Terug
Gepubliceerd op 26/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 20:00

Goedkeuring reglement privaat laden elektrische voertuigen op het openbaar domein

Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Burgemeester-Voorzitter
Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Schepenen
Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Raadsleden
Bart Hendrix, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Liselore Fuchs, Philip Collaers, Raadsleden
Feiten en context

Het lokaal bestuur krijgt steeds vaker vragen van bewoners die niet over een private parkeerplaats beschikken en die hun elektrisch voertuig wensen  op te laden.

Het is dus aangewezen hiervoor een reglement goed te keuren zodat er een duidelijke regeling vastgesteld wordt .

Regelgeving
  • decreet lokaal bestuur dd 22.12.2017 en latere wijzigingen
  • het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei.
Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans, Bart Hendrix
Voorstanders: Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, Hans Decoster, Joris Verbaeten, Filip Havet, Herwig Princen, Lucia Dotremont, Evelien Janssens, Conny Gevens, Mies Matthijs, Christel Scheepmans, Eva Ylen, Stefke Puttemans, Johan Bollens, Lieve Meulemans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

 

Art. 1 Definitie

Kabelmat: een rubberen mat voor het afdekken van kabels ter voorkomen van struikelen door passanten. Zowel het loopvlak als de onderkant zijn antislip, zodat de mat goed op zijn plaats blijft liggen.

Art. 2 Toepassingsgebied

Elk gebruik van het openbaar domein met als doel het privaat opladen van één of meerdere elektrische voertuigen is onderworpen aan een voorafgaandelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen. Als privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein wordt beschouwd: het parkeren van een voertuig op het openbaar domein en het laden van dit voertuig via een kabel die loopt van de private woning tot aan de wagen. Het laden vanuit andere private gebouwen is verboden.

Art. 3

De openbare parkeerplaats voor het eigen terrein kan niet toegeëigend worden, deze blijft beschikbaar voor andere weggebruikers. De gemeente behoudt de mogelijkheid om het parkeren tijdelijk niet mogelijk te maken tijdens bijvoorbeeld wegeniswerken, in het kader van verhuizen enzovoort, alsook om een parkeerplaats definitief af te schaffen.

Art. 4 indienen van een aanvraag

Om private voertuigen te mogen laden op het openbaar domein, moet de eigenaar of gebruiker van het voertuig digitaal een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen via de dienst mobiliteit.

Die aanvraag moet de volgende zaken bevatten:

- De locatie van de woonst en het laadpunt

- De locatie van de parkeerplaats(en) die in aanmerking komt of komen om te gebruiken voor het opladen van het voertuig

- Een foto van deze parkeerplaats(en)

Art. 5 Algemene voorwaarden voor het bekomen van een toelating

Er wordt geen toelating verleend indien:

Parkeren en opladen op het eigen terrein mogelijk is

Op locaties waar laden en lossen of parkeren verboden is

Het plaatsen van laadinfrastructuur op de gevel niet gewenst is, bijvoorbeeld wegens de erfgoedwaarde van het gebouw

Een toelating kan verleend worden indien:

Er wordt opgeladen vanop een laadpunt op het eigen terrein

De openbare parkeerplaats direct grenst aan het voetpad aan de kant van de woning

De afstand tussen de grens van het eigen terrein en het voertuig niet meer dan 10 meter bedraagt

Art. 6 Uitvoeringsbepalingen

De eigenaar of gebruiker van het voertuig is verantwoordelijk voor het op deugdelijke wijze plaatsen en afdekken van de kabel zodat andere gebruikers van het voetpad geen hinder van de kabel ondervinden en het risico op struikelen beperkt wordt. De kabelmat moet zo zwaar zijn dat hij niet door de minste windstoot wegwaait of opkrult. Er mag geen elektrische kabel over de openbare weg (rijbaan/fietspad) neergelegd worden. De kabel wordt zoveel als mogelijk langs het voetpad gelegd om de lengte die het voetpad kruist te beperken.

De kabelmat moet de kabel over de gehele lengte die over het voetpad loopt bedekken De elektrische kabel moet in goede staat zijn De toelating geldt uitsluitend voor de duur die noodzakelijk is voor het opladen van het voertuig. Na het opladen dienen de kabel en de kabelmat onmiddellijk verwijderd te worden. Laden dient op een technisch veilige manier te gebeuren. Indien nodig geacht, kan de aanvrager verplicht worden tot een bijkomende elektrische keuring.

Art. 7

Het laden van het voertuig op openbaar domein, waarbij een kabel vertrekt vanuit de private woning naar het voertuig, gebeurt steeds op eigen rekening en op eigen risico. Dit betekent dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade aan derden die daaruit zou kunnen ontstaan, ondanks het beschikken over een door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde toelating. Het college van burgemeester en schepenen is eveneens niet aansprakelijk voor schade berokkend door derden aan de kabel of laadinfrastructuur.

Art. 8

Gemaakte investeringen om te laden over de stoep (zoals het aanschaffen van kabelmatten) zullen onder geen beding worden vergoed of gecompenseerd wanneer het privaat opladen van elektrische voertuigen op openbaar domein niet langer wordt toegelaten.

Art. 9 Beëindigen van de toelating

De toelating is tijdelijk. Deze toelating kan door het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang ingetrokken worden en zonder dat de gemeente hiervoor tot een schadevergoeding, van welke aard dan ook, verplicht is, indien: nutsmaatschappijen en/of het gemeentebestuur ter plaatse werken moeten uitvoeren en laden daardoor niet meer mogelijk of wenselijk is niet (langer) wordt voldaan aan één of meerdere in dit reglement opgenomen bepalingen wanneer voorliggend reglement wordt afgeschaft op het moment dat een maatschappelijke oplossing geboden wordt en het privaat opladen op openbaar domein niet langer de gewenste oplossing biedt dit door het college van burgemeester en schepenen nodig wordt geacht o.w.v. redenen van algemeen belang.

Art. 10 Sancties

Het niet naleven van het reglement kan leiden tot maatregelen en een sanctie conform artikel 43 en artikel 115 en volgende van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei.

Art. 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking vanaf 01.01.2023.