De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 20:02.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 14.03.2023 goed.
De gemeente ontving een uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023
Enig artikel: De raad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging IVERLEK.
Er werd de uitnodiging van de algemene vergadering van IVERLEK van 30 maart 2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2023 overgemaakt.
De agenda omvat volgende punten:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
Artikel 1 - De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging IVERLEK d.d. 23 juni 2023 wordt goedgekeurd:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging IVERLEK op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente is voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
De gemeente/stad werd per aangetekend schrijven van 27 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 28 juni 2023 plaatsheeft in “Feestzaal Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente/stad per brief van 27 maart 2023 overgemaakt.
VOORSTEL TOT VERLENGING VAN DE DUURTIJD VAN 25 NOVEMBER 2023 TOT EN MET 29 MAART 2037
De opdrachthoudende vereniging Riobra werd opgericht op 25 november 2005 voor een duur van 18 jaar. Deze duur verstrijkt op 24 november 2023.
Refererend aan artikel 6 van de statuten kan Riobra na afloop van deze duur opeenvolgende keren worden verlengd voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar.
Riobra kan bijgevolg maximaal verlengd worden tot 24 november 2041.
De overige opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij hebben een duur die verstrijkt op 29 maart 2037. Daarom wordt voorgesteld dat als alternatief voor de maximale verlenging met 18 jaar, de duur van Riobra verlengd wordt tot en met 29 maart 2037. Zodoende zou de duurtijd van elk van de opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij op elkaar worden afgestemd en op dezelfde datum verstrijken in 2037.
Overeenkomstig artikel 423 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, de Algemene vergadering tot een verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen.
De gemeenteraads¬beslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de Algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aandienen.
Uiterlijk negentig dagen voor de Algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de Algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de Algemene vergadering. Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.
De Raad van Bestuur heeft een evaluatierapport opgesteld over de werking van de Opdrachthoudende vereniging tijdens de voorbije vier jaar en eveneens een ondernemingsplan opgesteld voor de komende periode. Deze documenten bevatten samen de motiveringselementen in functie van het onderzoek van het verlengingsvoorstel.
STATUTENWIJZIGINGEN
De voorgestelde statutenwijzigingen hebben vooreerst betrekking op de verlenging van de duurtijd (artikel 6). Daarnaast worden enkele aanpassingen voorgesteld ingevolge gewijzigde regelgeving. Tot slot worden ook een aantal tekstuele correcties en redactionele verfijningen voorgesteld. Door bovenvermelde wijzigingen wordt tevens het voorwerp van Riobra gewijzigd (artikel 3). De Raad van Bestuur heeft hiervoor een bijzonder verslag opgesteld overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Overeenkomstig het Decreet over het Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad onder meer op expliciete wijze zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde verlenging van de tijdsduur van de Opdrachthoudende vereniging (artikel 423) en aan de statutenwijzigingen (artikel 427).
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 28 juni 2023:
1. Goedkeuring van het voorstel tot verlenging van de duurtijd van Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 met o.m. goedkeuring van het evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging in de voorbije vier jaar en van het ondernemingsplan voor de periode 2023-2027.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de raad van bestuur met staat van activa en passiva per 31 december 2022 – in het kader van artikel 413 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen – ter verantwoording van de wijziging van het voorwerp.
b. Goedkeuring van de statutenwijzigingen.
3. Verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte vast te stellen.
4. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
5. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2022.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Activiteit rioleringen – wijziging deelnemerschap.
9. Statutaire benoemingen.
10. Benoeming van een commissaris.
11. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
Een verzoek te formuleren en goed te keuren tot verlenging van de Opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 en haar deelneming in de Opdrachthoudende vereniging Riobra te verlengen voor deze duurtijd na onderzoek van onder meer de documenten die bij de oproeping inzake agendapunt 1 zijn gevoegd.
Artikel 3
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Riobra met betrekking tot de verlenging van de duurtijd en de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 met uitzondering van de wijziging van de duurtijd die in werking treedt op 28 juni 2023 (onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring van de verlenging door de Algemene Vergadering van Riobra).
Artikel 4
Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 28 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be¬slis¬singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere¬niging Riobra, ter attentie van het secre¬tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Op 13.03.2023 werd de uitnodiging van de algemene vergadering van Interleuven van 21.06.2023 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
Artikel 1: Stefan Puttemans, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de algemene vergadering van 21.06.2023 van Interleuven als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de afgevaardigde van de gemeente en Interleuven.
Naar aanleiding van de aansluiting van de gemeente Hoegaarden op het nieuwe Vastgoedinformatieplatform voor vastgoedinformatie worden via een gemeenteraadsbeslissing alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers vanaf 13 juni 2023 vervangen door een nieuw reglement. Dit is van toepassing op alle aanvragen die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform vanaf de bekendmaking van desbetreffende reglement. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP. Om de retributie meteen voor iedereen gelijk te trekken, zal ook het gemeentelijke retributiereglement aangepast worden.
