De voorzitter opent de zitting op 10/05/2022 om 20:04.
De Raad keurt het verslag van de zitting d.d. 19.04.2022 goed.
De gemeente Hoegaarden is vennoot van de CVBA Zefier.
Op 15.03.2022 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van Zefier van 9.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
De agenda omvat volgende punten:
Enig artikel: De raad keurt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022 goed, zijnde
De gemeente neemt deel aan de dienstverlenende vereniging IGO div.
Op 28.04.2022 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van IGO van 24.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Goedkeuring verslagen statutaire én gewone AV 17-12-2021
2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2021 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en
commissaris-revisor) (document 1)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2021 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
• Inge Lenseclaes (gemeente Overijse) - nieuwe vennoot
• Myriam Vanderlinden (OCMW Overijse) – nieuwe vennoot
• Inne Pauwels (Stad en OCMW Scherpenheuvel-Zichem) - vervangt Marie-Jeanne Hendrickx
• Carine Winnen (Stad Zoutleeuw) - vervangt Ilse Beelen
• Annelies Vanderlinden (gemeente en OCMW Hoeilaart) – nieuwe vennoot
5. Varia
Artikel 1: Stefan Puttemans, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van IGO.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 24.06.2022 van IGO als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de afgevaardigde van de gemeente en IGO.
De gemeente neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Op 14.04.2022 werd de uitnodiging van de algemene vergadering van Interleuven van 22.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
Artikel 1: Stefan Puttemans, gemeenteraadslid, wordt aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de algemene vergadering van 22.06.2022 van Interleuven als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de afgevaardigde van de gemeente en Interleuven.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Hofheide.
Op 22.04.2022 werd de uitnodiging van de gewone algemene vergadering van Hofheide van 22.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
1. Goedkeuring van het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 15.12.2021
2. Vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag 2021
3. Verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissaris
4. Werking van het cretaorium
5. Varia:
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Hans Decoster, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde op de gewone algemene vergadering van Hofheide.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de gewone algemene vergadering van 22.06.2022 van Hofheide als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Hofheide.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging Riobra.
Er werd de uitnodiging van de algemene vergadering van Riobra van 4 april 2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente/stad per brief van 4 april 2022 overgemaakt.
De agenda omvat volgende punten:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2021.
4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.:
Artikel 1 - De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 22 juni 2022 wordt goedgekeurd:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2021.
4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 22 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Ecowerf.
Op 29.04.2022 werd de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 22.06.2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De agenda omvat volgende punten:
Agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering d.d. 15/12/2021
3. Jaarverslag 2021:
3.1. Verslag van de activiteiten
3.2. Jaarrekening per 31/12/2021 (jaarrekening EcoWerf, geconsolideerde jaarrekening) – verslag van de commissaris-revisor
3.3. Balans, resultaten, winstverdeling en waarderingsregels
4. Decharge bestuurders, decharge bedrijfsrevisor
5. Diversen
5.1. Algemeen comité: goedkeuring aanstelling vertegenwoordigers en/of plaatsvervangers
5.2. Aanstelling bedrijfsrevisor
5.3. Digitale uitnodiging
5.4. …
De gemeenteraad besluit:
Artikel 1: Joris Verbaeten, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde op de algemene vergadering van Ecowerf.
Artikel 2: Het mandaat van de afgevaardigde inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 22.06.2022 van Ecowerf als volgt vast te stellen : goedkeuring van alle agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de gemeentelijke afgevaardigde en Ecowerf.
De gemeente Hoegaarden neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging vereniging IVERLEK.
Er werd de uitnodiging van de algemene vergadering van IVERLEK van 30 maart 2022 met bijhorende agenda verstuurd.
Een vertegenwoordiger dient aangeduid en het mandaat van deze vertegenwoordiger dient te worden vastgelegd door de Raad.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 overgemaakt.
De agenda omvat volgende punten:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
Artikel 1 - De agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging IVERLEK d.d. 17 juni 2022 wordt goedgekeurd:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging IVERLEK op 17 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Op basis van art.177 van het DLB, stelt de financieel directeur zijn algemeen directeur in kennis van zijn financieel rapport.
Dit rapport wordt in volledige onafhankelijkheid opgesteld door de financieel directeur en vervolgens ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal bestuur, art. 177
Minsten eenmaal per jaar rapporteert de financieel directeur, in volle onafhankelijkheid, aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, conform art. 177 van het D.L.B.
De financieel directeur rapporteert over :
Geen
De raad neemt kennis van het financieel rapport 2021 van de financieel directeur.
Er wordt een dading (bijgevoegd in bijlage) voorgelegd aan de raad naar aanleiding van de werken project Hauthem Kauterhof.
Deze dading wordt afgesloten tussen de aannemer Willemen Infra enerzijds en Aquafin, Fluvius en de gemeente Hoegaarden anderzijds.
De stilstanden en rendementsverliezen voor de wegenisaannemer werden veroorzaakt door De Watergroep en Fluvius.
De bijgevoegde dading is opgesteld na verschillende overlegvergaderingen, waarbij de diverse partijen water bij de wijn deden waardoor een evenwichtig voorstel uit de bus kwam. Het bedrag ten laste van de gemeente bedraagt 35.129,56 €.
Zeer belangrijk is hierbij dat via Aquafin een officiële ingebrekestelling zal verstuurd worden naar De Watergroep en Fluvius, aangezien de stilstanden en rendementsverliezen voor de wegenisaannemer te wijten zijn aan deze twee nutsmaatschappijen.
Artikel 1 - De bijgevoegde dading af te sluiten met Willemen Infra NV, wegenisaannemer project Hauthem - Kauterhof, wordt goedgekeurd. Het aandeel van de gemeente bedraagt 35.129,56 €
De politiezone Getevallei kocht een nieuw programma 'Spotbooking' aan ivm het faciliteren van de procedures ivm inname van openbaar domein. Hierdoor is het aangewezen om een nieuw retributiereglement hieromtrent goed te keuren.
Werfketen, stellingen, werfafsluitingen, losplaatsen voor bouwmaterialen, parkeerplaatsen voor werfwagens en de transportmiddelen van het werfpersoneel, materiaalcontainers, kranen en restanten van bouwmaterialen blijven vaak onnodig lang aanwezig op het openbaar domein.
Het openbaar domein wordt gebruikt als een goedkope, extra stapelplaats en parkeerplaats voor het werfpersoneel.
Deze inname van het openbaar domein veroorzaakt verkeershinder en vermindert de verkeersveiligheid. Het is daarenboven gebruikelijk dat innamen van openbaar domein worden belast. De gemeente zorgt namelijk voor de aanleg, het onderhoud en de terbeschikkingstelling van het openbaar domein en bijhorende infrastructuur.
Bovendien vergen deze innamen van openbaar domein extra inspanningen van de gemeentediensten
m.b.t. veiligheid, ordehandhaving en technische ondersteuning.
Artikel 1 Het belastingreglement betreffende belasting op de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein wordt ingetrokken vanaf 1.09.2022.
Artikel 2 Vanaf 01.09.2022 tot en met 2025 wordt ten voordele van de gemeente Hoegaarden een retributie geheven op de inname van het openbaar domein.
Artikel 3 De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Vaste belasting per dossier : 35 €
Afsluiten van de openbare weg: 130 €/kalenderdag
Voor de privatieve ingebruikname van het openbaar domein wordt een forfaitair tarief vastgesteld per ingebruikname en per week (7 kalenderdagen). De belasting is verschuldigd vanaf de aanvang van de ingebruikname en wordt berekend volgens de ingenomen oppervlakte van het openbaar domein.
o Oppervlakte kleiner dan 15m²: 15 euro/week
o Oppervlakte tussen 15m² en 30m²: 35 euro/week
o Oppervlakte tussen 30m² en 60m²: 130 euro/week
o Oppervlakte groter dan 60m²: 450 euro/week
Een begonnen week wordt als een volledige week beschouwd en aangerekend.
De aanvraag moet minstens 7 werkdagen op voorhand gedaan worden.
Voor aanvragen die later ingediend worden, wordt er een spoedprocedure opgestart . Hiervoor wordt er een extra kost van €25 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname. Bij een vaststelling van een inname van het openbaar domein zonder vergunning wordt er een regularisatieprocedure opgestart.
Voor deze procedure wordt er een administratieve boete van €100 aangerekend bovenop de vaste kosten van de inname.
Artikel 4
Wordt vrijgesteld van de retributie:
Artikel 5
Na goedkeuring van de aanvraag, ontvangt de aanvrager een betalingsuitnodiging. Na ontvangst van de betaling wordt het vergunningsdocument verstuurd.
Zonder betaling wordt de aanvraag geannuleerd.
De overeenkomst die met de vissersclub werd afgesloten is op meerdere punten aan actualisatie toe.
De tekst werd samen met vertegenwoordigers van de club in een paar vergaderingen met de leden van het college besproken, vervolgens werd een ontwerptekst opgemaakt.
Er werd een gunstig advies verleend door de gemeentelijke sportraad op 02.05.2022
artikel 1 - Volgende overeenkomst af te sluiten met GPVH wordt goedgekeurd:
Art 1 – De GPVH verbinden er zich toe het in het beheer genomen goed te onderhouden en te bepoten met de nodige vis, in overeenstemming met de statuten en reglementen van de vereniging. De vijver wordt uitsluitend gebruikt voor recreatief vissen.
Art 2 – De GPVH zullen de vijver en omgeving zo goed mogelijk beheren. Zij bevestigen het geheel in goede staat van onderhoud ontvangen te hebben en het in goede staat bij het einde van de overeenkomst aan de gemeente terug te bezorgen.
Art 3 – De energiekosten in het gebouw zijn ten laste van de GPVH. De watervoorziening van de vijver en de openbare verlichting blijven ten laste van de gemeente.
Art 4 – Aan de onroerende goederen mogen geen wijzigingen aangebracht worden zonder voorafgaande toestemming van het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor om werken uit te voeren, na overleg met de GPVH.
Art 5 – De gemeente voorziet een jaarlijkse toelage van 2.000 € . De huidige lopende renteloze leningen aan de GPVH worden verder terugbetaald zoals voorzien.
Art 6 – Behalve uitzonderlijke en omvangrijke werken is het onderhoud volledig ten laste van de GPVH. In bijlage bij deze overeenkomst wordt een lijst gevoegd van taken ten laste van de gemeente en taken ten laste van de GPVH.
Art 7 – Het voormalige seinwachtershuisje wordt door de gemeente ter beschikking gesteld van de GPVH.
Art 8 – Iedereen heeft toegang tot het domein, mits zich te gedragen naar de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de vereniging.
Art 9 – De gemeente geeft het domein in beheer aan de GPVH voor een termijn vanaf 01.05.2022 tot en met 31.12.2030 en dit voor 1 symbolische euro. Bij het verstrijken van deze termijn wordt aan de GPVH een nieuwe termijn toegekend van 9 jaar tenzij één der partijen de overeenkomst wenst te beëindigen mits een vooropzeg van 3 jaar. De GPVH heeft het recht een vervroegd einde te stellen aan de overeenkomst bij een eventuele ontbinding van de vereniging. Bij een eventuele verbreking van de overeenkomst blijft alle aanwezige vis eigendom van de vereniging.
Art 10 – De GPVH zijn gemachtigd eventueel aan een brouwerij en een lokaalhouder een concessie toe te kennen met het oog op leveren van dranken en het uitbaten van een kantine, eventueel in te richten in het seinwachtershuisje. De duur van de concessie kan in geen geval de duur van onderhavige overeenkomst overschrijden. De opbrengst van de concessie komt integraal toe aan de GPVH.
Art 11 – De gemeente heeft steeds het recht om eventuele tekortkomingen ter plaatse vast te stellen.
De burgemeester-voorzitter verlaat de zitting gedurende de behandeling van dit agendapunt (artikel 27 decreet lokaal bestuur). Raadslid Herwig Princen neemt het voorzitterschap waar tijdens de behandeling en stemming van dit agendapunt.
Mevr. Liliane Ons, voorzitter Femma Hoegaarden vraagt een bijzondere subsidie aan voor Femma Hoegaarden naar aanleiding van hun 50 jaar bestaan in Hoegaarden.
Een gemotiveerde aanvraag werd ingediend met een overzicht van hun activiteiten en een kosten/baten raming.
Femma Hoegaarden is lid van de cultuurraad Hoegaarden.
Subsidiereglement bijzondere subsidie goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14 10 2014
Er zijn geen factoren om deze aanvraag te weigeren.
Aangevraagde subsidie 500 euro
GBB/0710-00/6493000
Artikel 1. De raad keurt deze bijzondere subsidie van 500 € voor Femma Hoegaarden goed.
Art. 2. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht.
Wat is het standpunt van de meerderheid i.v.m. een eventuele fusie met Tienen.
Bespreking punt:
Raadslid Johan Bollens meldt dat er nogal wat geruchten ivm een nakende fusie met Tienen de ronde doen, hij specifieert zijn vraag:
1) zijn er momenteel gesprekken?
2) zullen er in de toekomst gesprekken zijn?
3) zullen de burgers betrokken worden via een referendum?
4) Tienen heeft heel veel schulden, zullen wij die putten dan gewoon vullen?
Namens de CD&V-fractie beantwoordt Mies Matthijs de vraag:
Voor wat betreft het standpunt van de meerderheid verwijst onze fractie naar het meerjarenplan dat hier op de gemeenteraad werd goedgekeurd.
In ons meerjarenplan (p51) staat als belangrijke doelstelling opgenomen : Hoegaarden wil samenwerken met externe partners, maar zal niet vrijwillig fusioneren. Deze doelstelling werd bekrachtigd op de GR december 2021, een half jaar geleden.
Hoegaarden kiest voor een toekomst met Hoegaarden op eigen kracht. Ons bestuur kant zich tegen een mogelijk opgelegde fusie. We willen dat onze inwoners en deelgemeenten voldoende aandacht krijgen, zonder op te gaan in een groter geheel. Wij staan wel achter (verregaande) samenwerking, zowel met publieke partners als met private initiatieven. Het bestuur voert een duurzaam, zuinig, vooruitziend en zorgzaam financieel beleid, waarbij het zich concentreert op haar kerntaken. Dit realistisch ambitieniveau, gecombineerd met haalbare werkdruk zorgt voor voldoende bestuurskracht om zelfstandig te functioneren. Daar waar nodig durft het gemeentebestuur neen-zeggen tegen bepaalde bijkomende taken en verwachtingen. Hoegaarden is voldoende gezond om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
Raadslid Johan Bollens repliceert dat al zijn vragen niet beantwoord werden.
Schepen Marleen Lefevre antwoordt dat dit ook helemaal niet hoeft, omdat er zeker geen fusie komt.
Burgemeester-voorzitter zegt hierop : de tijden kunnen nog veranderen.
De voorzitter sluit de zitting op 10/05/2022 om 20:27.
Namens Gemeenteraad,
Bart Hendrix
Algemeen directeur
Jean-Pierre Taverniers
Burgemeester-Voorzitter