De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 20:06.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 8.11.2022 goed.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
Op 25.10.2022 werd de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Hofheide van 25.01.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Verlenging IGS Hofheide voor een periode van 18 jaar
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Hofheide.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25.01.2023 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in 2019 en 2020 elk hun deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld, conform art.257 van het D.L.B. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 21 december 2021 zijn deel van aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.
Artikel 1: De gemeenteraad wijzigt de kredieten van boekjaar 2022 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor boekjaar 2023 vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 3 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt daarmee aanpassing 2 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.
Een verhoging met 200 €/per jaar van deze belasting wordt aanvaardbaar geacht.
Deze verhoging zal ongeveer in een meeropbrengst van 3.000 € resulteren.
Art 1– Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt het tarief inzake de belasting op tweede verblijven vastgesteld op 1.200 €.
Art 2 – De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van de aanpassing reglement op de webtoepassing van de gemeente.
Art 3 - Dit besluit wordt overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.
Het huidige protocolakkoord “Bestuurlijke/ambtshalve takelingen en berging” Politiezone Getevallei loopt eind 2022 ten einde.
Na overleg met de drie takeldiensten wordt een verlenging van dit protocolakkoord ter goedkeuring en ondertekening voorgelegd aan het politiecollege .
Vervolgens werden de drie takeldiensten uitgenodigd ter ondertekening. De tarieven werden verhoogd.
Artikel 1: De aangepaste tarieven van de retributie takelen en bewaren van voertuigen worden als volgt vastgesteld :
Afspraken Takeldiensten Alle prijzen zijn inclusief BTW (1) |
Dagtarief (08:00 u – 20:00 u) Vaste prijs |
Nachttarief (20:00 u – 08:00 u) (2) Vaste prijs |
Voertuigen MTM < 3,5 ton |
200 € |
279,5 € |
Voertuigen MTM 3,5 ton – 7,5 ton |
550,00 € |
715 € |
Voertuigen MTM > 7,5 ton |
1.320 € |
1.650 € |
|
||
Nodeloze oproep (3) |
105,5 € |
126,50 € |
|
|
|
Toeslag afhaalpremie Nacht + WE |
|
44,00 € |
|
||
Stallingskosten (vanaf 2de dag) |
13,00 € per dag |
Deze tarieven gelden vanaf 01.01.2023 tot en met 31.12.2025.
Het conformiteitsattest is een officiële verklaring dat een woning of kamer voldoet aan de normen inzake veiligheid, gezondheid en kwaliteit in de Vlaamse Wooncode. Aan de afgifte van een conformiteitsattest gaat steeds een conformiteitsonderzoek door een woningcontroleur vooraf, met bijhorende administratieve verwerking.
Het is aangewezen om voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest een vergoeding vast te stellen
Artikel 1 - Stelt het retributiereglement conformiteitsattest woningen 2023-2025 vast als volgt:
Artikel 1 - Heft voor de periode 2023-2025 een retributie op het behandelen van een aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen overeenkomstig het BVR van 24/05/2014 inzake woningkwaliteitsbewaking.
Artikel 2 - De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest.
Artikel 3 - De retributie wordt betaald op het moment van de afgifte van het conformiteitsattest. Indien het conformiteitsattest wordt verzonden, moet de retributie betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in het schrijven van het lokaal bestuur.
Artikel 4 - De retributie bedraagt:
· 90 euro voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning
· 90 euro voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1 775 euro per gebouw
Artikel 5 - De retributie wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking overeenkomstig artikels 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 19 januari 2021 heeft het Lokaal Bestuur Hoegaarden een omgevingsvergunning ontvangen van Fluvius. Het project omvat het aanleggen van een gescheiden riolering in Hoksem. De werken bestaan enerzijds uit de opbraak van de bestaande verharding, anderzijds uit de aanleg van een gescheiden riolering. Het project omvat ook de aanleg van nieuwe grachten voor buffering van oppervlaktewater (ter hoogte van de Bronstraat en de Ridderstraat) en de aanleg van twee bufferbekkens voor buffering van het oppervlaktewater van de omliggende landbouwgronden (ter hoogte van de Ridderstraat en de Bronstraat).
In het kader van erosiebestrijding worden er voor de aanleg van de grachten en de twee bufferbekkens drie subsidiedossiers opgemaakt door de erosiecoördinator, in samenwerking met de gemeente Hoegaarden.
Op 28 juni 2022 diende de technische dienst, in samenwerking met de erosiecoördinator van Igo, het subsidiedossier van het “bufferbekken Bronstraat” in bij het Departement Omgeving, dienst erosie. Om het dossier te vervolledigen moet het principieel akkoord om de percelen aan te kopen voor erosiebestrijdingsmaatregelen aan het dossier toegevoegd worden. De onderhandelingen in verband met de verkoop van deze percelen zijn lopende. De verkoopbelofte voor een gedeelte van de kadastrale percelen afdeling 1 sectie A 75 D en 275 B zijn reeds ondertekend door de eigenaars. Voor het overige perceel afdeling 1 sectie A 280 E zijn de besprekingen nog bezig.
In de onderstaande tabel zijn de gegevens van de aan te kopen percelen vermeld. De verkoopwaarde van de percelen landbouwgrond van 6€/m² werd geschat door een beëdigde landmeter. (schattingsverslag in bijlage)
Bufferbekken Bronstraat
Maatregel nr. |
Kadastraal perceel nr.(s) |
Opp. (m²) |
Type grondinname |
Vergoeding (euro/m²) |
Totaal bedrag (euro) |
Varia |
24041_A_0075_D_000_00 |
2.198 |
Aankoop |
6,00 |
13.188,00 |
Varia |
24041_A_0275_B_000_00 |
91 |
Aankoop |
6,00 |
546,00 |
Varia |
24041_A_0280_E_000_00 |
10.596 |
Aankoop |
6,00 |
63.576,00 |
Totaal |
|
12.885 |
|
|
77.310,00 |
Deze aankopen zijn noodzakelijk zijn in het kader van de erosiebestrijding
De schattingsverslagen worden bijgevoegd.
Art 1. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 75 D, met een totale oppervlakte van 2.198 m² wordt aangekocht aan de prijs van 13.188,00 €.
Art 2. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 275 B, met een totale oppervlakte van 91 m² wordt aangekocht aan de prijs van 546,00 €.
Art 3. Een gedeelte van een perceel grond in de Bronstraat gelegen afdeling 1 sectie A 280 E, met een totale oppervlakte van 10.596 m² wordt aangekocht aan de prijs van 63.576,00 €.
Art 4. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de aktes van aankoop.
Vanaf 1 januari 2023 voorziet Fluvius ook voor gemeenten in Vlaams-Brabant, waaronder dus ook Hoegaarden, een premie voor de installatie van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening.
Tot op heden was dit niet zo.
Het is de keuze aan de gemeente om de gemeentelijke premie die wij hebben voor het plaatsen van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening te behouden of te schrappen of aan te passen.
Het is aangewezen dat de gemeente een premie betaalt die overeenkomt met het verschil tussen de vroegere gemeentelijke premie en het premiebedrag van Fluvius.
Er is budget voorzien onder het artikel ACT-26/0350-00/6491000.
Artikel 1 - De gemeentelijke verordening inzake de afkoppeling van hemelwater met premieregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad op 09.09.2008 wordt ingetrokken.
Artikel 2 - Nieuwe premieregeling met ingang van 01.01.2023 : Voor de aanleg van een hemelwaterput: gemeentelijke premie van 250 € na ontvangst van een aanvraag die voldoet aan de voorwaarden en met de voorwaarde dat er 3 of meerdere aftappunten zijn
Voor de aanleg van een infiltratievoorziening: gemeentelijke premie van 50 € na ontvangst van een aanvraag die aan de voorwaarden voldoet.
Het lokaal bestuur krijgt steeds vaker vragen van bewoners die niet over een private parkeerplaats beschikken en die hun elektrisch voertuig wensen op te laden.
Het is dus aangewezen hiervoor een reglement goed te keuren zodat er een duidelijke regeling vastgesteld wordt .
Art. 1 Definitie
Kabelmat: een rubberen mat voor het afdekken van kabels ter voorkomen van struikelen door passanten. Zowel het loopvlak als de onderkant zijn antislip, zodat de mat goed op zijn plaats blijft liggen.
Art. 2 Toepassingsgebied
Elk gebruik van het openbaar domein met als doel het privaat opladen van één of meerdere elektrische voertuigen is onderworpen aan een voorafgaandelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. Als privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein wordt beschouwd: het parkeren van een voertuig op het openbaar domein en het laden van dit voertuig via een kabel die loopt van de private woning tot aan de wagen. Het laden vanuit andere private gebouwen is verboden.
Art. 3
De openbare parkeerplaats voor het eigen terrein kan niet toegeëigend worden, deze blijft beschikbaar voor andere weggebruikers. De gemeente behoudt de mogelijkheid om het parkeren tijdelijk niet mogelijk te maken tijdens bijvoorbeeld wegeniswerken, in het kader van verhuizen enzovoort, alsook om een parkeerplaats definitief af te schaffen.
Art. 4 indienen van een aanvraag
Om private voertuigen te mogen laden op het openbaar domein, moet de eigenaar of gebruiker van het voertuig digitaal een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen via de dienst mobiliteit.
Die aanvraag moet de volgende zaken bevatten:
- De locatie van de woonst en het laadpunt
- De locatie van de parkeerplaats(en) die in aanmerking komt of komen om te gebruiken voor het opladen van het voertuig
- Een foto van deze parkeerplaats(en)
Art. 5 Algemene voorwaarden voor het bekomen van een toelating
Er wordt geen toelating verleend indien:
Parkeren en opladen op het eigen terrein mogelijk is
Op locaties waar laden en lossen of parkeren verboden is
Het plaatsen van laadinfrastructuur op de gevel niet gewenst is, bijvoorbeeld wegens de erfgoedwaarde van het gebouw
Een toelating kan verleend worden indien:
Er wordt opgeladen vanop een laadpunt op het eigen terrein
De openbare parkeerplaats direct grenst aan het voetpad aan de kant van de woning
De afstand tussen de grens van het eigen terrein en het voertuig niet meer dan 10 meter bedraagt
Art. 6 Uitvoeringsbepalingen
De eigenaar of gebruiker van het voertuig is verantwoordelijk voor het op deugdelijke wijze plaatsen en afdekken van de kabel zodat andere gebruikers van het voetpad geen hinder van de kabel ondervinden en het risico op struikelen beperkt wordt. De kabelmat moet zo zwaar zijn dat hij niet door de minste windstoot wegwaait of opkrult. Er mag geen elektrische kabel over de openbare weg (rijbaan/fietspad) neergelegd worden. De kabel wordt zoveel als mogelijk langs het voetpad gelegd om de lengte die het voetpad kruist te beperken.
De kabelmat moet de kabel over de gehele lengte die over het voetpad loopt bedekken De elektrische kabel moet in goede staat zijn De toelating geldt uitsluitend voor de duur die noodzakelijk is voor het opladen van het voertuig. Na het opladen dienen de kabel en de kabelmat onmiddellijk verwijderd te worden. Laden dient op een technisch veilige manier te gebeuren. Indien nodig geacht, kan de aanvrager verplicht worden tot een bijkomende elektrische keuring.
Art. 7
Het laden van het voertuig op openbaar domein, waarbij een kabel vertrekt vanuit de private woning naar het voertuig, gebeurt steeds op eigen rekening en op eigen risico. Dit betekent dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade aan derden die daaruit zou kunnen ontstaan, ondanks het beschikken over een door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde toelating. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens niet aansprakelijk voor schade berokkend door derden aan de kabel of laadinfrastructuur.
Art. 8
Gemaakte investeringen om te laden over de stoep (zoals het aanschaffen van kabelmatten) zullen onder geen beding worden vergoed of gecompenseerd wanneer het privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein niet langer wordt toegelaten.
Art. 9 Beëindigen van de toelating
De toelating is tijdelijk. Deze toelating kan door het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang ingetrokken worden en zonder dat de gemeente hiervoor tot een schadevergoeding, van welke aard dan ook, verplicht is, indien: nutsmaatschappijen en/of het gemeentebestuur ter plaatse werken moeten uitvoeren en laden daardoor niet meer mogelijk of wenselijk is niet (langer) wordt voldaan aan één of meerdere in dit reglement opgenomen bepalingen wanneer voorliggend reglement wordt afgeschaft op het moment dat een maatschappelijke oplossing geboden wordt en het privaat opladen op openbaar domein niet langer de gewenste oplossing biedt dit door het college van burgemeester en schepenen nodig wordt geacht o.w.v. redenen van algemeen belang.
Art. 10 Sancties
Het niet naleven van het reglement kan leiden tot maatregelen en een sanctie conform artikel 43 en artikel 115 en volgende van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei.
Art. 11 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 01.01.2023.
Er werd een protocol van 20/10/2022 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap afgesloten.
Artikel 1
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
Art.2 De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Art.3 Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
Art.4
§1 De evaluator nodigt het personeelslid per mail uit voor een formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan per mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de evaluator.
§3 Van het formeel functioneringsgesprek wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ondertekend door de evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de evaluator.
§4 De evaluator houdt de coachingshistoriek bij.
Art.5
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur.
§2 De evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per mail mee.
§3 De evaluator stelt het evaluatieverslag op. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
Art.6 De evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur.
Het Autonoom Provinciebedrijf VERA, met maatschappelijk zetel te 3018 Leuven-Wijgmaal, Vaartdijk 3/001, wenste de samenwerking tussen de lokale besturen in Vlaams-Brabant op het vlak van informatica en eGovernment te versterken door de oprichting van een kostendelende vereniging onder de vorm van een interlokale vereniging met de naam IT-punt.
Overwegende dat IT-punt is opgericht op 23 februari 2016 door VERA samen met de volgende stichtende leden: Bekkevoort, Boortmeerbeek, Geetbets, Kampenhout, Keerbergen, Machelen, Oud-Heverlee, Rotselaar en Steenokkerzeel.
IT-punt brengt een samenwerking tot stand tussen besturen met het oog op de digitalisering van dienstverlening, een taak van algemeen belang die op alle besturen gezamenlijk rust.
De vereniging stelt zich tot doel haar leden te ondersteunen op het vlak van e-government en informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een geïntegreerde IT- dienstverlening. Het IT-punt functioneert daarbij als een kostendelende vereniging waaraan opdrachten binnen een horizontale samenwerking rechtstreeks kunnen worden toevertrouwd.
Ons lokaal bestuur heeft een eigen deskundige ICT in dienst maar er is extra ondersteuning nodig is op het vlak van informatieveiligheid en dagelijkse werking van de ICT-dienst, hierdoor kan ook de continuïteit van deze cruciale dienstverlening beter verzekerd worden.
De gecoördineerde statuten en het huishoudelijk reglement van IT-punt worden bijgevoegd in bijlage.
Het jaarlijks bedrag van het lidmaatschap bij IT-punt bedraagt 3.390 €
Artikel 1
De gemeente Hoegaarden stemt principieel in met deelname aan en toetreding tot de interlokale vereniging ‘IT-punt’.
Artikel 2
De gecoördineerde statuten d.d. 14 juni 2017 en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging ‘IT-punt’, zoals bijgevoegd bij onderhavige beslissing en er integraal deel van uitmakend, worden goedgekeurd.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 4
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de interlokale vereniging ‘IT-punt’.
Artikel 5
Deze beslissing is onderworpen aan de toepassingen van het bestuurlijk toezicht zoals blijkt uit artikels 330 e.v. van het DLB.
Vandaag nam de gemeenteraad het besluit tot toetreding tot IT-punt.
Er dient een vertegenwoordiger (effectief en plaatsvervangend) verkozen te worden om een onbezoldigd mandaat op te nemen in het beheerscomité van IT-punt
De leden-gemeentebesturen van het beheerscomité van IT-punt kunnen enkel vertegenwoordigd worden door gemeenteraadsleden van het betrokken lid-gemeentebestuur.
Artikel 1
Worden aangeduid als vertegenwoordigers van de gemeente: Schepen Joris Verbaeten, met plaatsvervanger schepen Marleen Lefevre .
Artikel 2
De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de bestuursperiode eindigend op 31 december 2024, behoudens andersluidende raadsbeslissing of verlies van het openbaar ambt van de betrokken vertegenwoordiger.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan de betrokkenen en aan ILV it-punt.
Artikel 4
Deze beslissing is onderworpen aan de toepassingen van het bestuurlijk toezicht zoals blijkt uit artikels 330 e.v. van het DLB
Artikel 1 - Het artikel 4 van het reglement begraafplaatsen wordt aangepast als volgt:
Art. 4: Het gemeentebestuur beslist in elk geval over dag en uur van de begrafenis.
Er moeten minstens 24 uren verlopen tussen het overlijden en de begrafenis. Omwille van de vrijwaring van de openbare gezondheid kan deze termijn worden ingekort.
Er zullen geen begravingen of crematies plaatshebben op :
- zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen
- werkdagen na 16.00 uur
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 20:22.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter