee gelijkgestelde persoon van de  betrokken leerling een gedetailleerde factuur van de voor die maand aangerekende kosten. Om frankeerkosten uit te sparen worden facturen meegegeven met de leerlingen (in de boekentas).

Binnen de 14 dagen na facturatie moeten alle verschuldigde bijdragen betaald worden via overschrijving met vermelding van het OGM-nummer (mededeling overschrijving).

 

Art. 7. Indien de ouders niet akkoord gaan met de aangerekende bedragen, nemen ze in eerste instantie contact op met het schoolsecretariaat en wordt samen gezocht naar een oplossing.

Officiële bezwaren en betwistingen die steunen op de toepassing van dit reglement moeten aan het college van burgemeester en schepenen schriftelijk worden meegedeeld.

 

Art. 8. Bij betaalmoeilijkheden neemt de ouder onmiddellijk contact op met de directeur.

Samen overleggen ze dan op een discrete manier om tot een praktische oplossing te komen.  Het schoolbestuur kan, in uitzonderlijke gevallen, na advies van de directeur en in samenspraak met de ouders, afwijkingen op de leerlingenbijdragen toestaan. Eventueel kan een tussenkomst via de sociale dienst van het OCMW overwogen worden.

 

Art. 9.  : Bij laattijdige betaling worden een aantal aangetekende herinneringen verstuurd:

-          Herinnering 1 volgt indien de factuur na 14 dagen niet wordt betaald. Deze herinnering is kosteloos. Betaal de herinneringsfactuur binnen de 14 dagen na ontvangst.

-          Herinnering 2 volgt indien na herinnering 1 de factuur nog niet wordt betaald.  Er wordt een administratieve boete aangerekend van € 10.

 

Art. 10. Bij niet-betaling, kan de financieel directeur van de gemeente in overleg met het college van burgemeester en schepenen beslissen om de verschuldigde som te vorderen via een incassobureau of dwangbevel dat wordt betekend bij deurwaardersexploot. De bijkomende kosten die hierbij gemaakt worden zullen aangerekend worden aan de schuldenaar. 

Art. 11 Bij een betaalachterstand kan de school aan de betrokken leerling bijkomende bestellingen weigeren.

Titel 3 : Algemene bepalingen

Art. 12. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025 en vervangt alle voorgaande retributiereglementen GBS.

Art. 13. Een afschrift van de huidige beslissing wordt bekend gemaakt via de gemeentelijke website en de website van de school, onder de openbaarheid van bestuur.