Het gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast om in overeenstemming te zijn met het nieuwe retributiereglement voor vastgoedinlichitngen die aangevraagd worden via het nieuwe vastgoedinformatieplatform. De retributie zal vanaf 13 juni 2023 anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag van 110 euro betaald worden.
In dit gemeentelijk retributiereglement worden ook de kostprijs voor gewone zending (2,00 euro) en aangetekende zendingen (7,20 euro) aangepast naar 'posttarief' om op deze manier het geldende tarief van Bpost te kunnen factureren.
De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel.
Artikel 1: Het afleveren van afleveren van vastgoedinformatie (de notarisbrief) wordt geschrapt uit het gemeentelijke belastingsreglement op afgifte van administratieve stukken 'omgeving'.
De Bronstraat en de Ridderstraat gaan heraangelegd worden door de gemeente. Aangezien er een parkeerprobleem is in deze straten, werd er bekeken hoe dit gedeeltelijk kon opgelost worden. Hiervoor zijn er gesprekken geweest met de heer Vannuffelen, aangezien hij zijn perceel wenste te verkavelen.
Er werd overeen gekomen, dat de eigenaar een strook van 44 m² langs de Bronstraat zal afstaan aan de gemeente om in te lijven in het openbaar domein.
Op 13/03/2023 werd door Vannuffelen Jean Pierre een aanvraag ingediend tot het verkavelen van een perceel voor 7 bouwloten langs de hoek van de Bronstraat en de Ridderstraat te Hoksem.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 14/03/2023. De adviesvragen aan de nutsmaatschappijen werden eveneens op 14/03/2023 aangevraagd.
Het openbaar onderzoek loopt van 24/03/2023 tot en met 22/04/2023.
Deze strook grond, gekend als lot 9 (oppervlakte 44 m²) zal ingelijfd worden in het openbaar domein en zal aangewend worden voor de aanleg van parkeerplaatsen en een voetpad.
Na eventuele goedkeuring van de verkaveling zal er een ontwerpakte worden voorgelegd aan de gemeenteraad inzake deze grondafstand.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis grondafstand (lot 9 met een oppervlakte van 44 m²) om ingelijfd te worden in het openbaar domein, op de locatie gelegen langs de Bronstraat te Hoksem, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A nr 69 W.
Art. 2. De aanvrager verbindt er zich toe om lot 9 gratis en onbelast aan de gemeente af te staan. De opmaak van de overdrachtsakte gebeurt op kosten van de aanvrager. De aanvrager duidt daartoe een notaris aan, die met de overdrachtsakte wordt belast. De gemeente Hoegaarden zal in dit geval niet als instrumenterende ambtenaar optreden.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing zal worden gezonden aan de aanvrager.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeldt in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.
Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Hoegaarden aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in het LEKP 2.1 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2.
Overwegende dat de gemeente Hoegaarden het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 12/10/2021.
Overwegende data de gemeente Hoegaarden het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekende op 10/10/2022.
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
De trekkingsrechten per gemeente zullen per ministerieel besluit vastgelegd worden in september 2023. De middelen zullen uiterlijk worden uitgekeerd op 30 april 2024.
Enig artikel: De gemeente Hoegaarden ondertekent het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1.
Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
De gemeente Hoegaarden bevindt zich in wave 5 voor aansluiting op het nieuwe vastgoedinformatieplatform, kortweg VIP. Dit betekent dat de gemeente zal aansluiten tussen 13 juni 2023 en 13 juli 2023.
Het retributiereglement dient vernieuwd te worden. In het nieuwe vastgoedinformatieplatform zal de retributie anders verlopen. Er zal per perceel een bedrag betaald worden. Er dient ook een verwerkingsovereenkomst ondertekend te worden. VVSG levert hiervoor de nodige documenten aan. Deze documenten zijn in bijlage toegevoegd.
Het document 'Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie' vervangt vanaf 13 juni 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform. In het begin kunnen enkel notarissen en makelaars via het platform aanvragen doen. Pas vanaf 2024 zullen ook anderen (burgers, andere professionele aanvragers, overheden) vastgoedinformatie moeten aanvragen via het VIP.
De retributie voor afleveren van vastgoedinformatie wijzigt van 160 euro/aanvraag (alle aangrenzende percelen worden als 1 aanvraag beschouwd) naar 110 euro/perceel.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Hoegaarden verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Hoegaarden doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Hoegaarden stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 13 juni 2023 wordt ten voordele van gemeente Hoegaarden een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
110 EUR |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Hoegaarden voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Hoegaarden bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Hoegaarden verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Hoegaarden bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Hoegaarden doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Hoegaarden, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Hoegaarden via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 13 juni 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De audit 'organisatiebeheersing - informatieveiligheid' werd uitgevoerd in de loop van 2022 en het verslag dient ter kennisgeving gebracht te worden aan de raad.
Enig artikel - De raad neemt kennis van het bijgevoegde auditverslag opvolgaudit organisatiebeheersing - informatieveiligheid.
De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2023 om 20:12.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter