Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 20:06.

  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Goedkeuring verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Hans Decoster, Schepen
        Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 8.11.2022 goed.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Hofheide buitengewone algemene vergadering 25.01.2023: aanduiding afgevaardigde en bepaling mandaat

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Hans Decoster, Schepen
        Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
        Op 25.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 25.01.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
        Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.

        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering
        • Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking en meer in het bijzonder de artikelen 4, 39, 40, 41, 42, 44, 52, 53, 56, 59, 64, 72, 73, 74, 76 en 78 van dit decreet;.
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
        • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De agenda omvat volgende punten:
        Agenda:

        1. Verlenging IGS Hofheide voor een periode van 18 jaar

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        De gemeenteraad besluit:
        Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
        Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25.01.2023 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
        Artikel 3: Een  afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.

    • Financiën

      • Goedkeuring aanpassing 3 meerjarenplan 2020-2025 - gemeente en OCMW Hoegaarden

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Besluit Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de BBC.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de BBC.
        • Beslissing Gemeenteraad en OCMW-raad van 17 december 2019 betreffende goedkeuring origineel meerjarenplan 2020-2025
        • Beslissing Gemeenteraad en OCMW-raad van 21 december 2021 betreffende goedkeuring aanpassing 2 meerjarenplan 2020-2025
        Argumentatie

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in 2019 en 2020 elk hun deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.

        Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld, conform art.257 van het D.L.B. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

        Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 december  2021 zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1: De gemeenteraad wijzigt de kredieten van boekjaar 2022 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor boekjaar 2023 vast.

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 3 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt daarmee aanpassing 2 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.

    • Fiscaliteit

      • Aanpassing belastingreglement tweede verblijven

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
        • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
        • De omzendbrief dd 15.02.2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van Vlaams minister van binnenlands bestuur, L. Homans
        • Raadsbesluit 17.12.2019 - gemeentelijke fiscaliteit : belasting op de tweede verblijven
        Argumentatie

        Een verhoging met 200 €/per jaar van deze belasting wordt aanvaardbaar geacht.

        Financiële impact

        Deze verhoging zal ongeveer in een meeropbrengst van 3.000 € resulteren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1– Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt het tarief inzake de belasting op tweede verblijven vastgesteld op 1.200 €.

        Art 2 – De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van de aanpassing reglement op de webtoepassing van de gemeente.

        Art 3 - Dit besluit wordt overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.

      • Retributie op het takelen en bewaren van voertuigen - aanpassing tarieven

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Het huidige protocolakkoord “Bestuurlijke/ambtshalve takelingen en berging” Politiezone Getevallei loopt eind 2022 ten einde.

        Na overleg met de drie takeldiensten wordt een verlenging van dit protocolakkoord ter goedkeuring en ondertekening voorgelegd aan het politiecollege .

        Vervolgens werden de drie takeldiensten  uitgenodigd  ter ondertekening. De tarieven werden verhoogd.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • raadsbesluit dd 9.03.2021 houdende retributiereglement takelen en bewaren van voertuigen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1:      De aangepaste tarieven van de retributie takelen en bewaren van voertuigen worden als volgt vastgesteld :

        Afspraken Takeldiensten

        Alle prijzen zijn inclusief BTW (1)

        Dagtarief (08:00 u – 20:00 u)

        Vaste prijs

        Nachttarief (20:00 u – 08:00 u) (2)

        Vaste prijs

        Voertuigen MTM < 3,5 ton

        200 €

        279,5 €

        Voertuigen MTM 3,5 ton  – 7,5 ton

        550,00 €

        715 €

        Voertuigen MTM > 7,5 ton

        1.320 €

        1.650 €

         

        Nodeloze oproep  (3)

        105,5 €

        126,50 €

         

         

        Toeslag afhaalpremie Nacht + WE

         

        44,00 €

         

        Stallingskosten (vanaf 2de dag)

        13,00 € per dag

        Deze tarieven gelden vanaf 01.01.2023 tot en met 31.12.2025.

      • Goedkeuring retributiereglement op de aflevering van conformiteitsattesten

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen
        •  Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
        •  Decreet van 29 maart 2019 tot wijziging van het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996, het decreet van 15 jul 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, hierna optimalisatiedecreet woningkwaliteit
        •  Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking, hierna optimalisatiebesluit woningkwaliteit  Vlaamse Codex Wonen van 2021
        •  Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
        Argumentatie

        Het conformiteitsattest is een officiële verklaring dat een woning of kamer voldoet aan de normen inzake veiligheid, gezondheid en kwaliteit in de Vlaamse Wooncode. Aan de afgifte van een conformiteitsattest gaat steeds een conformiteitsonderzoek door een woningcontroleur vooraf, met bijhorende administratieve verwerking.
        Het is aangewezen om voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest een vergoeding vast te stellen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - Stelt het retributiereglement conformiteitsattest woningen 2023-2025 vast als volgt:

        Artikel 1 - Heft voor de periode 2023-2025 een retributie op het behandelen van een aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen overeenkomstig het BVR van 24/05/2014 inzake woningkwaliteitsbewaking.
        Artikel 2 - De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest.
        Artikel 3 - De retributie wordt betaald op het moment van de afgifte van het conformiteitsattest. Indien het conformiteitsattest wordt verzonden, moet de retributie betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in het schrijven van het lokaal bestuur.
        Artikel 4 - De retributie bedraagt:
        · 90 euro voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning
        · 90 euro voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1 775 euro per gebouw

        Artikel 5 - De retributie wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking overeenkomstig artikels 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Patrimonium

      • Aankoop percelen in Hoksem voor erosiebestrijdingsmaatregelen

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 19 januari 2021 heeft het Lokaal Bestuur Hoegaarden een omgevingsvergunning ontvangen van Fluvius. Het project omvat het aanleggen van een gescheiden riolering in Hoksem. De werken bestaan enerzijds uit de opbraak van de bestaande verharding, anderzijds uit de aanleg van een gescheiden riolering. Het project omvat ook de aanleg van nieuwe grachten voor buffering van oppervlaktewater (ter hoogte van de Bronstraat en de Ridderstraat) en de aanleg van twee bufferbekkens voor buffering van het oppervlaktewater van de omliggende landbouwgronden (ter hoogte van de Ridderstraat en de Bronstraat).

        In het kader van erosiebestrijding worden er voor de aanleg van de grachten en de twee bufferbekkens drie subsidiedossiers opgemaakt door de erosiecoördinator, in samenwerking met de gemeente Hoegaarden.

        Op 28 juni 2022 diende de technische dienst, in samenwerking met de erosiecoördinator van Igo, het subsidiedossier van het “bufferbekken Bronstraat” in bij het Departement Omgeving, dienst erosie. Om het dossier te vervolledigen moet het principieel akkoord om de percelen aan te kopen voor erosiebestrijdingsmaatregelen aan het dossier toegevoegd worden. De onderhandelingen in verband met de verkoop van deze percelen zijn lopende. De verkoopbelofte voor een gedeelte van de kadastrale percelen afdeling 1 sectie A 75 D en 275 B zijn reeds ondertekend door de eigenaars. Voor het overige perceel afdeling 1 sectie A 280 E zijn de besprekingen nog bezig.

        In de onderstaande tabel zijn de gegevens van de aan te kopen percelen vermeld. De verkoopwaarde van de percelen landbouwgrond van 6€/m² werd geschat door een beëdigde landmeter. (schattingsverslag in bijlage)

        Bufferbekken Bronstraat

        Maatregel nr.

        Kadastraal perceel nr.(s)

        Opp. (m²)

        Type grondinname

        Vergoeding (euro/m²)

        Totaal bedrag (euro)

        Varia

        24041_A_0075_D_000_00

        2.198

        Aankoop

        6,00

        13.188,00

        Varia

        24041_A_0275_B_000_00

        91

        Aankoop

        6,00

        546,00

        Varia

        24041_A_0280_E_000_00

        10.596

        Aankoop

        6,00

        63.576,00

        Totaal

         

        12.885

         

         

        77.310,00

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie

        Deze aankopen zijn noodzakelijk zijn in het kader van de erosiebestrijding

        De schattingsverslagen worden bijgevoegd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Art 1. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 75 D, met een totale oppervlakte van 2.198 m² wordt aangekocht aan de prijs van 13.188,00 €.

        Art 2. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 275 B, met een totale oppervlakte van 91 m² wordt aangekocht aan de prijs van 546,00 €.

        Art 3. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 280 E, met een totale oppervlakte van 10.596 m² wordt aangekocht aan de prijs van 63.576,00 €.

        Art 4. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de aktes van aankoop.

    • Milieu en duurzaamheid

      • Premie installatie hemelwaterput en infiltratiesysteem

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Vanaf 1 januari 2023 voorziet Fluvius ook voor gemeenten in Vlaams-Brabant, waaronder dus ook Hoegaarden, een premie voor de installatie van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening.
        Tot op heden was dit niet zo.
        Het is de keuze aan de gemeente om de gemeentelijke premie die wij hebben voor het plaatsen van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening te behouden of te schrappen of aan te passen.

        Het is aangewezen dat de gemeente een premie betaalt die overeenkomt met het verschil tussen de vroegere gemeentelijke premie en het premiebedrag van Fluvius.



        Regelgeving
        • Het decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en later wijzigingen
        • De gemeentelijke verordening inzake de afkoppeling van hemelwater met premieregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad op 09.09.2008
        Financiële impact

        Er is budget voorzien onder het artikel ACT-26/0350-00/6491000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - De gemeentelijke verordening inzake de afkoppeling van hemelwater met premieregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad op 09.09.2008 wordt ingetrokken.

        Artikel 2 - Nieuwe premieregeling met ingang van 01.01.2023 : Voor de aanleg van een hemelwaterput: gemeentelijke premie van 250 € na ontvangst van een aanvraag die voldoet aan de voorwaarden en met de voorwaarde dat er 3 of meerdere aftappunten zijn
        Voor de aanleg van een infiltratievoorziening: gemeentelijke premie van 50 € na ontvangst van een aanvraag die aan de voorwaarden voldoet.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuring reglement privaat laden elektrische voertuigen op het openbaar domein

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Het lokaal bestuur krijgt steeds vaker vragen van bewoners die niet over een private parkeerplaats beschikken en die hun elektrisch voertuig wensen  op te laden.

        Het is dus aangewezen hiervoor een reglement goed te keuren zodat er een duidelijke regeling vastgesteld wordt .

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

         

        Art. 1 Definitie

        Kabelmat: een rubberen mat voor het afdekken van kabels ter voorkomen van struikelen door passanten. Zowel het loopvlak als de onderkant zijn antislip, zodat de mat goed op zijn plaats blijft liggen.

        Art. 2 Toepassingsgebied

        Elk gebruik van het openbaar domein met als doel het privaat opladen van één of meerdere elektrische voertuigen is onderworpen aan een voorafgaandelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. Als privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein wordt beschouwd: het parkeren van een voertuig op het openbaar domein en het laden van dit voertuig via een kabel die loopt van de private woning tot aan de wagen. Het laden vanuit andere private gebouwen is verboden.

        Art. 3

        De openbare parkeerplaats voor het eigen terrein kan niet toegeëigend worden, deze blijft beschikbaar voor andere weggebruikers. De gemeente behoudt de mogelijkheid om het parkeren tijdelijk niet mogelijk te maken tijdens bijvoorbeeld wegeniswerken, in het kader van verhuizen enzovoort, alsook om een parkeerplaats definitief af te schaffen.

        Art. 4 indienen van een aanvraag

        Om private voertuigen te mogen laden op het openbaar domein, moet de eigenaar of gebruiker van het voertuig digitaal een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen via de dienst mobiliteit.

        Die aanvraag moet de volgende zaken bevatten:

        - De locatie van de woonst en het laadpunt

        - De locatie van de parkeerplaats(en) die in aanmerking komt of komen om te gebruiken voor het opladen van het voertuig

        - Een foto van deze parkeerplaats(en)

        Art. 5 Algemene voorwaarden voor het bekomen van een toelating

        Er wordt geen toelating verleend indien:

        Parkeren en opladen op het eigen terrein mogelijk is

        Op locaties waar laden en lossen of parkeren verboden is

        Het plaatsen van laadinfrastructuur op de gevel niet gewenst is, bijvoorbeeld wegens de erfgoedwaarde van het gebouw

        Een toelating kan verleend worden indien:

        Er wordt opgeladen vanop een laadpunt op het eigen terrein

        De openbare parkeerplaats direct grenst aan het voetpad aan de kant van de woning

        De afstand tussen de grens van het eigen terrein en het voertuig niet meer dan 10 meter bedraagt

        Art. 6 Uitvoeringsbepalingen

        De eigenaar of gebruiker van het voertuig is verantwoordelijk voor het op deugdelijke wijze plaatsen en afdekken van de kabel zodat andere gebruikers van het voetpad geen hinder van de kabel ondervinden en het risico op struikelen beperkt wordt. De kabelmat moet zo zwaar zijn dat hij niet door de minste windstoot wegwaait of opkrult. Er mag geen elektrische kabel over de openbare weg (rijbaan/fietspad) neergelegd worden. De kabel wordt zoveel als mogelijk langs het voetpad gelegd om de lengte die het voetpad kruist te beperken.

        De kabelmat moet de kabel over de gehele lengte die over het voetpad loopt bedekken De elektrische kabel moet in goede staat zijn De toelating geldt uitsluitend voor de duur die noodzakelijk is voor het opladen van het voertuig. Na het opladen dienen de kabel en de kabelmat onmiddellijk verwijderd te worden. Laden dient op een technisch veilige manier te gebeuren. Indien nodig geacht, kan de aanvrager verplicht worden tot een bijkomende elektrische keuring.

        Art. 7

        Het laden van het voertuig op openbaar domein, waarbij een kabel vertrekt vanuit de private woning naar het voertuig, gebeurt steeds op eigen rekening en op eigen risico. Dit betekent dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade aan derden die daaruit zou kunnen ontstaan, ondanks het beschikken over een door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde toelating. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens niet aansprakelijk voor schade berokkend door derden aan de kabel of laadinfrastructuur.

        Art. 8

        Gemaakte investeringen om te laden over de stoep (zoals het aanschaffen van kabelmatten) zullen onder geen beding worden vergoed of gecompenseerd wanneer het privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein niet langer wordt toegelaten.

        Art. 9 Beëindigen van de toelating

        De toelating is tijdelijk. Deze toelating kan door het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang ingetrokken worden en zonder dat de gemeente hiervoor tot een schadevergoeding, van welke aard dan ook, verplicht is, indien: nutsmaatschappijen en/of het gemeentebestuur ter plaatse werken moeten uitvoeren en laden daardoor niet meer mogelijk of wenselijk is niet (langer) wordt voldaan aan één of meerdere in dit reglement opgenomen bepalingen wanneer voorliggend reglement wordt afgeschaft op het moment dat een maatschappelijke oplossing geboden wordt en het privaat opladen op openbaar domein niet langer de gewenste oplossing biedt dit door het college van burgemeester en schepenen nodig wordt geacht o.w.v. redenen van algemeen belang.

        Art. 10 Sancties

        Het niet naleven van het reglement kan leiden tot maatregelen en een sanctie conform artikel 43 en artikel 115 en volgende van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei.

        Art. 11 Inwerkingtreding

        Dit reglement treedt in werking vanaf 01.01.2023.

    • Onderwijs

      • GBS Hoegaarden goedkeuring evaluatiereglement

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter
        Argumentatie

        Er werd een protocol van 20/10/2022 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap afgesloten.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1    
        §1    De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
        §2    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
        §3    De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
        §4    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
        §5    De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

        Art.2    De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

        Art.3    Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.


        Art.4    
         
        §1    De evaluator nodigt het personeelslid per mail uit voor een formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
        §2    Het personeelslid kan per mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de evaluator.  
        §3    Van het formeel functioneringsgesprek wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ondertekend door de evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de evaluator.  
        §4    De evaluator houdt de coachingshistoriek bij.

        Art.5    

        §1    De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur.
        §2    De evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per mail mee.
        §3    De evaluator stelt het evaluatieverslag op. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

        Art.6    De evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur.

    • Informatica

      • Principiële beslissing tot toetreding tot de interlokale vereniging IT-punt en goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement van IT-punt

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Het Autonoom Provinciebedrijf VERA, met maatschappelijk zetel te 3018 Leuven-Wijgmaal, Vaartdijk 3/001, wenste de samenwerking tussen de lokale besturen in Vlaams-Brabant op het vlak van informatica en eGovernment te versterken door de oprichting van een kostendelende vereniging onder de vorm van een interlokale vereniging met de naam IT-punt.

        Overwegende dat IT-punt is opgericht op 23 februari 2016 door VERA samen met de volgende stichtende leden: Bekkevoort, Boortmeerbeek, Geetbets, Kampenhout, Keerbergen, Machelen, Oud-Heverlee, Rotselaar en Steenokkerzeel.

        IT-punt brengt een samenwerking tot stand  tussen besturen met het oog op de digitalisering van dienstverlening, een taak van algemeen belang die op alle besturen gezamenlijk rust.

        De vereniging stelt zich tot doel haar leden te ondersteunen op het vlak van e-government en informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een geïntegreerde IT- dienstverlening. Het IT-punt functioneert daarbij als een kostendelende vereniging waaraan opdrachten  binnen een horizontale samenwerking rechtstreeks kunnen worden toevertrouwd.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        Argumentatie

        Ons lokaal bestuur heeft een eigen deskundige ICT in dienst maar er is extra ondersteuning nodig is op het vlak van informatieveiligheid en dagelijkse werking van de ICT-dienst, hierdoor kan ook de continuïteit van deze cruciale dienstverlening beter verzekerd worden.

        De gecoördineerde statuten en het huishoudelijk reglement van IT-punt worden bijgevoegd in bijlage.

        Financiële impact

        Het jaarlijks bedrag van het lidmaatschap bij IT-punt bedraagt 3.390 €

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1

        De gemeente Hoegaarden stemt principieel in met deelname aan en toetreding tot de interlokale vereniging ‘IT-punt’.

        Artikel 2

        De gecoördineerde statuten d.d. 14 juni 2017 en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging ‘IT-punt’, zoals bijgevoegd bij onderhavige beslissing en er integraal deel van uitmakend, worden goedgekeurd.

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 4

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de interlokale vereniging ‘IT-punt’.

        Artikel 5

        Deze beslissing is onderworpen aan de toepassingen van het bestuurlijk toezicht zoals blijkt uit artikels 330 e.v. van het DLB.

      • Gemeentelijke vertegenwoordiging in het beheerscomité van IT-punt

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Feiten en context

        Vandaag nam de gemeenteraad het besluit tot toetreding tot IT-punt.

        Er dient een vertegenwoordiger (effectief en plaatsvervangend) verkozen  te worden om een onbezoldigd mandaat op te nemen in het beheerscomité van IT-punt

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • het raadsbesluit d.d. heden 20.12.2022 houdende de principiële beslissing tot toetreding tot de interlokale vereniging ‘IT-punt’
        Argumentatie

        De leden-gemeentebesturen van het beheerscomité van IT-punt kunnen enkel vertegenwoordigd worden door gemeenteraadsleden van het betrokken lid-gemeentebestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1

        Worden aangeduid als vertegenwoordigers van de gemeente: Schepen Joris Verbaeten, met plaatsvervanger schepen Marleen Lefevre .

        Artikel 2

        De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de bestuursperiode eindigend op 31 december 2024, behoudens andersluidende raadsbeslissing of verlies van het openbaar ambt van de betrokken vertegenwoordiger.

        Artikel 3

        Een afschrift  van dit besluit wordt verzonden aan de betrokkenen en aan ILV it-punt.

        Artikel 4

        Deze beslissing is onderworpen aan de toepassingen van het bestuurlijk toezicht zoals blijkt uit artikels 330 e.v. van het DLB

    • Burgerzaken

      • Goedkeuring wijziging artikel 4 van het begraafplaatsenreglement

        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
        Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
        Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
        Bart Hendrix, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
        Regelgeving
        • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
        • Reglement gemeentelijke begraafplaatsen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 24.02.2006 tot de vaststelling van de wijzen van lijkbezorging, asbestemming en rituelen van de levensbeschouwing voor uitvaart opgenomen in laatste wilsbeschikking
        • Raadsbesluit dd 13.10.2015 tot goedkeuring van het reglement op de begraafplaatsen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
        Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1 - Het artikel 4 van het reglement begraafplaatsen wordt aangepast als volgt:

        Art. 4: Het gemeentebestuur beslist in elk geval over dag en uur van de begrafenis.

        Er moeten minstens 24 uren verlopen tussen het overlijden en de begrafenis.  Omwille van de vrijwaring van de openbare gezondheid kan deze termijn worden ingekort.

        Er zullen geen begravingen of crematies plaatshebben op :

        -       zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen

        -       werkdagen na 16.00 uur

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 20:22.

Namens Gemeenteraad,

Bart Hendrix
Algemeen directeur

Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter